Robert Fico (Smer) sa v pondelok stretol so zástupcami automobilového priemyslu. Na rozdiel od jeho minulotýždňového stretnutia „so zahraničnými investormi pripravenými podporiť výstavbu nového jadrového zdroja v Jaslovských Bohuniciach“, médiá dostali fototermín aj bližšie informácie o tom, s čím návšteva na Úrad vlády prišla.
Fico vo vyhlásení, ktoré poslal médiám, uvádza, že dominantnou témou bol dosah 25-percentných amerických ciel na autá dovezené do USA z Európy. Podľa neho výrazne ohrozujú zamestnanosť na Slovensku.
Podľa zistení Indexu na Úrad vlády prišli aj zástupcovia Volkswagenu a Jaguaru Land Rover, teda dvoch slovenských automobiliek, ktorých sa clá prezidenta Donalda Trumpa dotknú najviac. Bratislavský Volkswagen vyváža do USA 16 percent svojej produkcie, nitriansky Jaguar Land Rover dokonca až 23 percent.
Fico tiež naznačil, akú formu pomoci by automobilky mohli od vlády očakávať. V zásade potvrdil informácie zo starších vyjadrení zástupcov sektora.
V článku sa dočítate:
- Koľko ľudí môže prísť o prácu na Slovensku pre Trumpove clá,
- ako by automobilkám mohol pomôcť štát,
- či sa vráti automobilová špecialita z čias prvej Ficovej vlády.
V ohrození až 15-tisíc pracovných miest
O chystanom stretnutí s Ficom sa ešte v polovici apríla zmienil prezident ZAP Alexander Matušek počas diskusie na pôde Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.
„Na tripartite sme rokovali s vládou o tom, že automobilky nebudú samy sanovať pracovné miesta, ktoré sa môžu uvoľniť, keď nebudú vyrábať v dôsledku nových ciel,“ citoval ho portál Euractiv.

To, že posedenie na Úrade vlády bolo o sanovaní pracovných miest, potvrdil v pondelok v strohom vyjadrení pred médiami výkonný viceprezident ZAP Pavol Prepiak.
„Clá by mohli mať pri najhoršom scenári negatívny vplyv na približne desaťtisíc zamestnancov automobilového sektora na Slovensku,“ povedal. Či však automobilky v reakcii na clá obmedzia výrobu a začnú prepúšťať, spresniť nevedel.
Prezident Asociácie priemyselných zväzov a dopravy Alexej Beljajev nedávno odhadol, že Trumpove clá spôsobia výpadok 20-tisíc áut z celkového objemu slovenského exportu, čo je 96-tisíc áut ročne.
„Ak by tieto clá pretrvali, mohlo by byť ohrozených deväť- až 15-tisíc pracovných miest priamo v automobilovom priemysle,“ uviedol.
Automobilky na Slovensku zamestnávajú priamo desiatky tisíc ľudí, spolu so subdodávateľmi dávajú prácu viac ako 170-tisíc ľuďom.