Tento mesiac na slovenský trh vstúpila čínska automobilová značka BYD. V polovici marca spustila televíznu kampaň. Na slovenskom trhu bude predávať batériové elektromobily - sedan Seal, crossover Sealion 7 a hybridné SUV Seal U DM-i.
Do konca roka chce BYD otvoriť dvadsať predajných a servisných miest (tri v Bratislave, dve v Košiciach a postupne pokryje ďalšie krajské mestá).
Čínske automobily nie sú na Slovensku novinkou, už dlhšie sa tu predávajú modely značiek MG a Dongfeng. BYD však bude „iná liga“. Ide o najväčšieho vyzývateľa americkej Tesly a vlajkovú loď čínskeho automobilového priemyslu.
Pripomeňme si v tejto súvislosti rozhovor šéfa Tesly Elona Muska pre televíziu Bloomberg z roku 2011. Na otázku, či sa neobáva konkurencie BYD, odpovedal: „A videli ste to auto? Nemyslím si, že majú dobrý produkt.“

S odstupom času je jasné, že Musk čínskeho producenta podcenil. BYD totiž obsadzuje trhy po celom svete. Musk môže presviedčať investorov, že Tesla si pre svoju unikátnosť zaslúži vyššie ocenenie na burze, fakt je, že BYD ju dobieha v predajných štatistikách i technologických inováciách.
V článku sa dočítate:
- Aké sú hospodárske výsledky BYD a Tesly a valuačné pomery pri cenách ich akcií,
- kto stojí za automobilkou BYD,
- ako technologicky dobieha Teslu.
Stavia fabriky v Maďarsku a Turecku
BYD, ktorú v roku 1995 založil začínajúci podnikateľ Wang Čchuan-fu, má v súčasnosti na čínskom trhu s elektroautami tretinový podiel. To je výrazne viac, ako má dvojica jeho najbližších rivalov SAIC a Tesla, ktoré obsluhujú po šesť percent trhu. Výhodou BYD je rozsiahle produktové portfólio, ktoré zahŕňa autá na batérie, hybridy, dodávky aj autobusy.

Na svetovom trhu s elektroautami súperí čínsky líder s Teslou o vedúcu pozíciu. Muskova firma na ňom kedysi dominovala, no to je už minulosť. Vlani BYD predala 1,76 milióna elektromobilov, zatiaľ čo Tesla 1,79 milióna. V poslednom kvartáli svojho amerického konkurenta dokonca predbehla.
Vrátane hybridov predala BYD vlani globálne až 4,27 milióna vozidiel. To už je úroveň automobilky Ford, ktorá predáva aj autá so spaľovacím motorom. Čínska firma stále predáva veľkú časť produkcie na domácom trhu, no rýchlo expanduje do zahraničia. Očakáva, že v tomto roku predá päť až šesť miliónov vozidiel.