BRATISLAVA. Maloobchodné tržby na Slovensku v marci 2025 medziročne klesli o 2,5 percenta, nižšiu hodnotu ako pred rokom evidovali druhý mesiac po sebe. Po sezónnom očistení klesli aj medzimesačne, a to o jedno percento.
Informoval o tom Štatistický úrad SR.
Pokles tržieb v medziročnom porovnaní zaznamenalo až 6 z 9 zložiek maloobchodného predaja.
Na celkovom výsledku odvetvia sa najvýraznejšie podieľali hyper- a supermarkety (nešpecializované predajne) s najväčším, až 40-percentným dielom na tržbách odvetvia. Ich tržby boli medziročne nižšie o 4,5 percenta.
Druhý najvýznamnejší vplyv mal rast tržieb o 6,4 percenta v špecializovaných predajniach textilu, obuvi, drogérie alebo lekárňach (špecializované predajne s ostatným tovarom). Ich tržby v stálych cenách rastú už 18. mesiac po sebe.
Útlm v odvetví podporil aj medziročný pokles tržieb o 9 % v hobbymarketoch, predajniach nábytku a elektrotovaru (špecializované predajne s tovarom pre domácnosť), a tiež pokles tržieb o 3,2 percenta v e-shopoch a zásielkovom predaji (predaj mimo predajní, stánkov a trhov).
Výraznejší prepad v tržbách o viac ako 9 % evidovali aj menšie zložky maloobchodu - špecializované predajne potravín, nápojov a tabaku, ďalej aj predajne športových potrieb, kníh či hračiek (špecializovaný predaj tovaru pre kultúru a rekreáciu), ako aj predaj v stánkoch a na trhoch.
V súhrne za tri mesiace roka 2025 maloobchodné tržby medziročne klesli o 1,5 percenta. Pokles tržieb evidovalo až 7 z 9 zložiek maloobchodu.