Keď médiá vlani v júni informovali o konkurze firmy niekdajšieho vicepremiéra Štefana Holého (Sme rodina), objavilo sa okolo neho viacero otáznikov. Holý ponúkol len krátke vysvetlenie a finančná správa sa odvolala na daňové tajomstvo.
Od vyhlásenia konkurzu ubehlo už viac ako deväť mesiacov a mnohé veci sú jasnejšie.
Konkurzné konanie odhalilo nielen dlhy, ktoré Holého firma zanechala, ale aj dôvody ich vzniku či zaujímavý spor spojený s lukratívnou zákazkou pre Železnice SR (ŽSR).

Zarobil víťaz aj konkurent
Väčšina firiem si žije „pokojný“ život bez pozornosti médií. Zmeniť sa to môže napríklad vtedy, keď sa majiteľ rozhodne vstúpiť do politiky. Tak to bolo v prípade Štefana Holého, ekonomického experta hnutia Sme rodina.
Vo februári 2020 priniesol politik zo strany SaS Peter Cmorej informáciu o tom, že Holého firma Noesis Strategies získala v roku 2018 zákazku za 300-tisíc eur, ktorej predmetom bola analýza finančného modelu ŽSR.
Analýza mala odpovedať na otázku, či štátnu firmu možno vyňať z verejných financií, aby mohla viac investovať na dlh. Cieľom bolo vyhnúť sa takzvanej dlhovej brzde.
Holý v tom čase ešte ako riaditeľ bratislavskej pobočky advokátskej kancelárie Lansky, Ganzger & Partner pripravoval volebný program hnutia Sme rodina, v ktorom sa objavila aj myšlienka vyňatia štátnych podnikov z okruhu verejných financií.
Pre úplnosť, Noesis Strategies získala od ŽSR aj ďalšiu zákazku na 49-tisíc eur, ktorej cieľom bolo prehodnotiť odpisy dlhodobého majetku štátnej firmy.
Po parlamentných voľbách v roku 2020, keď Sme rodina ako súčasť novej koalície zostavovala vládu, bol Holý adeptom na post ministra dopravy. Nakoniec ho pre odpor koaličných partnerov neobsadil, no stal sa podpredsedom vlády pre legislatívu a strategické plánovanie.