Daň zo sladených nápojov, ktorá je jedným z konsolidačných opatrení vlády Roberta Fica (Smer), spôsobila od začiatku roka výrazné zdražovanie nealkoholických nápojov, sirupov a šumienok.
Ministerstvo financií zdôvodnilo zavedenie dane tým, že jeho cieľom nie je primárne riešiť obezitu ľudí, ale získať extra peniaze do štátneho rozpočtu. Rezort Ladislava Kamenického (Smer) počítal s tým, že na nej v tomto roku vyberie 69 miliónov eur a v ďalších dvoch rokoch 94 a 96 miliónov eur.
Naplnenie týchto plánov závisí od toho, ako budú spotrebitelia sladené nápoje nakupovať. Ministerstvo financií rátalo s tým, že ich predaj vzhľadom na vyššiu cenu klesne.
Asociácia výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd, ktorej členmi sú Coca-Cola, Kofola, Mc Carter, Mattoni či Red Bull, však tvrdí, že jeho predpoklad bol oveľa optimistickejší ako realita.
Dopredaj zásob za staré ceny
Keď ministerstvo financií vlani do medzirezortného pripomienkového konania predložilo zákon o dani zo sladených nealkoholických nápojov, očakávalo, že ich predaj klesne o päť percent, čo aj započítalo do jej predpokladaného výnosu.
V skutočnosti je zníženie predaja oveľa výraznejšie. „Pozorujeme prepad trhu sladených nealkoholických nápojov medzi 15 až 25 percentami, takže štát vo finále na dani vyberie menej,“ komentuje riaditeľka asociácie nealko výrobcov Lucia Morvai štatistiky za prvé tri mesiace tohto roka.

Prepad predaja nealkoholických nápojov by bol zrejme ešte väčší, ak by situáciu v januári a čiastočne vo februári nezachránili zľavy v niektorých obchodných reťazcoch. Dôvodom bol dopredaj zásob, ktoré obchodníci nakúpili ešte za staré ceny v roku 2024.
Na druhej strane, dá sa očakávať, že časť spotrebiteľov si po pár mesiacoch na vyššie ceny zvykne a predaje sa stabilizujú.
Ak by však prepad predaja v prvom kvartáli prezentovaný asociáciou vytrval až do konca roka, štát by namiesto plánovaných 69 miliónov eur na dani vybral v lepšom prípade len 54 až 61 miliónov eur.