SME

Eurokomisia navrhla flexibilitu pri emisiách CO2, chce pomôcť výrobcom áut v EÚ

Návrh avizovali ako súčasť akčného priemyselného plánu.

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyen.Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyen. (Zdroj: TASR/AP)

ŠTRASBURG. Európska komisia (EK) v rámci svojho pracovného pobytu na pôde Európskeho parlamentu (EP) v Štrasburgu navrhla cielené zmeny nastavenia nariadenia, ktorým sa stanovujú výkonové emisné normy CO2 pre nové autá a dodávky.

Pozmeňujúci a doplňujúci návrh EK zavádza opatrenie flexibility s cieľmi v oblasti emisií CO2 pre roky 2025 až 2027.

Udržanie konkurenčných výhod

Tento návrh bol už vopred avizovaný ako súčasť akčného priemyselného plánu EK pre európsky automobilový sektor, ktorý bol predložený 5. marca eurokomisárom pre udržateľnú dopravu a cestovný ruch Apostolosom Tzitzikostasom.

SkryťVypnúť reklamu

Návrh umožňujúci flexibilnejší postoj pre emisie CO2, ktorý vychádza v ústrety európskym výrobcom áut, je aj výsledkom Strategického dialógu o budúcnosti automobilového priemyslu, ktorý spustila šéfka EK Ursula von der Leyenová koncom januára tohto roku.

Dialóg zahŕňal otvorené verejné konzultácie, diskusie, zapojenie vedúcich predstaviteľov autopriemyslu, sociálnych partnerov a zainteresovaných strán, s cieľom riešiť najnaliehavejšie výzvy tohto odvetvia.

„Náš vysoko inovatívny automobilový priemysel sa dekarbonizuje, aby prispel k boju proti klimatickej zmene, ale aj aby si udržal svoju konkurenčnú výhodu na svetových trhoch. Dnešnou iniciatívou poskytujeme tomuto kľúčovému sektoru väčšiu flexibilitu a neodkláňame sa pri tom od našich klimatických cieľov. Chceme dokázať, že dekarbonizácia a konkurencieschopnosť môžu ísť ruka v ruke,“ vyhlásila von der Leyenová.

SkryťVypnúť reklamu

Komisiou navrhované opatrenie flexibility umožňuje výrobcom áut, aby sa plnenie cieľových hodnôt CO2 na roky 2025, 2026 a 2027 neposudzovalo ročne, ale počas celého trojročného obdobia spriemerovaním ich výkonnosti. Nový prístup umožní výrobcom vyrovnať akékoľvek nadmerné ročné emisie prekonaním stanoveného cieľa v zostávajúcich rokoch.

Komisia spresnila, že táto dodatočná flexibilita podporí kapacitu automobilového priemyslu investovať do čistého prechodu pri zachovaní cieľa pre rok 2025 a udrží priemysel na ceste ďalšieho kola znižovania emisií. Celoeurópske ciele v tejto oblasti majú viesť k tomu, aby bol dopravný systém EÚ udržateľnejší a aby cestná doprava od roku 2050 bola v znamení mobility s nulovými emisiami.

Eurokomisia zároveň vyzvala spoluzákonodarcov - europarlament a členské štáty (Rada EÚ) -, aby čo najrýchlejšie dosiahli dohodu o tomto pozmeňujúcom a doplňujúcom návrhu s cieľom zabezpečiť predvídateľnosť a istotu pre automobilový priemysel a investorov do tohto odvetvia.

SkryťVypnúť reklamu

Reakcie europoslancov

Kvestorka EP Miriam Lexmann (EPP/KDH) sa vyslovila kriticky na adresu EK, keď uviedla, že síce rôzne akčné plány existujú, ale od slov k činom je stále ďaleko.

„Pri automobilkách sme si povedali, že ideme prehodnotiť zákaz spaľovacích motorov. Vieme už, čo má byť krok jedna, oslobodiť niektoré automobilky, ktoré spadajú do situácie, že už dnes by museli platiť pokuty, lebo neplnia stanovené emisné ciele. My už niekoľko mesiacov vieme, že tento krok treba urobiť, ale stále sme ho neurobili,“ opísala situáciu.

Lexmann upozornila, že to sa netýka len automobiliek, ale aj európskych výrobcov ocele a priemyslu ako takého. „Máme akčné plány, vieme, čo treba urobiť, ale, žiaľ, akcia mešká a na tej akcii to stojí, či sa nám tú ekonomiku podarí zachrániť a posilní to našu konkurencieschopnosť," vysvetlila.

SkryťVypnúť reklamu

Spomedzi českých europoslancov svoj pohľad na túto otázku novinárom predostreli Ondřej Krutílek a Alexandr Vondra z frakcie Európski konzervatívci a reformisti (ECR).

Krutílek poukázal, že navrhnutý proces úprav bude záležať od toho, čo všetko EK doň navrhne. Či sa uspokojí iba debatami o roku 2035 ako o hraničnom dátum pre zákaz výroby áut na fosílne palivá alebo do toho zakomponuje aj ďalšie veci, ktoré sú zahrnuté do jej akčného plánu pre automobilizmus predloženom 5. marca.

"Môže to byť otázka autonómneho riadenia, výroba batérií viac v Európe. S ohľadom na to, s čím eurokomisia príde, Európsky parlament bude rozmýšľať, či má použiť zrýchlenú legislatívnu procedúru, ktorá predpokladá obmedzené množstvo pozmeňovacích návrhov, alebo, ak to bude širšia záležitosť, tak to prebehne v štandardnom legislatívnom procese, čo môže trvať rok, rok a pol," upozornil poslanec.

SkryťVypnúť reklamu

Vondra zopakoval svoje predošlé výzvy smerom na EK, aby skoncovala s výhradným zameriavaním sa na elektromobilitu.

"Podľa mňa tá revízia plánov do roku 2035 by mala byť urýchlená tak, aby začala platiť čo najskôr, najlepšie ešte tohto roku. Revízia má jeden cieľ: zmeniť ten rok 2035 tak, aby bola skutočne technologická neutralita a aby zákazníci, ako aj výrobcovia sami mohli rozhodnúť, akou technológiou sa kto vydá. Odmietam tú jednostrannú orientáciu iba na jeden druh automobilov a budem za to bojovať všetkými prostriedkami," odkázal poslanec.

Na upozornenie novinárov, že automobilový priemysel je spokojný s dátumom 2035 ako prechodom na bezemisné autá a prispôsobuje sa tomu, Vondra kontroval, že podľa neho to platí iba pre automobilku Volvo vlastnenú Číňanmi.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (2. 4. 2025)
USD 1.079
AUD 1.726
CZK 24.954
JPY 160.930
CAD 1.553
GBP 0.837
HUF 402.630
PLN 4.186
CHF 0.952
SEK 10.816

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 068
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 966
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 450
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 652
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 592
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 127
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 519
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 767
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 626
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 316
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 156
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 20 936
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 308
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 821
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 7 782
  8. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 6 129
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  4. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 626
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 316
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 156
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 20 936
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 308
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 821
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 7 782
  8. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 6 129
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  4. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťZatvoriť reklamu