Cestovné poistenie patrí medzi služby, ktoré si ľudia bežne kupujú pred dovolenkou. Využívajú pritom internetové porovnávače, prípadne poistenie na kreditnej karte.
Veľa ľudí sa rozhoduje najmä podľa ceny poistenia. Ak však chcú, aby ich poistka v prípade nešťastnej udalosti skutočne ochránila, nemali by sa rozhodovať len podľa nej, ale podľa rozsahu a výšky krytia.
Je zaujímavé, že Slováci za dovolenku zaplatia aj tisíce eur, ale majú problém s poistkou, ktorá by ich vyšla rádovo desiatky eur. Podľa poisťovní sa potom stáva, že klienti si často dojednajú to najlacnejšie poistenie, ale keď z neho potrebujú pokryť následky nešťastia, zistia, že poistné plnenie im nestačí.
Pri správnom výbere cestovného poistenia treba myslieť nielen na svoje zdravie, ale aj na zdravie ľudí, ktorých môžete na dovolenke nedopatrením zraniť, napríklad pri športe. Pár eur ušetrených na cene poistenia za to naozaj nestojí.
Kuriózne prípady
Nešťastia, nehody či tragické zhody náhod na dovolenkách sú bežné a môžu sa stať komukoľvek. Niekedy aj kurióznym spôsobom.
Napríklad poisťovňa Union eviduje prípad mladej Bratislavčanky z dovolenky v Taliansku. Počas skupinovej prehliadky jaskyne z tmy vyletel netopier. Žena sa zľakla a uskočila. Šmykla sa a pri páde si vyvrtla členok.
Poisťovňa Uniqa eviduje najviac poistných prípadov, ktoré súvisia s úhradou liečebných nákladov. „Z kurióznejších prípadov evidujeme dve hlásenia, ktoré sa týkali uhryznutia opicou v Južnej Amerike, hradili sme náklady na ošetrenie a očkovanie proti besnote,“ spomína hovorkyňa poisťovne Beáta Lipšicová.
Netypickou poistnou udalosťou bol aj transport klienta vrtuľníkom z vysokohorského terénu v Thajsku pre ťažkosti s dýchaním vo vysokej nadmorskej výške.
Poisťovňa eviduje tiež prípad, keď klienta pri šnorchlovaní v mori počas plavby výletnou loďou uhryzla jedovatá ryba. Musel poňho prísť záchranný čln a následne bol prevezený na ošetrenie do nemocnice.
„Žiaľ, riešili sme aj tragický prípad pádu zo skaly so smrteľnými následkami a komplikovaným prevozom ľudských pozostatkov,“ vraví Lipšicová. Klient sa vážne zranil pri skoku do mora, hoci išlo o miesto, ktoré poznal a na ktoré sa opakovane vracal.
Poisťovni Allianz zasa klientka nahlásila krádež jedného z dvoch kufrov. V tom ukradnutom mala topánky a v tom, čo je zostal, bola kabelka. Poisťovňu žiadala o náhradu škody za oba kufre s odôvodnením, že kabelku, ktorá jej zostala, k iným topánkam nedoladí.
„Ďalší klient nám nahlásil úraz následkom zrážky s paraglajdistom, keď počas silného vetra sa paraglajdista odklonil od svojej pristávacej dráhy a pristál na chodcovi, ktorý kráčal po pláži,“ uvádza hovorkyňa Allianzu Helena Kanderková.
Spomína tiež poistné udalosti z exotických miest. Išlo napríklad o zápal uší počas svadobnej cesty na Maldivách alebo zápal horných dýchacích ciest vo Východnom Timore. Poisťovňa riešila aj prípad hepatitídy klienta v Bahrajne a v jednom prípade aj horúčku dengue klienta v Indonézii.
Storno dovolenky
Nečakaná udalosť sa môže pritrafiť naozaj kdekoľvek na svete, ale podmienkou je, aby sa klient na dovolenku vôbec dostal. Zvýšené riziko, že na dovolenku nepôjde, je najmä vtedy, keď si ju kúpil s niekoľkomesačným predstihom.