BRATISLAVA. Od júla sa mýtne poplatky zvýšia o 40 percent, tretina peňazí ide súkromnej firme.
Politici a vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti dlhodobo nastavujú systém tak, aby značná časť výnosov skončila v rukách súkromných spoločností - SkyTollu, resp. CzechTollu.
Uviedli to predstavitelia Nadácie Zastavme korupciu a únií autodopravcov.
Súkromník dostane vyše tretinu
Autodopravcovia hrozia blokáciou ciest, ak ministerstvo dopravy s nimi nebude rokovať o ich požiadavkách.
„Vyzývame ministra dopravy, šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti, aby si sadli konečne k rokovaciemu stolu s Úniou autodopravcov Slovenska. Pokiaľ sa toto nestane do určitého času, napríklad do mesiaca, tak Únia autodopravcov Slovenska je ochotná znova spraviť nejaký protest. Budeme sa snažiť zablokovať hraničné priechody,“ priblížil Stanislav Skala, predseda Únie autodopravcov Slovenska.
„Únia autodopravcov Slovenska nadnes na 17.00 h zvolala mimoriadne zasadnutie dopravcov, kde sa má prerokovať, ako ďalej. Dnes by malo padnúť rozhodnutie, či sa ide do ostrého štrajku alebo nie vzhľadom k tomu, že už nám dopravcovia volajú a ponúkajú nám sami kamióny na to, aby sa blokovali hranice alebo určité úseky v rámci Slovenskej republiky,“ spresnil prezident Aliancie cestnej pomoci Marián Ürge.
Mýtne poplatky platia autodopravcovia podľa Skalu za užívanie slovenských diaľnic. Pripomenul, že aj keď budú za ich užívanie platiť viac, na samotné diaľnice nepôjde celá suma.
„Napriek opakovaným sľubom rôznych premiérov a ministrov dopravy stále z tejto sumy z každého eura pôjde 38 centov do rúk súkromníkovi. V situácii, keď potrebujeme ako štát opravovať diaľnice a mosty, je neprijateľné, ako politici rozhadzujú peniaze z mýta,“ podčiarkol Skala.
Ürge doplnil, že okrem mýta sa od júla zvyšujú pre autodopravcov aj emisné triedy. To znamená, že staršie a menej ekologické vozidlá budú musieť platiť ešte vyššie poplatky.
Štát podľa neho na jednej strane neprimerane zaťažuje autodopravcov, na druhej strane protežuje roky jedinú firmu.
„Žiadame politikov a Národnú diaľničnú spoločnosť, aby už prestali mrhať peniazmi na diaľnice a hazardovať s našou bezpečnosťou na cestách na úkor súkromnej firmy. Mýto nie sú peniaze politikov, mýto je pre naše diaľnice,“ dodala Xénia Makarová z Nadácie Zastavme korupciu.
Európska smernica
„V júli vstupuje do platnosti transpozícia európskej smernice, ktorá je platná v celej EÚ. O zmenách, ktoré smernica prináša, sa viedli diskusie minimálne od roku 2023. Pričom samotnú legislatívu prijal parlament v roku 2024, kedy rovnako prebiehali konzultácie s trhom, ministerstvo dopravy legislatívu diskutovalo so zástupcami dopravcov,“ uviedol hovorca NDS Tomáš Ferenčák.
Od 1. júla 2025 tak podľa Ferenčáka vstúpi do platnosti nový spôsob výpočtu mýta, zmenia sa jeho sadzby a zavedie sa spôsob určenia emisnej CO2 triedy vozidla. Tým smernica podľa neho napríklad zavádza zvýhodnenie pre vozidlá, ktoré majú nižšie dopady na životné prostredie.