SME

Kto bude stavať stovky rýchlych elektronabíjačiek? Záujem potvrdili dvaja veľkí hráči

Štát plánuje zveriť nabíjačky firmám na 16 rokov.

Prvé dva nabíjacie stojany Ionity sú na čerpacej stanici Shell Horný dvor v Senci.Prvé dva nabíjacie stojany Ionity sú na čerpacej stanici Shell Horný dvor v Senci. (Zdroj: Peter Kálmán)

Podľa údajov Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) jazdí na slovenských cestách 17,5 tisíca batériových elektromobilov s tým, že do konca tohto roka môže ich počet narásť na 25-tisíc.

V porovnaní s autami so spaľovacím motorom je to výrazne menej ako v iných krajinách EÚ.

Okrem vyššej ceny Slovákov od batériových elektromobilov odrádza nízky počet verejných rýchlonabíjačiek, a to najmä s výkonom viac ako 300 kW. Z dva a pol tisícky nabíjačiek, ktoré sú v súčasnosti na Slovensku v prevádzke, len zhruba pol stovka patrí do kategórie vysokovýkonných s výkonom nad 350 kW.

SkryťVypnúť reklamu

Zmenu by mohol priniesť tender štátnej spoločnosti MH Invest na výstavbu 25 nabíjacích parkov s 251 nabíjačkami za 177,2 milióna eur (bez DPH). Na takú sumu štát odhaduje hodnotu zákazky za 16 rokov prevádzky nabíjacích staníc. Podľa podkladov má ísť o nabíjačky s minimálnym výkonom viac ako 300 kW pre osobné autá a 400 kW pre úžitkové vozidlá.

Konkurencia zo zahraničia

Ľudia z brandže elektromobility hovoria, že vítajú iniciatívu štátu, ktorá bude čiastočne platená z európskych peňazí. Oceňujú najmä to, že nabíjačky majú vzniknúť na diaľniciach.

„Doposiaľ boli možnosti ultrarýchleho nabíjania pri diaľniciach len sporadické,“ hovorí riaditeľ Seva Patrik Križanský s tým, že bez spoľahlivého a výkonného pokrytia diaľnic sa elektromobily nemôžu stať alternatívou pre firemné flotily či tranzit.

SkryťVypnúť reklamu

Firmy, ktoré uspejú vo verejnej súťaži, majú biznis zaručený na dlhý čas. Podľa podkladov budú nabíjačky nielen stavať, ale aj šestnásť rokov prevádzkovať, pričom štátu budú platiť koncesný poplatok.

Dvaja najsilnejší hráči na trhu už pre INDEX potvrdili, že o zákazku majú záujem. Ide o Západoslovenskú energetiku (ZSE Drive) a GreenWay.

Sieť ZSE Drive v súčasnosti zahŕňa stovky nabíjacích staníc vrátane ultrarýchlych po celom Slovensku. „Podrobne analyzujeme podmienky a zvažujeme zapojenie sa do tendra,“ uvádza Peter Bednár z komunikačného oddelenia ZSE.

Riaditeľ rozvoja siete Greenway Miroslav Fides si myslí, že do súťaže sa prihlási pestrá paleta uchádzačov: „Vzhľadom na otvorený charakter verejnej súťaže očakávame účasť aj zahraničných spoločností.“

SkryťVypnúť reklamu

V zahraničí sa najsilnejší výrobcovia elektriny v elektromobilite spájajú s najväčšími sieťami klasických čerpacích staníc. Napríklad rakúsky Smatrics vznikol spojením energetickej firmy Verbund a rafinérie OMV.

V Maďarsku stavia nabíjacie stanice rafinérska skupina MOL, v Česku zasa energetické firmy ČEZ a E.on.

V prevádzke do polovice budúceho roka

Podľa podmienok môžu z tendra vzísť víťazne najmenej traja uchádzači. Jednej firme, respektíve konzorciu firiem bude totiž pridelená výstavba nanajvýš dvanástich nabíjacích parkov.

„Cieľom tohto rozdelenia je aj zaistenie spoľahlivosti plnenia a zároveň diverzifikácia rizika zlyhania niektorého z koncesionárov,“ vysvetľuje MH Invest.

Ďalšou podmienkou je, aby stanice umožňovali nabíjanie bez potreby registrácie. „V štátoch ako Nemecko, Rakúsko či Holandsko ide o zaužívaný štandard, ktorý uľahčuje cezhraničné cestovanie a zvyšuje komfort používateľa,“ dodáva MH Invest.

SkryťVypnúť reklamu

Výzvou pre záujemcov môže byť časový harmonogram, keďže nabíjačky treba postaviť do polovice budúceho roka. „Reálne budú mať poskytovatelia nabíjacích služieb na výstavbu iba šesť mesiacov,“ mieni riaditeľ SEVA Križanský a poukazuje na to, že MH Invest plánuje tender vyhodnotiť na konci tohto roka.

Termín je podľa Križanského krátky preto, že na infraštruktúru pre výstavbu nabíjačiek sa majú využiť peniaze z európskeho plánu obnovy.

Podľa Fidesa zo spoločnosti GreenWay sa projekt dá technicky aj organizačne zrealizovať za pol roka, ale len za predpokladu, že lokality, kde majú nabíjačky vzniknúť, budú pripojené na energetickú distribučnú sústavu a štát vybaví všetky potrebné povolenia na stavbu.

Projektovú dokumentáciu a stavebné povolenia chce MH Invest zabezpečiť vo vlastnej réžii. Nabíjačky by sa mali stavať na diaľničných odpočívadlách, kde už pozemky vlastní štátna Národná diaľničná spoločnosť.

Firmy

Ilustračné foto.

Trump rozhodne, či predĺži colné prímerie, alebo či sa clá vrátia na vyššiu úroveň.


TASR
Minister financií Ladislav Kamenický.

Ministerstvo sa odvoláva na štatistiky portálu Finstat.


TASR 4
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  3. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  4. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  5. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  6. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  7. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  8. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  1. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  2. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  3. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  4. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  5. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  6. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  7. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  8. Vzducholoď aj koncert Kaliho? Takto Kaufland oslavuje narodeniny
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 12 967
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 8 499
  3. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 8 212
  4. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 3 705
  5. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 3 390
  6. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 2 922
  7. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 2 781
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 2 535
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Európske firmy budú čeliť významnému znevýhodneniu na americkom trhu.


a 2 ďalší

Ministerstvo používa zastaralé stroje.


73
Prezident USA Donald Trump.

Okrem zavedenia ciel pohrozil prezident USA aj bližšie nešpecifikovanou finančnou pokutou.


TASR
Americký prezident Donald Trump.

Trump predtým Južnej Kórei hrozil dovozným clom vo výške 25 percent.


TASR
  1. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  2. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  5. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  6. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  7. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  8. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  1. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 42 977
  2. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 33 752
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 16 190
  4. Ivan Čáni: Súdruh Blaha napísal status o tom, aký je rozdiel medzi nami (slniečkarmi) a jeho fan clubom. 7 200
  5. Monika Albertiová: Kritika nie je útok: PS versus Hnutie Slovensko. Zas do seba kopú - a Fico sa smeje 6 884
  6. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 6 741
  7. Martin Ondráš: Hrobár slovenského vidieka 6 739
  8. Ján Šeďo: Myslel som si, že v Tatrách konečne parkujeme za rozumné ceny... 6 340
  1. Pavel Macko: Prelomia Rusi obranu alebo ustúpia ultimátu?
  2. INESS: Koľko ušetrí telemedicína?
  3. Marcel Rebro: Pellegriniho sestra: Colombova žena slovenskej politiky
  4. Pavel Macko: Nemecká vs. ruská ekonomika: Fakty proti mýtom, ktoré šíri Fico
  5. Pavel Macko: Prečo rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom nikam nevedú?
  6. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  7. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  8. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
SkryťZatvoriť reklamu