Americký prezident zaviedol clá vo výške 25 percent na všetky dovážané vozidlá, čo spôsobilo otrasy v automobilovom priemysle. Od mája sa clá budú vzťahovať aj na dovážané autodiely. Clá sa dotknú áut a autodielcov v hodnote 460 miliárd dolárov.
Automobilky reagujú na drastické rozhodnutie rozdielne. Kým niektorí výrobcovia garantujú, že nebudú zvyšovať ceny, ďalšíe bez váhania zdražujú, presúvajú výrobu alebo pozastavujú export za Atlantik.
BMW a Mercedes
Bavorská automobilka BMW potvrdila, že pokryje zvýšené náklady na clá pri autách, ktoré sú vyrobené v Mexiku. Pôjde to na úkor marží a zisku. Opatrenie bude trvať dočasne, a to do 1. mája a bude sa vzťahovať na modely radu 3, radu 2 a M2, ktoré sa vyrábajú v San Luis Potosí v Mexiku.
Podobnú stratégiu zvolil nemecký konkurent Mercedes-Benz. Krok absorbovať colné náklady, aspoň spočiatku, by nemal byť obzvlášť náročný ani pre Mercedes-Benz, ani pre BMW. Obe nemecké automobilky mali v roku 2024 v USA veľmi ziskové obdobie a darilo sa im.
Mercedes sa na dovoz zo zahraničia do USA až tak nespolieha, pretože vyrába autá triedy GLE a GLS a elektrické SUV EQE a EQS v Alabame. To isté platí v konečnom dôsledku aj pre BMW, ktoré vyrába autá radu X v Spartanburgu v Južnej Karolíne. Z celkového počtu 371-tisíc predaných áut v USA počas roku 2024 pripadlo na autá radu X až 207-tisíc.
Stellantis
Automobilka Stellantis, pod ktorú patria značky Citroën, Peugeot, RAM, Dodge, Chrystler, Jeep či RAM, má továrne najmä v Kanade a Mexiku. Továreň v meste Windsor v kanadskom Ontáriu, kde sa vyrábajú Chrysler Pacifica a nový elektrický Dodge Charger, už pozastavila výrobu na dva týždne do 20. apríla.
V Kanade Stellantis plánuje dočasne poslať domov 4500 zamestnancov, ďalších 900 v amerických fabrikách v Indiane a Michigane.
Stellantis vyčkáva, ako sa obchodné rokovania o clách s Trumpom vyvinú. Do konca apríla sa rozhodne, ako svoju produkciu áut upraví.
Slovenská fabrika Stellantisu v Trnave priamo neexportuje svoje modely do USA.
Volkswagen
Z bratislavského závodu Volkswagenu smerujú do USA tri modely SUV. Ide o Porsche Cayenne a modely Audi Q7 a Q8, ktoré začínajú v Spojených štátoch na cenovke od 60-tisíc dolárov. Sú teda určené pre bohatšiu klientelu, ktorá nemusí byť taká náchylná na rast ceny ako v prípade lacnejších modelov.
Pre bratislavskú fabriku sú Spojené štáty kľúčovým trhom. Vlani tam vyviezli vyše 55-tisíc áut z celkovej ročnej produkcie 341-tisíc. To, ako reaguje Volkswagen na americké clá, je v rukách nemeckej centrály, nie fabriky v Bratislave.
Centrála Volkswagen Group po uvalení ciel okamžite pozastavila export áut z Mexika do USA po železnici. V Mexiku nemecká automobilka vyrába sedan Jetta a crossovery Taos a Tiguan v závode v Pueble. Modely Audi Q5 a Q5 Sportback zasa vo fabrike v San José Chiapa.
Export do USA je zastavený dočasne aj z Európy. Momentálne Volkswagen drží všetky autá, ktoré dorazili do Spojených štátov po 3. apríli, v amerických prístavoch.