MILÁNO. Americké clá a prísne emisné normy Európskej únie (EÚ) ohrozujú výrobcov automobilov v čase, keď čelia zvýšenej konkurencii zo strany Číny, vyhlásil predseda predstavenstva automobilovej skupiny Stellantis John Elkann.
„Čína je na inej trajektórii“ a jej automobilový trh smeruje k tomu, aby svojou veľkosťou predbehol americký a európsky automobilový trh spolu, dodal.
V Spojených štátoch čelia automobilky clám na hliník, oceľ a súčiastky nad rámec 25-percentnej sadzby uvalenej na dovoz automobilov, pripomenul Elkann.
Vyhlásenie amerického prezidenta Donalda Trumpa, ktorý v pondelok (14. 4.) naznačil, že by mohol pozastaviť clá na dovoz áut a autokomponentov, aby automobilky získali čas na potrebné zmeny v dodávateľskom reťazci, označil za povzbudzujúce.
Pravidlá EÚ o emisiách v automobilovej doprave označil za snahu o „cestu k elektrifikácii, ktorá nie je spojená s trhovou realitou“.
Skupina Stellantis vznikla v roku 2021 zlúčením automobiliek Fiat a Chrysler a francúzskej skupiny PSA Peugeot Citroën.
Štvrtý najväčší výrobca automobilov na svete rovnako ako jeho európski rivali zápasí so slabým dopytom, najmä po plne elektrických vozidlách.
Problémom je aj neistota v oblasti ďalších regulácií a tvrdá konkurencia čínskych výrobcov. Globálne dodávky skupiny sa v 1. štvrťroku 2025 znížili medziročne o 9 percent na 1,2 milióna vozidiel po tom, ako v minulom roku automobilka zaznamenala pokles predaja o 12 percent.