Tunel Branisko, ktorý spája Spiš a Šariš, už funguje viac ako dvadsať rokov. Diaľničiari už dlhšie upozorňujú, že intenzita dopravy na tomto úseku diaľnice D1 sa zvyšuje a v budúcnosti presiahne kapacitu tunela.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) si preto dala vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá by posúdila, či sa oplatí stavať druhú rúru tunela Branisko a koľko by to stálo.
K štúdii sa najnovšie vyjadrili analytici Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) pri ministerstve financií (ako prvé si to všimli Hospodárske noviny). V podstate súhlasia s tým, že druhú rúru tunela treba postaviť, majú však výhrady k pridruženým nákladom, ktoré sa spájajú s beztak drahým projektom.
Koľko to bude stáť
ÚHP hodnotil sedem variantov výstavby tunela Braniska a ako najvýhodnejší sa podľa neho javí ten, ktorý počíta s dobudovaním druhej rúry súbežne so súčasnou. Stálo by to viac ako pol miliardy eur s DPH.
Druhá rúra s dĺžkou 5,2 kilometra a rozšírenie diaľnice D1 od tunela po križovatku Beharovce vychádzajú na necelých 300 miliónov eur. Zvyšné náklady si vyžiada rekonštrukcia existujúcej rúry (92 miliónov eur), rekonštrukcia cesty prvej triedy I/18 cez horský priesmyk Branisko (69 miliónov eur) a výstavba dvoch ekoduktov (46 miliónov eur).
„Nejde síce o najlacnejšiu alternatívu, ale je pri nej nižšie riziko poškodenia súčasnej rúry počas výstavby,“ zdôvodňujú ekonómovia svoje odporúčanie.
Vybraný variant len čiastočne využíva existujúcu únikovú štôlňu tunela. Lacnejšie možnosti ju využívajú celú, čiže ju iba rozšíria na nový tunel. Keďže tunel sa bude raziť výbušninami, existuje riziko otrasov v pôvodnej rúre.

Nová rúra pojme viac áut
Analytici ÚHP, ktorí sledujú, či sa verejné financie využívajú efektívne, súhlasia s tým, že druhá rúra Braniska bude potrebná pre vyššiu intenzitu premávky.
Podľa štúdie NDS terajšou jednou rúrou tunelom prejde priemerne 18-tisíc vozidiel denne. Po roku 2030 sa očakáva nárast až na 22-tisíc vozidiel, čo prekračuje povolených 20-tisíc vozidiel pre tunel s obojsmernou premávkou v jednej rúre.
Ekonómovia súhlasia aj s plánovanou rekonštrukciou pôvodnej rúry Braniska, ktorá bola otvorená v roku 2003. V čase dokončenia druhej rúry, čo by malo byť v roku 2035, bude mať viac ako tridsať rokov.
„To presahuje životnosť tunelových technológií a bude nutné vymeniť aj betónovú vozovku,“ píšu analytici.

Cestu cez priesmyk netreba rozširovať
Naopak, ekonómom sa nepozdáva plán NDS minúť takmer 70 miliónov eur na rozšírenie a opravu cesty prvej triedy cez horský priesmyk Branisko. V súčasnosti je málo využívaná aj preto, lebo je v zlom stave. Diaľničiari ju vnímajú ako možnú obchádzku, ak by sa museli zavrieť obe rúry Braniska.
„Taká situácia môže nastať len výnimočne a pre dnešných v priemere 500 vozidiel denne súčasná šírka cesty postačuje,“ myslia si analytici. Podľa nich by sa dalo na tejto položke ušetriť 49 miliónov eur.
Napokon analytici kritizujú to, že NDS nezdôvodnila, prečo chce vyrúbanú horninu z tunela použiť na ekodukty, a nie napríklad na výstavbe úsekov diaľnic D1, R4 či pri oprave železničných tratí v blízkosti Braniska.