Mnohé firmy dostávajú na obsadzované pozície od kandidátov stovky životopisov. Či už prvé triedenie životopisov robí človek, alebo umelá inteligencia, ak je životopis neprehľadný alebo neobsahuje pre firmu kľúčové slová, automaticky ho vyradia bez toho, aby si ho podrobnejšie prečítali.
Ľudia sa v životopisoch často snažia len chronologicky opísať svoj pracovný život. V skutočnosti by to však mala byť odpoveď na otázku, prečo práve vy ste pre firmu tým správnym kandidátom.
"Životopis má byť ako rýchla mapa, a nie román. Pri takom množstve životopisov nie je možné čítať každý dokument detailne. Prvý kontakt je často len vizuálne ‚oskenovanie‘ CV (životopisu) za pár sekúnd. Ak nie je prehľadné a neobsahuje jasné odpovede, jednoducho zapadne," hovorí Jana Polednová, projektová manažérka ľudských zdrojov v Alma Career Slovakia, ktorá prevádzkuje aj portál Profesia.sk.
"Viac firiem dnes využíva aj nástroje umelej inteligencie na triedenie CV. Preto odporúčame do životopisu zahrnúť kľúčové slová z inzerátu, napríklad ‚analytické myslenie‘, ‚projektový manažment‘, ‚komunikácia so zákazníkom‘. Ak tieto výrazy váš životopis neobsahuje, môže ho systém vynechať," dodáva.
Čo má obsahovať
V základnej štruktúre životopisu by vo všeobecnosti nemali chýbať kontaktné údaje, pracovné skúsenosti v chronologickom poradí začínajúc najnovšími. Pokračujte vzdelaním, jazykovými a ďalšími schopnosťami. Môžete pridať aj záľuby alebo aktivity, ktoré vás vystihujú, najmä ak môžu vytvoriť zhodu s firemnou kultúrou.
V článku sa ďalej dočítate:
- Aké údaje musí obsahovať životopis.
- Ako dokument so životopisom čo najlepšie upraviť.
- Čo v životopise zdôrazniť a čo radšej vynechať.
- Prečo nepodceniť motivačný list a iné prílohy.
- Tipy ako napísať dobrý životopis, ktorý zaujme.
Ako zdôrazňuje Polednová, v personalistike platí pravidlo "druhýkrát prvý dojem neurobíš". Veľa ľudí si podľa nej stále neuvedomuje, že životopis už dávno nie je formálna "povinná jazda". Je to rozhodujúci nástroj na to, aby si vás zamestnávateľ mohol vôbec všimnúť.
Aj Lenka Balcová, marketingová špecialistka z personálnej agentúry Manpower, pripomína, že kvalitný životopis je kľúčom k získaniu pozornosti zamestnávateľa.
"Zamerajte sa na stručnosť a prehľadnosť. Zdôraznite svoje úspechy a konkrétne výsledky, ktoré ste dosiahli na predchádzajúcich pozíciách. Nezabudnite prispôsobiť životopis konkrétnej pracovnej ponuke a vyhnite sa všeobecným frázam. Uistite sa, že váš životopis neobsahuje gramatické chyby a je vizuálne atraktívny," vysvetľuje Balcová.

Stručne a prehľadne
Adam Pribylinec, riaditeľ marketingu z personálnej agentúry Proplusco, taktiež radí vyhnúť sa príliš dlhým textom. Ideálny rozsah životopisu je jedna strana, maximálne dve strany. Začať by ste mali krátkym sumárom o sebe – kto ste, čo robíte a čo hľadáte. V životopise by ste sa mali zamerať na výsledky, a nie iba na to, čo ste robili.
"Uveďte napríklad: ‚Zvýšil som predaj o 20 percent‘, a nie ‚pracoval som v predaji‘. Nepíšte zbytočne o brigádach z dávnej minulosti alebo o práci, ktorá vôbec nesúvisí s pozíciou, na ktorú sa hlásite," poznamenáva Pribylinec.
Aj on odporúča použiť čistý a prehľadný dizajn bez zbytočných farieb a grafiky, dať si pozor na pravopisné chyby. Je dobré vždy si životopis pozorne a nahlas prečítať, prípadne ho dať niekomu skontrolovať. Ideálne je podľa neho všetky dokumenty posielať vo formáte PDF, aby nedošlo k zmene formátovania.