Písal sa rok 2020 a Slovensko bolo ochromené pandémiou nového koronavírusu. Kým časť firiem padala a počítala škody, niektoré rástli. Patrili medzi ne aj kuriérske služby.
Práve vtedy v tomto biznise vo veľkom expandoval nový hráč. 123Kurier sa chválil tým, že je rodinnou firmou s výhradne slovenským kapitálom. Na trhu spravil veľký prievan a veľmi rýchlo začal počítať tržby v miliónoch eur.
Ako rýchlo však vyletel, tak rýchlo aj padol. Skončil v konkurze a škody, ktoré za sebou zanechal, sú enormné, atakujú hranicu 30 miliónov eur. Konkurzné spisy ukázali aj zúfalstvo zamestnancov, ktorí vzali spravodlivosť do vlastných rúk.
Diera na trhu
Eseročka 123Kurier bola do obchodného registra zapísaná 12. septembra 2020. Presnejšie, vznikla premenovaním spoločnosti Messagerie a za jej zrodom stáli Igor a Miloš Melníkovci.
Miloš Melník mal vo firme väčšinový podiel a bol aj jej riaditeľom. V reklamnom rozhovore, ktorý si v máji 2021 firma zaplatila v magazíne Forbes, vysvetľoval, že aj keď sú na trhu noví, majú niekoľkoročné skúsenosti.
„V roku 2005 sme začali podnikať v doprave, ale nakoniec prevážil náš záujem o e-commerce. Prešli sme do e-commerce firmy so špecializáciou na trhy strednej, ale najmä východnej Európy,“ približoval.
V rozhovore tiež spomínal, ako vznikol projekt 123Kuriér: „Pri úvahách o rozvoji nášho biznisu mi napadlo prepravovať balíky pre súkromné osoby, pretože práve táto služba vtedy na našom trhu chýbala. Mojou víziou bolo vytvoriť e-shop, na ktorom by si ľudia, ale aj firmy, mohli kúpiť prepravu zásielky za priaznivú cenu.“

Nápad sa zjavne uchytil, keďže Melníkovci sa rozhodli vybudovať plnohodnotnú kuriérsku spoločnosť a investovali do jej infraštruktúry. Výrazne sa rozbehli v roku 2020, o čom v ďalšom reklamnom článku (v roku 2021) hovoril prevádzkový riaditeľ firmy Martin Vránek.
„Za krátky čas sme vybudovali profesionálne pobočky, ktoré neustále prechádzajú úpravami s cieľom zabezpečiť čo najhladší priebeh spracovania zásielok. Investujeme do technológií, používame moderné IT nástroje a postupne nasadzujeme ďalšie služby,“ uviedol.
Miliónové tržby
Kuriérska spoločnosť otvorila na Slovensku päť centier, a to v Bratislave, Nitre, Prešove, Turanoch a vo Vlkanovej. Koncom roka 2021 sa rozhodla expandovať aj na český trh, kde rozbehla projekt 123Kuryr.
„Česko a Slovensko stále chápeme vďaka historickej previazanosti ako jeden obchodný priestor. Preto je pre nás rozšírenie našej siete do Českej republiky logickým krokom,“ vysvetľoval v tlačovej správe Miloš Melník.
Netajil sa pritom veľkými ambíciami: „Keď ponúknete kvalitnú, spoľahlivú službu, môžete konkurovať aj korporátnym firmám. Našou veľkou výhodou je, že rozumieme perfektne česko–slovenskému trhu, neustále rozvíjame služby a diverzifikujeme ich.“
Rast firmy dokazovali aj finančné výsledky. Jej tržby vzrástli z 3,5 milióna eur v roku 2020 na 14,2 milióna eur o rok neskôr. A v rokoch 2022 a 2023 atakovali hranicu dvadsiatich miliónov eur, pričom firma vykázala kladný hospodársky výsledok.
V problémoch
V rokoch 2021 a 2022 sa predstavitelia spoločnosti 123Kurier objavovali na rôznych, najmä menších internetových portáloch a napríklad radili, aby si zákazníci e-shopov nenechávali objednávanie darčekov na poslednú chvíľu. Potom sa odmlčali.
Koncom roka 2023 vysvitlo, že firma má problémy v Česku. 123Kuryr oznámil koniec: „Naša spoločnosť sa rozhodla dočasne ukončiť zvážanie a distribúciu zásielok po Českej republike. Toto opatrenie sa netýka exportu, ako je napríklad Slovensko alebo Maďarsko. Do týchto destinácií budeme naďalej zvážať a doručovať a nič sa pre ne nemení.“
Problémy vzápätí priznala aj slovenská materská spoločnosť. „Nateraz, bohužiaľ, nie sme schopní zabezpečiť poskytnutie našich služieb formou riadneho a bezpečného doručenia všetkých zásielok našich objednávateľov alebo riadneho zinkasovania a odvedenia dobierok v pôvodnom režime.“
Bol mesiac pred Vianocami 2023 a spravodajský web televízie Markíza informoval, že Kurier123 neplatí svojim zamestnancom. Majitelia firmy to videli inak a v stanovisku vysvetľovali pozadie problémov: „S čím sa vyrovnávame ťažšie, je doslova 'podraz', ktorý nastal vnútri našej spoločnosti, a to pokus o nepriateľské prevzatie základnej činnosti našej spoločnosti zo strany konkurencie. Bohužiaľ, zrejme za aktívnej účasti časti nášho manažmentu.“