Podľa údajov Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) jazdí na slovenských cestách 17,5 tisíca batériových elektromobilov s tým, že do konca tohto roka môže ich počet narásť na 25-tisíc. V porovnaní s autami so spaľovacím motorom je to výrazne menej ako v iných krajinách EÚ.
Okrem vyššej ceny Slovákov od batériových elektromobilov odrádza nízky počet verejných rýchlonabíjačiek, a to najmä s výkonom viac ako 300 kW. Z dva a pol tisícky nabíjačiek, ktoré sú v súčasnosti na Slovensku v prevádzke, len zhruba pol stovka patrí do kategórie vysokovýkonných s výkonom nad 350 kW.
Zmenu by mohol priniesť tender štátnej spoločnosti MH Invest na výstavbu 25 nabíjacích parkov s 251 nabíjačkami za 177,2 milióna eur (bez DPH). Podľa podkladov má ísť o nabíjačky s minimálnym výkonom viac ako 300 kW pre osobné autá a 400 kW pre úžitkové vozidlá.
V článku sa dočítate:
- Ktoré firmy sa chystajú do veľkého tendra na elektronabíjačky,
- prečo sa nabíjacie stanica musia postaviť za pol roka,
- kde sa budú nabíjačky stavať.
Konkurencia zo zahraničia
Ľudia z brandže elektromobility hovoria, že vítajú iniciatívu štátu, ktorá bude čiastočne platená z európskych peňazí. Oceňujú najmä to, že nabíjačky majú vzniknúť na diaľniciach.
„Doposiaľ boli možnosti ultrarýchleho nabíjania pri diaľniciach len sporadické,“ hovorí riaditeľ Seva Patrik Križanský s tým, že bez spoľahlivého a výkonného pokrytia diaľnic sa elektromobily nemôžu stať alternatívou pre firemné flotily či tranzit.
Firmy, ktoré uspejú vo verejnej súťaži, majú biznis zaručený na dlhý čas. Podľa podkladov budú nabíjačky nielen stavať, ale aj šestnásť rokov prevádzkovať, pričom štátu budú platiť koncesný poplatok.
Dvaja najsilnejší hráči na trhu už pre INDEX potvrdili, že o zákazku majú záujem. Ide o Západoslovenskú energetiku (ZSE Drive) a GreenWay.
Sieť ZSE Drive v súčasnosti zahŕňa stovky nabíjacích staníc vrátane ultrarýchlych po celom Slovensku. „Podrobne analyzujeme podmienky a zvažujeme zapojenie sa do tendra,“ uvádza Peter Bednár z komunikačného oddelenia ZSE.
Riaditeľ rozvoja siete Greenway Miroslav Fides si myslí, že do súťaže sa prihlási pestrá paleta uchádzačov: „Vzhľadom na otvorený charakter verejnej súťaže očakávame účasť aj zahraničných spoločností.“
V zahraničí sa najsilnejší výrobcovia elektriny v elektromobilite spájajú s najväčšími sieťami klasických čerpacích staníc. Napríklad rakúsky Smatrics vznikol spojením energetickej firmy Verbund a rafinérie OMV.
V Maďarsku stavia nabíjacie stanice rafinérska skupina MOL, v Česku zasa energetické firmy ČEZ a E.on.
V prevádzke do polovice budúceho roka
Podľa podmienok môžu z tendra vzísť víťazne najmenej traja uchádzači. Jednej firme, respektíve konzorciu firiem bude totiž pridelená výstavba nanajvýš dvanástich nabíjacích parkov.
„Cieľom tohto rozdelenia je aj zaistenie spoľahlivosti plnenia a zároveň diverzifikácia rizika zlyhania niektorého z koncesionárov,“ vysvetľuje MH Invest.
Ďalšou podmienkou je, aby stanice umožňovali nabíjanie bez potreby registrácie. „V štátoch ako Nemecko, Rakúsko či Holandsko ide o zaužívaný štandard, ktorý uľahčuje cezhraničné cestovanie a zvyšuje komfort používateľa,“ dodáva MH Invest.
Výzvou pre záujemcov môže byť časový harmonogram, keďže nabíjačky treba postaviť do polovice budúceho roka. „Reálne budú mať poskytovatelia nabíjacích služieb na výstavbu iba šesť mesiacov,“ mieni riaditeľ SEVA Križanský a poukazuje na to, že MH Invest plánuje tender vyhodnotiť na konci tohto roka.
Termín je podľa Križanského krátky preto, že na výstavbu nabíjačiek sa majú využiť peniaze z európskeho plánu obnovy.
Podľa Fidesa zo spoločnosti GreenWay sa projekt dá technicky aj organizačne zrealizovať za pol roka, ale len za predpokladu, že lokality, kde majú nabíjačky vzniknúť, budú pripojené na energetickú distribučnú sústavu a štát vybaví všetky potrebné povolenia na stavbu.
Projektovú dokumentáciu a stavebné povolenia chce MH Invest zabezpečiť vo vlastnej réžii. Nabíjačky by sa mali stavať na diaľničných odpočívadlách, kde už pozemky vlastní štátna Národná diaľničná spoločnosť.