Podľa dostupných údajov má približne pätina ľudí nejaký špeciálny talent alebo špeciálne potreby. V minulosti boli takíto ľudia – napríklad s ADHD, dyslexiou či dysgrafiou – počas pracovného pohovoru v istom momente vyradení. V slovenskej pobočke Swiss Re však s takýmito ľuďmi radi spolupracujú a aj v súčasnosti ich majú vo firme mnoho.
„Preto bolo pre nás dôležité začať sa témou ich inklúzie zaoberať – aby sme šírili povedomie o tom, že títo ľudia sú veľmi talentovaní a prinášajú iný pohľad na pracovný život,“ hovorí LENKA ADAMČIAK, šéfka komunikácie v slovenskej pobočke Swiss Re.
Adamčiak hovorí o spoločensky zodpovednom podnikaní, programe Shine, či o projektoch podporujúcich inklúziu u zamestnancov pobočky Swiss Re na Slovensku.
S akým projektom ste sa tento rok uchádzali o ocenenie Via Bona?
Do súťaže, konkrétne o cenu za inkluzívne zamestnávanie, sme sa prihlásili s projektom našich troch zamestnaneckých skupín na podporu inklúzie. Sú to Younity, čo je skupina zamestnancov pod 30 alebo generácia Z, ktorá mladým profesionálom pomáha so zaradením do pracovného kolektívu a zorientovaním sa v procesoch, druhou je skupina rodičov vo Swiss Re, Parents at Swiss Re, ktorá umožňuje kolegom zdieľať radosti a starosti, ktoré súvisia s bežným životom pracujúcich rodičov a tretia skupina je Great Minds. Má za cieľ šíriť povedomie, vzdelávať a zdôrazňovať prínos skrytých talentov a kreativity, ktoré prinášajú do kolektívu neurodivergentní ľudia.
Majú ľudia z Generácie Z problém zaradiť sa do pracovného procesu?
Je to generácia narodená po roku 1996. Majú menej ako 30 rokov a u nás tvoria približne 20 percent zo všetkých 2,500 zamestnancov, čiže je ich približne 500. Čo ich odlišuje od predchádzajúcich generácií je, že majú iné očakávania od pracovného trhu. Preferujú prácu z domu, chcú, aby im práca dávala zmysel a aby sa ich firma angažovala aj mimo svojho core businessu. Napríklad, aby sa venovala životnému prostrediu alebo komunitnému životu, alebo rozvoju sociálnych inovácií. Keďže my sme takzvaný korporát, mladí ľudia sa možno na začiatku aj trochu boja či ich práca u nás bude baviť, alebo sa obávajú dlhých a skostnatených rozhodovacích procesov. V rámci skupiny Younity majú možnosť sa medzi sebou spoznať a vybudovať si vzťahy na pracovisku. Členstvo v tejto skupine im zároveň umožňuje získavať informácie spôsobom, ktorý im vyhovuje.
Čo je cieľom skupiny rodičov?
Priemerný vek našich zamestnancov je 36 rokov, čo je vek kedy si ľudia zakladajú rodiny, alebo už majú malé deti. Aktuálne máme na materskej alebo rodičovskej dovolenke neustále cez 200 zamestnancov, ďalší sa z nej vrátili, alebo sa na ňu chystajú. Táto komunita má za cieľ kolegov podporovať a vzdelávať v oblasti rodičovstva. Na mesačnej báze organizujeme workshopy a prednášky na rôzne témy a zároveň hovoríme o benefitoch, ktoré Swiss Re rodičom ponúka. Napríklad dopláca rozdiel medzi dávkami, na ktoré má ten-ktorý rodič nárok na materskej alebo rodičovskej dovolenke, a platom.
Skupina Great Minds je na čo zameraná?
Zo všeobecne dostupných dát sme zistili, že až 15-20 percent ľudí je v súčasnej dobe na neurodivergentnom spektre. To znamená, že majú nejaký špeciálny talent alebo špeciálne potreby. Patria sem napríklad ľudia s ADHD, dyslexiou či dysgrafiou. V minulosti by boli počas pracovného pohovoru v nejakom momente vyradení, ale u nás to nie je vôbec problém. My s takýmito ľuďmi radi spolupracujeme a máme ich aj teraz vo firme veľa. Preto bolo pre nás dôležité, aby sme sa témou ich inklúzie začali zaoberať, aby sme šírili povedomie o tom, že títo ľudia sú veľmi talentovaní a že prinášajú iný pohľad na pracovný život.
Napriek tomu, že sme do finále s našim projektom nepostúpili, máme ešte takpovediac dve želiezka v ohni. Postúpili MannaFactory, čo je sociálny podnik, ktorý u nás prevádzkuje svoje bistro, a Parkan Crudes, ktorý sa zameriava na výrobu udržateľného hmyzieho proteínu pre hydinu s využitím potravinového odpadu zo supermarketov. Ide o víťazný projekt nášho programu Shine.
O čom je program Shine?
Program podporuje začínajúcich podnikateľov prostredníctvom grantov a odborných znalostí, a zameriava sa na inovatívne riešenia v dvoch oblastiach. Prvou sú prírodné riziká a zmierňovanie dopadov klimatickej krízy a druhou je prístup k zdravotnej starostlivosti. Je to príležitosť pre začínajúcich podnikateľov, aby si vytvorili udržateľný biznis model, zapracovali na svojich procesoch a nastaveniach, ale zároveň aby sa v nejakej oblasti rozvíjali.
Každý rok z prihlásených projektov vyberáme jeden, ktorý získa finančný grant, ale až po absolvovaní štvormesačného akceleračného programu, v rámci ktorého sa im naši ľudia venujú, napríklad finančníci im pomáhajú s nastavením biznis plánu alebo IT špecialisti s tvorbou aplikácií či webstránky. Môže to byť čokoľvek, čo práve potrebujú. Ostávame s nimi v kontakte aj po skončení programu a sledujeme ich ďalšiu cestu. Sme hrdí, keď sa im darí.
Aká je výška grantu?
Tento rok, čo už je 5. ročník je to 40-tisíc eur.
Aké projekty na Slovensku doteraz vyhrali?
Víťazom minulého ročníka je už spomínaná firma Parkan Crudes, ktorá má za cieľ zrevolucionizovať poľnohospodárstvo pomocou lariev hmyzu (Hermetia illucens), ktoré požierajú potravinový odpad a menia ho na organické hnojivo. Sušené larvy navyše ponúkajú udržateľnú alternatívu krmiva s vysokým obsahom bielkovín pre veľké farmy či domácich miláčikov.
Za nás boli doposiaľ najväčším úspechom Dorka bags, čo je organizácia z východného Slovenska, ktorá pomáha integrovať ľudí bez domova pomocou udržateľných riešení. Recyklujú staré reklamné bannery a dávajú im druhú šancu na život v podobe tašiek alebo kabeliek s príbehom. Projekt existoval už skôr ako sa prihlásili do nášho programu, ale práve Shine im otvoril cestu ďalej. Vďaka nám sa im ozvali ďalšie firmy a dali si u nich vyrobiť tašky pre svojich zamestnancov z firemných bannerov. Dnes ich výrobky môžete kúpiť aj v rôznych obchodných reťazcoch. Čiže malo to multiplikačný efekt.
Aké konkrétne iniciatívy v rámci zodpovedného podnikania vykonávate?
Medzi kľúčové patrí vyhlasovanie takzvanej charity roka, kde môžu zamestnanci nominovať a následne hlasovať za neziskovú organizáciu, ktorá sa stane našim hlavným partnerom na dva roky. My potom pre nich organizujeme tzv. komunitné dni, alebo už tradičný charitatívny beh, do ktorého sa zapájajú stovky našich zamestnancov a rodinných príslušníkov. Všetky peniaze, ktoré sa takto vyzbierajú, idú priamo tejto organizácii. Aktuálne je našou charitou roka Bratislavské regionálne ochranárske združenie (BROZ).
Tento rok bude Swiss Re opäť partnerom festivalu Pohoda, kde podporujeme tzv. NGO pasáž a prinášame aj program v podobe diskusií a prednášok. Samotné partnerstvo vnímame ako širšiu podporu neziskového sektora, ktorý na Slovensku aktuálne zažíva ťažké časy.
Ďalším významným projektom je Bratislavský Climathon, to je mestský hackaton, ktorý pomáha Bratislave stať sa atraktívnejším a odolnejším miestom. Swiss Re je spolu s magistrátom a organizáciou Civitta zakladajúcim partnerom. Vstup Swiss Re je jednak finančný, ale naši dobrovoľníci pomáhajú vyberať témy, ktoré sa na konkrétnom ročníku budú riešiť, sú aj mentormi pre súťažiace tímy, a zároveň sú aj súčasťou poroty.
Aké konkrétne zaujímavé riešenie z tohto projektu vzniklo?
Minulý rok vyhralo komplexné riešenie ako vytriediť desiatky tisícok starých kníh, ktoré doteraz vyzbieralo Bratislavské centrum opätovného použitia KOLO. Porote sa tiež veľmi páčil projekt stredoškolákov, ktorí vymysleli spôsob ako zrozumiteľne prezentovať mestské dáta o klíme pre budúce generácie. Aktuálne diskutujeme s magistrátom o tom, ako im vieme pomôcť tieto riešenia zaviesť do praxe.
Ako podporujete zamestnancov Swiss Re, aby sa aktívne zapájali do týchto aktivít?
Máme veľké šťastie v tom, že naši zamestnanci sú prirodzene veľmi zvedaví a angažovaní, takže nemáme problém ľudí zapájať do takýchto aktivít. Naozaj kľúčová je včasná a kvalitná komunikácia - aby vedeli, čo sa deje, kedy sa to deje a čo od nich potrebujeme. Vlani bolo do dobrovoľníctva zapojených 26 percent, čiže viac ako 570 našich zamestnancov a tento počet medziročne rastie.
Aké sú vo všeobecnosti najnovšie trendy v rámci zodpovedného podnikania? Objavujú sa módne trendy aj v tejto oblasti?
Pár rokov dozadu sa stalo trendom sadenie stromčekov a u nás sa táto aktivita stále teší veľkej obľube. Každý rok sa však v rámci komunitných dní snažíme priniesť aj niečo nové. Tento rok napríklad diskutujeme o možnosti budovať turistickú infraštruktúru, ako napríklad stavať mostíky na turistických trasách či útulne.
Zároveň sme si dali za cieľ spropagovať expertné dobrovoľníctvo, čiže to, aby naši ľudia pomáhali nejakej organizácii svojimi odbornými vedomosťami, či už s tvorbou web stránky, nastavením biznis modelu, alebo s nejakými IT vecami.