SME

Nudné čísla o HDP? Pár percent rozhodne, či budeme žiť ako v Srbsku, alebo ako v Nemecku

Úžas, prekvapenie, obdiv. Návod, ako vyučovať ekonómiu, vymyslel Adam Smith.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME/Marko Erd)

Autor je analytik inštitútu INESS. Článok je prevzatý z autorovho blogu.

Predtým, než Adam Smith napísal svoje svetoznáme diela Bohatstvo národov a Teória mravných citov, zamýšľal sa nad tým, čo poháňa filozofov pri ich bádaniach.

V jednej zo svojich nepublikovaných esejí napísal: „Úžas, prekvapenie a obdiv sú slová, ktoré sa v našom jazyku často zamieňajú a označujú emócie, ktoré sú síce príbuzné, ale v niektorých ohľadoch aj iné a navzájom sa líšia. To, čo je nové a výnimočné, vzbudzuje pocit, ktorý sa správne nazýva úžas; to, čo je neočakávané, je prekvapenie; a to, čo je veľkolepé alebo krásne, je obdiv.“

SkryťVypnúť reklamu

Smith ako príklady javov, pri ktorých ľudia zažívajú úžas, prekvapenie a obdiv (wonder, surprise, appreciation) uviedol najmä tie prírodné, ako prelet kométy, zatmenie slnka, krásne planiny alebo veľkolepé hory.

Tieto tri emócie sa však výborne hodia nielen pre filozofov, ale aj pre žiakov, a to pri skúmaní prírodných, ako aj ekonomických javov. A nielen hodia, mali by tvoriť základ výučby ekonómie ako takej.

Prečo? V skratke: Úžas pomôže u žiakov vyvolať zvedavosť, prekvapenie im vyryje hlbšiu brázdu do dlhodobej pamäti a obdiv zvýši pravdepodobnosť, že vedomosti využijú v reálnom živote.

Úžas

Ekonómia často rieši témy, ktoré sú každodennou súčasťou našich životov. Prvou úlohou učiteľa je preto prebudiť žiakov z letargie. Všetci neustále prichádzame do kontaktu napríklad s cenami, súčasným blahobytom a spoluprácou, a tak sa nám zdá, že im intuitívne rozumieme.

SkryťVypnúť reklamu

Cenovky v obchodoch stanovuje predajca podľa nákladov, životná úroveň prirodzene rastie a spolupráca funguje, ak majú ľudia dobré úmysly. Nemôže nás na nich nič prekvapiť. A to je problém, ak chceme získať pozornosť žiakov.

Preto by malo byť prvou úlohou učiteľa ekonóma vyvolať v žiakoch úžas. Zoberme si ceny. Ich pôvod nie je taký jednoznačný, ako sa na prvý pohľad zdá. Napriek tomu, že predajca je ten, kto nalepí cenovku na tovar, on nie je ten, kto určuje jej výšku.

Ceny nevznikajú v jeho hlave. V skutočnosti sú ceny emergentný jav, na trhu vznikajú zo spontánnej súhry miliónov ľudí. Ceny doslova organicky vyrastajú z podhubia ekonomických podmienok.

Stačí sa žiakov spýtať na ich skúsenosti, keď niečo predávali na Bazoši. Áno, kolónku s cenou síce vypísali oni, ale nemohli si slobodne zvoliť jej výšku. Museli brať do úvahy prítomnosť ostatných predajcov (ponuku) a ochotu zákazníkov platiť (dopyt).

SkryťVypnúť reklamu

Takto sú ceny výsledkom nezávislého rozhodnutia veľkého množstva ľudí o kúpe, predaji alebo zdržania sa. Vznikajú ako výsledok ľudského konania, ale nie sú výsledkom ľudského zámeru. Nikto ich vedome nestanovuje. To je niečo hodné úžasu.

A takýto úžas je možné vyvolať prakticky pri všetkých dôležitých témach v ekonómii. Napríklad pri otázke ekonomického rastu.

Učiteľ by mal hneď v úvode žiakom vysvetliť, že historické filmy a seriály neukazujú realitu bežného života v staroveku a stredoveku. Mal by im čo najrealistickejšie vykresliť, v akých ťažkých, chudobných a krutých podmienkach žili naši predkovia tisíce rokov až do 19. storočia. Do príchodu priemyselnej revolúcie.

Cieľom musí byť vyvolať úžas nad naším dnešným každodenným blahobytom. Úžas nad tým, že majú každý deň plné brucho, nohy v teple a hlavu v bezpečí.

SkryťVypnúť reklamu

Vedeli ste, že ľudia ešte v 17. storočí pálili staré domy, aby sa ľahšie dostali ku klincom a mohli ich znova použiť? Klinec bol vzácnou komoditou. Alebo že priemerný človek si v tomto období mohol dovoliť kúpiť kus oblečenia len párkrát za život a po smrti príbuzného sa kabát dedil ako cennosť? Preto počas morových epidémií museli úrady zabezpečiť pálenie oblečenia mŕtvych, lebo inak by si ho príbuzní nechali, čo prispievalo k šíreniu epidémie.

To, že vypadnutý klinec nestojí dnes tesárovi za to, aby sa poň zohol, a oblečenia je toľko, že oň nemajú záujem ani charity starajúce sa o bezdomovcov, je niečo hodné úžasu.

Prvou úlohou ekonómie je teda vyvolať úžas nad bežnými aspektmi života, ktoré žiaci považujú za samozrejmosť. Ukázať rybám, že plávajú vo vode, a vysvetliť, prečo je voda niečo hodné úžasu.

SkryťVypnúť reklamu

Od úžasu je potom len krok k zvedavosti a lepšej pozornosti žiakov. Pričom pozornosť je hlavná mena, ktorou sa platí pri vzdelaní (v angličtine paying attention).

Pozornejší žiaci sa ľahšie a častejšie zapájajú do vyučovania. A to je presne moment, keď sa ľudia učia. Pri aktívnom zapojení, nielen pri pasívnom prijímaní.

Dnes sa v pedagogike celé vetvy výskumu venujú otázke, ako úžas a zvedavosť vplývajú na efektívnosť učenia sa žiakov a hľadajú spôsoby, ako do škôl zaviesť na úžase založené vzdelávanie.

Taktiež neurovedecký výskum pomocou funkčnej magnetickej rezonancie (fMRI) ukazuje, že zvedavosť aktivuje odmeňovacie okruhy v mozgu, a môže tak podľa autorov fungovať ako „iskra“, ktorá rozsvieti túžbu učiť sa a stimuluje lepšie zapamätanie si.

SkryťVypnúť reklamu

Prekvapenie

Keď žiaci prestanú brať učivo ako samozrejmosť a v úžase nám venujú pozornosť, prichádza čas na prekvapenie. Je to emocionálna reakcia na neočakávanú informáciu, na niečo, čo nezodpovedá očakávaniam.

Ekonómia je na to ako stvorená, keďže je plná prekvapivých a kontraintuitívnych zistení. Vezmime si spomínaný nárast blahobytu, ktorý ekonómovia zvyčajne opisujú pomocou percentuálneho rastu HDP.

Žiaci už určite v správach počuli o tom, že ekonomika rastie: o 3,5 percenta, o päť percent, o 6,5 percenta. Podobné čísla, žiadny veľký rozdiel, no nie? Omyl. Tých pár percent rozhoduje, či budeme žiť ako v Srbsku, alebo ako v Nemecku. To je sila exponenciálneho rastu.

Slovensko rástlo od roku 1995 do roku 2023 priemerným ročným tempom päť percent. Not great, not terrible. Keby sme však pridali 1,5 percentuálneho bodu, dnes by sme mali HDP na obyvateľa ako Nemecko, čo znamená takmer trojnásobné mzdy a dôchodky. Ak by sme rástli o 1,5 bodu pomalšie, sme na úrovni Srbska, a teda polovičných platov. Toto musí prekvapiť aj toho najskúsenejšieho žiaka v triede.

SkryťVypnúť reklamu

Pozrime sa na spomínané ceny. Tie nám umožňujú, aby sa ľudia na celej planéte neustále dohadovali o tom, kto a ako využije aké vzácne zdroje. A to bez toho, aby sa museli stretnúť, poznať sa alebo si vôbec boli vedomí toho, že sa dohadujú.

Keď napríklad zdražie železná ruda, jej cena vyšle do celej ekonomiky signál v podobe správy: „Pozor, z nejakého dôvodu je ma nedostatok, použite ma len tam, kde naozaj treba, alebo hľadajte za mňa náhrady!“

Takto fungujú ceny ako neurónové prepojenia všetkých ľudí využívajúcich železnú rudu po celom svete a umožňujú im koordináciu ich činností. A to bez toho, aby si museli byť vedomí, že sú súčasťou celosvetového orchestra, ktorý diriguje cenový mechanizmus. Oni len uvidia vyššiu cenu, a tomu prispôsobia svoje plány.

SkryťVypnúť reklamu

Takto sú v celej ekonomike cenami koordinované všetky činnosti, pričom však neexistuje žiadny koordinátor. Neexistuje žiadny vedúci, ktorý by povedal, kto bude robiť čo a s akými zdrojmi.

To je proti všetkej našej intuícii. V našom bežnom svete sa jednotlivé kúsky puzzle neposkladajú samy od seba. Ekonomika s miliónmi individuálne a nezávisle konajúcimi jednotlivcami sa však nakoniec sama poskladá. To je ôsmy div sveta, ktorý musí prekvapiť každého žiaka na hodine ekonómie.

Takéto prekvapenia sú výborný učiteľ. Zanechávajú v našej pamäti hlbokú emocionálnu stopu. Neurovedecké štúdie ukazujú, že prekvapenia spúšťajú nervovú aktiváciu, najmä v prefrontálnej kôre, čo vedie k posilneniu nervových prepojení, čím dochádza k lepšej konsolidácii nových informácií. S podobnými závermi prišli aj viaceré štúdie realizované na malých deťoch, ktoré sa učili najlepšie, keď boli prekonané ich očakávania.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa jednej z hypotéz v kognitívnych vedách vysvetľuje tento pozitívny vplyv prekvapenia na pamäť dokonca aj rozšírenosť náboženstiev po celom svete. Ich kontraintuitívny obsah v podobe nadprirodzených prvkov porušuje naše prirodzené porozumenie svetu, čo ho robí výnimočnejším, a tak aj ľahšie zapamätateľným oproti bežnému obsahu každodenného sveta.

Takto sú náboženstvá evolučne adaptované na vrodené štruktúry našej mysle. A my by sme si mali od nich zobrať príklad aj pri vyučovaní ekonómie.

Obdiv

Po tom, ako prvotný úžas prinesie zvedavosť a pozornosť a následne prekvapivé vysvetlenie pomôže zanechať hlbšie otlačky v pamäti žiakov, prichádza na záver fáza obdivu.

To je fáza, počas ktorej by mali žiaci zažiť pocity vďačnosti a rešpektu, ktoré im pomôžu, aby sa nové poznatky stali dlhodobou súčasťou ich osobnosti. Aby sa im zmenil pohľad na svet. To by, koniec koncov, malo byť ultimátnym cieľom vzdelávania. Nie dostať dobré známky a zložiť záverečné skúšky, ale vybudovať si nový postoj k svetu.

SkryťVypnúť reklamu

Ak je ekonomické vzdelanie úspešné, žiaci by mali pocítiť obdiv k rôznym aspektom fungovania spoločnosti, ktoré dovtedy považovali za arbitrárne, zbytočné alebo možno až negatívne.

Napríklad absolventi ekonomického vzdelania by mali cítiť obdiv k fungovaniu cenového mechanizmu, ktorého výsledok sa im nemusí páčiť (vysoké ceny respirátorov počas pandémie, nízke ceny ich práce na brigáde), ale musia rozumieť ich úlohe a dôležitosti v spoločnosti.

Konkrétne ceny nemajú len redistribučnú úlohu (vysokými cenami získajú predajcovia na úkor spotrebiteľov), ale najmä motivačnú úlohu (drahé respirátory prilákajú nových producentov a s nimi vzrastie aj ponuka) a alokačnú úlohu (vzácne zdroje sa dostanú k tým, ktorí ich najviac potrebujú).

Podobne by mali pocítiť obdiv k ekonomickému rastu, ktorý je výsledkom celosvetovej deľby práce a rastu produktivity práce. To, že sú klince dnes také lacné a dostupné, je dané tým, že zatiaľ čo v 17. storočí trvalo jednému dobrému kováčovi vyrobiť jeden klinec jednu minútu, dnes ich pracovník vo fabrike vyrobí za minútu 3500.

SkryťVypnúť reklamu

Podobný nárast produktivity nastal aj v textilnej výrobe. Deľba práce v tomto odvetví pokročila do tej miery, že každá tretia ponožka obutá na nohu v celom svete je vyrobená v jednom čínskom meste menom Datang.

Cieľom výučby ekonómie by tak malo byť u žiakov vzbudiť obdiv a vďačnosť za existenciu a fungovanie cenového mechanizmu, deľby práce a medzinárodného obchodu. O čo viac budú ľudia vďační za tieto piliere našej civilizácie, o to viac budú obrnení proti populistickým politikom.

Ekonómka Deirdre McCloskey dokonca tvrdí, že kultúrny posun vo vnímaní dôležitosti podnikateľov, zisku a trhových mechanizmov, je tým kľúčovým faktorom, ktorý pomohol naštartovať priemyselnú revolúciu. Až keď ľudia začali prejavovať rešpekt, vďačnosť a obdiv k „buržoáznym cnostiam“, mohol sa začať proces veľkého zbohatnutia ľudského druhu.

SkryťVypnúť reklamu

Ekonomika

Ilustračné foto.

Ide o jej prvý pokles za tri roky. Prispeli k tomu clá prezidenta Trumpa.


TASR 2
Ilustračné foto.

Pesimizmus prevládal aj u podnikateľov v obchode a v službách.


SITA
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (30. 4. 2025)
USD 1.137
AUD 1.775
CZK 24.922
JPY 162.280
CAD 1.575
GBP 0.850
HUF 404.040
PLN 4.271
CHF 0.939
SEK 10.962

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 492
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 165
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 698
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 751
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 004
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 453
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 768
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 520
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 401
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 624
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 190
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 742
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 537
  6. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 7 259
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 857
  8. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 5 819
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Poslankyňa Veronika Remišová.

Samosprávy môžu prísť podľa poslancov minimálne o 400 miliónov eur.


TASR
Ilustračné foto.

Ide o jej prvý pokles za tri roky. Prispeli k tomu clá prezidenta Trumpa.


TASR 2
Najmladší Slováci menia zamestnávateľa najčastejšie.

Zárobky Slovákov patria podľa odborárov medzi najnižšie v EÚ.


TASR
Fabrika Stellantisu v srbskom Kragujevaci.

Investori zvažujú aj výšku daní a odvodov.


3
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 401
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 624
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 190
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 742
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 537
  6. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 7 259
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 857
  8. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 5 819
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu