V obchodnom dome IKEA Soroksár v Budapešti nedávno zaviedli tristo digitálnych kioskov na online nakupovanie a virtuálnu projekciu niektorých tovarov. Investícia do modernizácie predajne za 50 miliónov eur zdvojnásobila jej kapacitu na vybavovanie online objednávok.
„Keďže dopyt rastie, mohli sme rozširovať obchodný dom, čo by zabralo ďalší priestor, alebo sme mohli zvýšiť efektivitu objednávok v pôvodnom priestore. Vybrali sme si druhú možnosť,“ vysvetľuje riaditeľ IKEA pre Česko, Slovensko a Maďarsko David McCabe.
Jednou z noviniek je vyzdvihovanie tovaru zo skladu pomocou robotov, čo by malo zefektívniť prácu skladníkov. Tí však neprídu o prácu, len nebudú musieť zdvíhať a prenášať ťažké veci po sklade.
„Testujeme aj drony, ktoré sú vhodné na kontrolu tovaru, ale nie na jeho nosenie. Problém je, že ich batéria nevydrží dlho,“ hovorí pre INDEX David McCabe.
V rozhovore sa dozviete:
- Prečo chcú ľudia stále chodiť po veľkom obchode s nábytkom,
- prečo viac robotov v sklade nezoberie prácu skladníkom,
- na čo sa hodia v sklade drony,
- či IKEA otvorí obchodný dom v Košiciach.
Pracujete pre IKEA viac ako 25 rokov. Aké najvýznamnejšie zmeny v zákazníckom správaní za ten čas nastali?
Zmenilo sa veľmi veľa. Keďže som pracoval v rôznych krajinách, kde IKEA pôsobí, mal som možnosť to sledovať a porovnávať. Ak by som mal vydvihnúť niekoľko najdôležitejších zmien, v prvom rade by to bol prechod zákazníkov na online nakupovanie nábytku.
To bola pre nás výzva, lebo sme boli zvyknutí na to, že zákazníci nakupujú nábytok a bytové doplnky najmä v kamennom obchode. Táto zmena ovplyvnila veľa našich rozhodnutí.
Druhá veľká zmena je záujem ľudí o udržateľnosť a s ňou súvisiacu recykláciu našich výrobkov.
Ak hovoríte o prechode na online nakupovanie, znamená to, že ľudia už nechcú chodiť hodiny po veľkom kamennom obchodnom dome?
Návštevnosť našich obchodov stúpa, takže ľudia evidentne majú záujem chodiť nakupovať aj fyzicky. Chcú však mať možnosť nakupovať viacerými kanálmi.
Vezmime si zákazníka, ktorý si plánuje kúpiť kuchynskú linku, a nie je z Bratislavy. Najprv príde do obchodného domu v Bratislave obzrieť si kuchyne, porozpráva sa o ich funkciách s našimi zamestnancami. Potom sa vráti domov, porovná ešte ďalšie kuchyne online, spojí sa s naším plánovacím štúdiom a napokon si kúpi kuchyňu online.
Prečo ste však digitálne kiosky na online nakupovanie nasadili v kamennom obchode?
Dostávali sme požiadavky od zákazníkov, že by niečo také ocenili. Okrem toho, na obrazovke dokážeme ukázať zákazníkovi viac produktov bez nutnosti zväčšovať priestor obchodu.

Primárnym cieľom bolo teda ušetriť priestor, a nie zvýšiť predaj?
Sledovali sme oba ciele. Zistili sme, že kapacita obchodu a skladov naráža na strop.
Keďže dopyt rastie, mohli sme rozširovať obchodný dom, čo by zabralo ďalší priestor, alebo sme mohli zvýšiť efektivitu objednávok v pôvodnom priestore. Vybrali sme si druhú možnosť, ktorá nám umožní obslúžiť viac zákazníkov v rovnako veľkom obchode.
V skladoch máte roboty, ktoré zákazníkom nosia tovar na prevzatie. Znamená to, že budete mať menej skladníkov?
Automatické vyzdvihovanie tovaru zefektívni prácu skladníkov, ale nebudú nahradení. Len nebudú musieť zdvíhať a prenášať ťažké veci. Ich úloha sa zmení z nosičov na skenovačov kódov na tovare.
Menej námahy privedie k práci v sklade aj ľudí, ktorí by o nej predtým neuvažovali.
Niektoré logistické firmy už v skladoch na skenovanie tovaru v policiach využívajú drony.
Aj my ich už testujeme. Drony sú vhodné na kontrolu tovaru, ale nie na jeho prenášanie. Problém je, že ich batéria nevydrží dlho. Museli by sa často nabíjať. Ale budúcnosť v nich vidíme.

Ďalšou novinkou, ktorú ste v obchode pridali, je možnosť platiť za tovar v jednotlivých oddeleniach, nielen na konci pri pokladniciach. Prečo ste ju zaviedli?
Vedeli sme, že zákazníci radi trávia čas prechádzaním sa po obchode a obzeraním tovaru, pričom nehľadia na čas. Lenže máme aj takých, ktorí hľadajú konkrétny tovar, a nechcú v obchode stráviť veľa času.
Práve tým sme chceli dať možnosť zaplatiť za tovar hneď, keď ho nájdu, aby mali čas na iné veci. Zaplatia, zvolia si čas vyzdvihnutia a medzitým môžu zájsť do reštaurácie.
Nájsť v predajni tovar, ktorý si vopred vyberiem, býva problém...