SME

Druhú rúru tunela Branisko odklepli aj analytici, najlacnejší variant sa im nepozdáva

Analytici kritizujú opravu cesty prvej triedy.

Tunel Branisko počas dňa otvorených dverí v máji 2023.Tunel Branisko počas dňa otvorených dverí v máji 2023. (Zdroj: SITA/Viktor Zamborský)

Tunel Branisko, ktorý spája Spiš a Šariš, už funguje viac ako dvadsať rokov. Diaľničiari už dlhšie upozorňujú, že intenzita dopravy na tomto úseku diaľnice D1 sa zvyšuje a v budúcnosti presiahne kapacitu tunela.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) si preto dala vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá by posúdila, či sa oplatí stavať druhú rúru tunela Branisko a koľko by to stálo.

K štúdii sa najnovšie vyjadrili analytici Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) pri ministerstve financií (ako prvé si to všimli Hospodárske noviny). V podstate súhlasia s tým, že druhú rúru tunela treba postaviť, majú však výhrady k pridruženým nákladom, ktoré sa spájajú s beztak drahým projektom.

SkryťVypnúť reklamu

Koľko to bude stáť

ÚHP hodnotil sedem variantov výstavby tunela Braniska a ako najvýhodnejší sa podľa neho javí ten, ktorý počíta s dobudovaním druhej rúry súbežne so súčasnou. Stálo by to viac ako pol miliardy eur s DPH.

Druhá rúra s dĺžkou 5,2 kilometra a rozšírenie diaľnice D1 od tunela po križovatku Beharovce vychádzajú na necelých 300 miliónov eur. Zvyšné náklady si vyžiada rekonštrukcia existujúcej rúry (92 miliónov eur), rekonštrukcia cesty prvej triedy I/18 cez horský priesmyk Branisko (69 miliónov eur) a výstavba dvoch ekoduktov (46 miliónov eur).

„Nejde síce o najlacnejšiu alternatívu, ale je pri nej nižšie riziko poškodenia súčasnej rúry počas výstavby,“ zdôvodňujú ekonómovia svoje odporúčanie.

Vybraný variant len čiastočne využíva existujúcu únikovú štôlňu tunela. Lacnejšie možnosti ju využívajú celú, čiže ju iba rozšíria na nový tunel. Keďže tunel sa bude raziť výbušninami, existuje riziko otrasov v pôvodnej rúre.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Branisko treba rozšíriť, tvrdí NDS. Kedy začnú stavať druhú rúru tunela? Čítajte 

Nová rúra pojme viac áut

Analytici ÚHP, ktorí sledujú, či sa verejné financie využívajú efektívne, súhlasia s tým, že druhá rúra Braniska bude potrebná pre vyššiu intenzitu premávky.

Podľa štúdie NDS terajšou jednou rúrou tunelom prejde priemerne 18-tisíc vozidiel denne. Po roku 2030 sa očakáva nárast až na 22-tisíc vozidiel, čo prekračuje povolených 20-tisíc vozidiel pre tunel s obojsmernou premávkou v jednej rúre.

Ekonómovia súhlasia aj s plánovanou rekonštrukciou pôvodnej rúry Braniska, ktorá bola otvorená v roku 2003. V čase dokončenia druhej rúry, čo by malo byť v roku 2035, bude mať viac ako tridsať rokov.

„To presahuje životnosť tunelových technológií a bude nutné vymeniť aj betónovú vozovku,“ píšu analytici.

Súvisiaci článok Expert na dopravu: Ak by sme tunel Višňové razili strojom, už by bol hotový (rozhovor) Čítajte 

Cestu cez priesmyk netreba rozširovať

Naopak, ekonómom sa nepozdáva plán NDS minúť takmer 70 miliónov eur na rozšírenie a opravu cesty prvej triedy cez horský priesmyk Branisko. V súčasnosti je málo využívaná aj preto, lebo je v zlom stave. Diaľničiari ju vnímajú ako možnú obchádzku, ak by sa museli zavrieť obe rúry Braniska.

SkryťVypnúť reklamu

„Taká situácia môže nastať len výnimočne a pre dnešných v priemere 500 vozidiel denne súčasná šírka cesty postačuje,“ myslia si analytici. Podľa nich by sa dalo na tejto položke ušetriť 49 miliónov eur.

Napokon analytici kritizujú to, že NDS nezdôvodnila, prečo chce vyrúbanú horninu z tunela použiť na ekodukty, a nie napríklad na výstavbe úsekov diaľnic D1, R4 či pri oprave železničných tratí v blízkosti Braniska.

Diaľnice

Súvisiace témy: Slovenské tunely
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 10 651
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 5 741
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 042
  4. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 3 157
  5. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 522
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 367
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 1 822
  8. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 1 525
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  2. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  5. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  6. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  7. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  8. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 85 408
  2. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 16 301
  3. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 13 741
  4. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 688
  5. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 9 616
  6. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 9 316
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 495
  8. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 5 133
  1. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi znemožnili ísť čínskou cestou.
  2. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
  3. Post Bellum SK: Keď sa lámal čas a charaktery
  4. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
  5. Věra Tepličková: Maličkosti z temperamentovej poradne:Trump a Putin? Dva absolútne odlišné svety
  6. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
  7. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná.
  8. Marcel Rebro: Rusofili nás posielajú na ukrajinský front. Ideme. Už zajtra. A radi
SkryťZatvoriť reklamu