BRATISLAVA. Predstavitelia regionálneho školstva podporujú novelu zákona o odmeňovaní pedagogických a odborných zamestnancov, ktorá prináša nový príplatok za hodnotenie kvality výkonu zamestnanca.
V spoločnom vyhlásení však upozorňujú, že návrh nadtarifného odmeňovania neprinesie očakávané systémové zmeny pri odmeňovaní a neprispeje k spravodlivejšiemu hodnoteniu práce učiteľov.
TASR o tom informoval Daniel Masarovič z Asociácie súkromných škôl a školských zariadení (ASŠŠZ).
„Navrhované nadtarifné príplatky za hodnotenie zamestnancov sú totiž viazané na platovú triedu, čo znamená, že výška príplatku závisí od praxe a kariérneho stupňa. Tento prístup však v praxi opäť zvýhodňuje starších zamestnancov a nedostatočne reflektuje reálny výkon, iniciatívu, rozvoj a kvalitu práce pedagógov,“ vysvetlili zástupcovia siedmich najväčších profesijných organizácií regionálneho školstva.
Prezidentka ASŠŠZ Eva Ohraďanová priblížila, že riaditeľ môže mať vo svojom tíme vynikajúcich učiteľov, no súčasný systém mu neumožňuje ich spravodlivo odmeniť. Odmena je podľa nej priamo naviazaná na platovú tarifu, a tak mladý učiteľ opäť ťahá za kratší koniec.
„Aj keby odviedol tú najlepšiu prácu z celého kolektívu, dostane v odmene menej ako jeho starší kolegovia. Toto nie je spravodlivé ani motivujúce,“ podotkla Ohraďanová.
Predstavitelia organizácií vo vyhlásení uvádzajú, že riaditelia škôl potrebujú mať v rukách viac voľných financií pre odmeňovanie aktívnych a angažovaných zamestnancov. Oceňujú posilnenie výkonového odmeňovania zamestnancov podľa ich podielu na inováciách vo vzdelávaní či vedení projektov, avšak možnosti riaditeľov pre poskytovanie motivačných zložiek mzdy považujú podľa prezidentky Združenia základných škôl Slovenska Evy Horníkovej za nedostatočné. Organizácie volajú po progresívnej forme prístupu k hodnoteniu pedagógov, ktorý lepšie podporuje ich profesijný rast a motiváciu. „Odmeňovať kvalitu nie je možné vytvorením inej formy tabuľkového platu, ale posilnením manažérskych kompetencií riaditeľov škôl,“ povedal prezident Asociácie evanjelických škôl Slovenska Marián Damankoš.

Ďalší problém vidia zástupcovia školských organizácií v neprimeranom obmedzení autonómie riaditeľov pri hodnotení zamestnancov. Zatiaľ čo doteraz mohli hodnotiť zamestnancov podľa vlastných hodnotiacich kritérií, po novom budú musieť všetkých zamestnancov zaraďovať do pevne stanovených kvalifikačných stupňov, podobných známkovaniu žiakov v triede. Nárok na príplatok pritom môžu získať len zamestnanci hodnotení najvyššími dvoma stupňami, tvrdia.
Organizácie tento návrh vnímajú ako neadekvátny zásah do rozhodovacích právomocí zamestnávateľov a zúženie doteraz flexibilného systému hodnotenia. „Zamieňame hodnotenie za klasifikáciu. My chceme ale hodnotiť,“ poznamenal prezident Asociácie riaditeľov štátnych gymnázií Jozef Škorupa. Podľa organizácií ide o spiatočnícky krok, ktorý nezodpovedá súčasným trendom vo vzdelávaní. Zatiaľ čo pri hodnotení žiakov sa podporuje formatívny prístup a slovné hodnotenie s dôrazom na individuálne potreby, pri učiteľoch ministerstvo nepochopiteľne zavádza rigidný systém, ktorý ide proti tomuto vývoju.
Profesijné organizácie vyzývajú k úprave návrhu novely zákona s cieľom spravodlivejšie zohľadniť kvalitu učiteľskej práce. Požadujú, aby výška príplatku za hodnotenie nebola viazaná na tarifnú triedu a aby sa z návrhu vypustila povinnosť používať pevne stanovené hodnotiace stupne.