Na trhu internetového predaja sa stal predajca ponožiek Dedoles fenoménom. Reklama s tancujúcimi škrečkami ho počas pandemických rokov vystrelila k ročnými tržbám vyše 90 miliónov eur. Bolo to najmä vďaka agresívnemu marketingu, firma investovala v roku 2021 do reklamy až 35 miliónov eur.
Postcovidový návrat a veľké oči pri expanzii s cieľom dosiahnuť 135 miliónov eur firmu spálili. Návrat do reality bol extrémne tvrdý. Dedoles sa už v roku 2022 dostal do finančných problémov a požiadal súdy o ochranu pred veriteľmi.
Firma dostala druhú šancu. Na jar 2023 bol schválený päťročný reštrukturalizačný plán, ktorý veritelia aj súd Dedolesu odobrili. Podarilo sa mu dokonca získať investora, ktorý doplnil kapitál.
Po dvoch rokoch čelí Dedoles znova problémom a priznáva, že nastavený plán reštrukturalizácie je príliš optimistický. Minulý týždeň okresný súd v Nitre schválil Dedolesu takzvanú verejnú preventívnu reštrukturalizáciu. Tá je predzvesťou toho, že firma sa môže v najbližších mesiacoch dostať do finančných ťažkostí.
S firmou to nevyzerá dobre
Preventívna reštrukturalizácia je nový spôsob ozdravenia firmy, ktorý je v právnej úprave zákona o riešení hroziaceho úpadku možný od mája 2022. Dedoles je vôbec prvá firma na Slovensku, ktorá tento inštitút využila.
Jej cieľom je dohodnúť sa s veriteľmi v predstihu a nanovo vyjednať zmluvné podmienky, na základe ktorých bude Dedoles splácať ďalšie záväzky. To znamená, že firma chce prekopať pôvodný reštrukturalizačný plán, ktorý sa ukázal po dvoch rokoch ako nerealistický.
„Nie sme v ochrane pred veriteľmi, pretože máme peniaze a zatiaľ platíme záväzky, ale problémy nám hrozia. Manažment to začal riešiť v predstihu,“ vysvetľuje zakladateľ a majiteľ spoločnosti Dedoles Jaroslav Chrapko.
Sám už vo vedení nie je a firmu aktuálne manažérsky riadi od roku 2023 Ján Cifra. Potvrdzuje, že dlhy z minulosti sú stále príliš vysoké a je potrebné ich zreálniť.
Firme v roku 2023 aspoň na istý čas pomohlo, že získala od investora (firma jeho meno nekonkretizuje, pozn. red.) úver vo výške piatich miliónov eur. Tento kapitál umožnil splácať dlhy, ktoré plynú z reštrukturalizačného plánu.
„Pôvodný reštrukturalizačný plán má veľkú progresivitu v splátkach. Už koncom minulého roka sme v manažmente vyhodnotili, že v rokoch 2026 a 2027 nebudeme schopní realizovať nastavené splátky veriteľom. Myslíme si, že reštrukturalizačný plán nie je realistický,“ priznáva šéf firmy Ján Cifra.
Firma má podľa Cifru stále kapitál v miliónoch eur a tento rok by mala byť ešte schopná plniť pôvodný plán. Jeho tvrdenie koliduje s dokumentom, ktorý Dedoles poslal svojim veriteľom. V ňom tvrdí, že „v prvom polroku 2025 môže dôjsť k ohrozeniu schopnosti riadne a v plnej výške poukazovať ďalšie splátky pohľadávok v lehotách podľa plánu“.
Dôvodom zhoršenia situácie je silná konkurencia čínskych e-shopov, ktoré v uplynulých rokoch investovali obrovské peniaze do marketingu. Zároveň sa zmenilo online prostredie, v ktorom reklama citeľne zdražila, čo extrémne zvýšilo náklady na získavanie nových zákazníkov.
Chcú škrtať dlh a veriteľom vyplatiť menej
Dedoles zverejnil výročnú správu zatiaľ za prvý štvrťrok 2024, pretože menil v účtovníctve fiškálny rok. Za toto obdobie eviduje stratu takmer milión eur, kým v roku 2023 zaznamenal zisk sedem miliónov eur.
V koncepte predbežného reštrukturalizačného plánu, ktorý Dedoles poslal veriteľom, tvrdí, že v štvrtom štvrťroku 2024 ( silný kvartál kvôli Vianociam, pozn. red.) dosiahnuť výnosy len na úrovni 54 percent plánovaných výnosov z predajov tovarov a služieb.