SME

Automatová káva je na Slovensku stále dobrý biznis, o top lokality sa súťaží

Najväčší hráč má osemtisíc automatov.

Kávomaty sú najobľúbenejšie z predajných automatov.Kávomaty sú najobľúbenejšie z predajných automatov. (Zdroj: SME/Marko Erd)

Automaty na kávu sú bežnou a niekde aj jedinou voľbou, ak čakáte na stanici na autobus či u lekára na vyšetrenie. Na Slovensku sa objavili už na začiatku 90. rokov, inšpirácia pre ne vraj pochádza z Talianska.

Tento biznis bol dlho roztrieštený medzi desiatky malých firiem. Postupne sa koncentruje do rúk veľkých hráčov. Najnovšie doň vstúpila česká Kofola. Kto teda ovláda tento trh, na čom sa najviac zarába a akými trendmi sa kávomaty riadia?

Článok nájdete v májovom vydaní magazínu INDEX. Výhodne si ho predplaťte po kliknutí na titulku. (zdroj: Midjourney/Martin Kovár)Článok nájdete v májovom vydaní magazínu INDEX. Výhodne si ho predplaťte po kliknutí na titulku. (zdroj: Midjourney/Martin Kovár)

Veľkí hráči ovládajú trh

V súčasnosti je na Slovensku v prevádzke rádovo niekoľko tisíc kávomatov. Presný počet sa zisťuje ťažko, prevádzkovatelia ho prezradiť nechcú. Navyše, cez výdajné (takzvané vendingové) automaty predávajú aj chladené nápoje či snacky.

SkryťVypnúť reklamu

Káva je však top. „Prevádzkujeme aj automaty na nápoje, napríklad na Red Bull, ale kávomaty víťazia,“ hovorí konateľ spoločnosti Dallmayr Robert Tkáč.

Sám v tomto biznise začínal v roku 1996 a keď firmu o jedenásť rokov neskôr predával nemeckému investorovi, mal v Bratislave a okolí štyri stovky výdajných automatov: „Boli sme však stále malá slovenská firma a nemohli sme konkurovať veľkým zahraničným hráčom so silným kapitálom a inováciami.“

Aj najväčšiu sieť s ôsmimi tisíckami výdajných automatov vybudoval domáci hráč, rodinná firma Aso Vending. Jej zariadenia obslúžia 150-tisíc zákazníkov denne, tržby z nich vlani presiahli 18,7 milióna eur a firma zaznamenala 1,3-miliónový zisk.

Aso Vending v marci tohto roka kúpila Kofola, ktorá tým sleduje posilňovanie svojho vlastného biznisu s kávou. „Vending považujeme za veľmi perspektívny predajný kanál,“ uviedol generálny riaditeľ Kofoly Daniel Buryš.

SkryťVypnúť reklamu

Českého majiteľa má tiež ďalší veľký hráč v tomto biznise. Sieť Very goodies so štyrmi tisíckami automatov ovláda minerálková firma Mattoni. V sieti Kávomaty, ktorú pôvodne rozbiehal Peter Grondžák z Kežmarku, sa zasa investorsky angažovala skupina St. Nicolaus, patriaca do portfólia podnikateľov okolo Jána Sabola.

Okrem veľkých firiem na trhu s automatmi stále pôsobia desiatky malých hráčov. Niektorí majú zopár desiatok automatov v jednom regióne či len v jednom meste. A sú medzi aj živnostníci, ktorí vlastnia dva-tri výdajné automaty.

Súvisiaci článok Kočner, Hatina, Kmotrík. Kto vlastní a predáva slovenskú minerálnu vodu? Čítajte 

Servis podľa počtu porcií

Základom úspechu v tomto biznise je mať automat v dobrej lokalite. Ideálne v takej, kde sa pohybuje veľa ľudí: autobusové a železničné stanice, nemocnice, veľké fabriky, obchodné centrá, kancelárske budovy.

SkryťVypnúť reklamu

O umiestnenie vo verejných inštitúciách i v súkromných priestoroch sa pritom zvykne súťažiť. Ak nerozhodujú kontakty a známosti, prihliada sa najmä na rozsah ponúkaného sortimentu a kvalitu servisu.

„Niektoré automaty stačí navštíviť jeden až dvakrát za týždeň, pri iných potrebujete byť každý deň,“ vysvetľuje marketingový riaditeľ Very goodies Radoslav Bosák.

Podľa Tkáča sa servis automatov prispôsobuje počtu porcií, ktoré sa v ňom predajú. Na frekventovaných miestach je bežné, že kávovar sa dopĺňa dvakrát za týždeň. Musí sa udržiavať v čistote a odvápňovať.

V nevýhode sú prevádzkovatelia, ktorí majú automaty „z druhej ruky“. Častejšie sa kazia, nie sú na ne už náhradné dielce, prípadne sú zastarané, a tak berú len mince, nedá sa v nich platiť bankovou kartou či mobilom. Moderný výdajný automat stojí 4,5 tisíca až päťtisíc eur, čo je trikrát viac ako v 90. rokoch, vyratúva Tkáč.

SkryťVypnúť reklamu

V nemocnici ani na nájom

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CBBVN na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Firmy

 Americký prezident Donald Trump.

Kariéru súčasného amerického prezidenta lemujú neúspechy a bankroty.


1
Ilustračné foto.

Počet firiem, ktoré definitívne zatvorili minulý rok vzrástol medziročne až o 16 percent.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (25. 5. 2025)
USD 1.130
AUD 1.757
CZK 24.915
JPY 161.130
CAD 1.563
GBP 0.838
HUF 403.550
PLN 4.260
CHF 0.930
SEK 10.835

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 324
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 895
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 428
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 4 023
  5. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 3 970
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 327
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 672
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 362
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 337
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 374
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 279
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 8 017
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 090
  6. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 816
  7. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 808
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 554
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 337
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 374
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 279
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 8 017
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 090
  6. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 816
  7. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 808
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 554
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu