BRATISLAVA. Po Slovensku sa pohybujú falošní elektrikári, ktorí sa vydávajú za revíznych technikov. Konkrétne na strednom Slovensku sa títo falošní elektrikári neoprávnene odvolávajú na veľké energetické spoločnosti a na obyvateľov vyvíjajú psychický nátlak, aby si objednali službu za niekoľko stoviek eur.
„So Stredoslovenskou distribučnou nemajú nič spoločné,“ povedal hovorca Stredoslovenskej distribučnej Miroslav Gejdoš. Stredoslovenská distribučná vyzýva všetkých obyvateľov, aby boli pri podomových predajcoch, či už produktov alebo služieb, maximálne obozretní.
Ponúkajú revízie elektroinštalácie
Vo viacerých okresoch Žilinského a Banskobystrického kraja sa objavujú podozriví podomoví elektrikári a obyvateľom ponúkajú revízie elektroinštalácie.
Predstavujú sa ako zamestnanci spoločnosti, ktorej názov je veľmi podobný Stredoslovenskej energetike (SSE) či Stredoslovenskej distribučnej (SSD). Pri podomovom predaji revíznych služieb sa odvolávajú práve na tieto veľké a známe spoločnosti s tým, že revízie elektroinštalácie sú povinné zo zákona a SSD, prípadne SSE ich bude vyžadovať.
„Nie je to celkom pravda. Štandardne ani jedna z týchto spoločností nevyžaduje od svojich odberateľov revízne správy od elektroinštalácie, pretože tá je plne v majetku a zodpovednosti odberateľa,“ upozornil Gejdoš.
Samotné revízie elektroinštalácie vyplývajúce z legislatívy sú veľmi prospešné, pretože môžu ochrániť nehnuteľnosť napríklad pred skratom, poškodením spotrebičov, ale aj pred požiarom. Revíziu môžu vyžadovať pri riešení škodovej udalosti na nehnuteľnosti aj poisťovne.
„Podomoví revízni technici, ktorí sa odvolávajú na niektorú z veľkých energetických spoločností, konajú neeticky. Ich snahou je na základe neznalosti a strachu z postihu vynútiť si objednávku služby v hodnote niekoľkých stoviek eur. Pritom je otázne, či ide o skutočných revíznych technikov a či je vystavený protokol platný,“ uviedol riaditeľ sekcie zákaznícky servis zo Stredoslovenskej distribučnej Ľubomír Hláčik.
Služby obecných úradov
Falošní elektrikári využívajú aj služby obecných úradov. Stredoslovenskí energetici však upozorňujú, že ak si nejaká spoločnosť zaplatí oznam v mestskom alebo obecnom rozhlase, ešte to neznamená, že je spoľahlivá a nepoužíva pokútne praktiky.
„Preto by aj samotné samosprávy mali zvážiť, komu dovolia propagáciu služieb prostredníctvom svojich oficiálnych kanálov. Pre mnohých obyvateľov, najmä tých starších, tým dávajú akémukoľvek oznamu punc dôveryhodnosti,“ konštatoval Gejdoš.
Zástupcovia SSD sú podľa neho vždy vybavení preukazom a ich totožnosť a kompetencie sa dajú preveriť napríklad cez oficiálne telefónne číslo zákazníckej linky 0850 166 007.