Dánsky výrobca obuvi Ecco zatvorí svoju fabriku v Martine po tridsiatich rokoch. O prácu príde približne 650 zamestnancov.
„Pri posudzovaní nášho modelu šiestich globálnych výrobných závodov sme museli pristúpiť k náročnému rozhodnutiu zatvoriť náš závod v Martine,“ zdôvodnil generálny riaditeľ spoločnosti Ecco Slovakia Petr Milan.
Manažment pripravuje kompenzačné balíčky pre zamestnancov.
Firma nemá za minulý rok zverejnené hospodárske výsledky, ale z výročnej správy za rok 2023 je zrejmé, že jej podnikanie bolo ovplyvnené rastúcimi cenami energií a nižším objemom objednávok.
Pôvodne mala fabrika v Martine vyrobiť dva milióny párov topánok, ale objednávky boli v roku 2023 o štvrtinu nižšie. Vedenie sa snažilo šetriť, kde sa dá. Už vtedy postupne začalo prepúšťať a ľudí, ktorí odišli do predčasného dôchodku, nenahrádzalo.
To, že martinská fabrika končí, sa viac-menej dalo čakať. V domovskom Dánsku patrí Ecco medzi morálnych odpadlíkov a čelí bojkotu ľudí.
Prudký pád do straty
V marci tohto roku zverejnila materská spoločnosť Ecco hospodárske výsledky za rok 2024. Dánske médiá to komentovali tým, že z prosperujúceho stroja na peniaze sa stala firma v červených číslach, ktorá nutne potrebuje škrtať náklady.
Ecco za vlaňajšok skončil v strate 280 miliónov dánskych korún (37,5 milióna eur). Rok predtým firma pritom zarobila vyše 47 miliónov eur.
Materskej spoločnosti klesli predaje na všetkých globálnych trhoch, na ktorých pôsobí. Najvýraznejšie klesol severoamerický trh o 20 percent a o desať percent trh v Ázii.
O dôvodoch je možné len špekulovať. Ecco podľa dánskych médií dlhodobo nekomunikuje s novinármi a finančné výsledky manažment okomentoval vo výročnej správe tým, že sú „ďaleko od uspokojivých“ a „boli výrazne ovplyvnené jednorazovými nákladmi na posilnenie hlavnej činnosti spoločnosti“. Čo sa tým myslelo, už vedenie nekonkretizovalo.
Ecco nepatrí medzi luxusné značky obuvi, pri ktorej by zákazníci neriešili cenu, no ich topánky zároveň nepatria ani medzi najlacnejšie kúsky. Štandard vyššej strednej triedy je v ostatných dvoch rokoch u mnohých módnych značiek problematický, pretože ľudia začali šetriť na oblečení aj obuvi. Podobné finančné problémy majú značky ako Nike, Adidas, ale aj luxusnejšie brandy ako Burberry či Kering (Gucci).