Kto si doteraz v osobnom vlaku Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) kupoval časové lístky cez SMS, dostal v posledných dňoch na mobil správu, že ich cena sa od júna zvýši.
Pritom aj doteraz boli drahšie ako bežné lístky kupované cez aplikáciu ZSSK. Napríklad jazda zo Senca do Bratislavy stojí cez aplikáciu 1,60 eura. Cez esemesku vyjde na 2,50 eura, pretože cestujúci si musí kúpiť hodinový lístok. Jazda osobným vlakom totiž trvá 27 minút, na čo už nestačí lacnejší 20-minútový SMS lístok, ktorý doteraz stál 1,30 eura.

Navyše ZSSK od júna 20-minútové cestovné lístky ruší. Jazda na kratšie vzdialenosti, napríklad z Bernolákova do Bratislavy, kde sa doteraz dali využiť, sa tak výrazne predraží.
V článku sa dočítate:
- ako sa zvýšia ceny SMS lístkov na vlak,
- kto na zmene cenníka ušetrí,
- aké iné lístky na vlak už tento rok zdraželi,
- prežijú vlaky zadarmo?
Priplatia si aj zadarmisti
Cena hodinového SMS lístka od prvého júna stúpne o 20 percent, a to na rovné tri eurá. Dvojhodinový SMS lístok na električku vo Vysokých Tatrách (hodinové pre ne k dispozícii nie sú) zdražejú dokonca viac než dvojnásobne, a to na 4,50 eura.
Pozor na expresy a rýchliky
SMS lístky sa dajú využívať len pre jazdu osobným vlakom. V expresoch a rýchlikoch treba kúpiť lístok cez aplikáciu, web ZSSK alebo v pokladni. Ak máte len SMS lístok, musíte si u sprievodcu kúpiť klasický lístok a zaplatiť mu aj trojeurový servisný poplatok.
Zvýšenie cien sa týka aj SMS lístkov pre cestujúcich s nárokom na bezplatnú prepravu, teda dôchodcov a študentov. Od júna sa mení z 30 na 50 centov. SMS lístok využijú títo cestujúci napríklad vtedy, keď si zabudnú alebo nestihnú kúpiť bezplatný lístok v pokladni alebo cez e-shop.
Priplácať si budú penzisti len dočasne.
„Od 1. júla plánujeme túto povinnosť pre dôchodcov úplne zrušiť. Vo všetkých osobných a regionálnych expresných vlakoch im už postačí len platný preukaz na zľavu,“ informuje riaditeľka odboru komunikácie ZSSK Jana Pôbišová.
Naopak, od júna môžu v určitých prípadoch ušetriť cestujúci s bicyklom a veľkou batožinou. Drahší hodinový SMS lístok totiž bude zahŕňať aj ich prepravu. Doteraz si musel cestujúci za bicykel priplácať, a to buď 1,50 eura za jednu jazdu, alebo 2,50 eura za celý deň.
Hodinový SMS lístok s príplatkom ho tak vyšiel na štyri eurá. Po novom mu bude stačiť len hodinový lístok za tri eurá bez doplatku.
Čo všetko už zdraželo
Úprava cien SMS lístkov je ďalšou vlnou zdražovania služieb štátneho vlakového dopravcu. Už od marca ZSSK zaviedla servisný poplatok vo výške jedného eura za nákup lístka v pokladni a trojeurový príplatok za nákup vo vlaku u sprievodcu.
Od mája zasa zaviedla minimálne cestovné, takisto vo výške jedného eura. Zdraželi tak kratšie jazdy, ktoré boli lacnejšie. Okrem toho, v prípade električiek a zubačiek vo Vysokých Tatrách boli zrušené pásma od 50 centov do dvoch eur, ktoré nahradilo jednotné cestovné štyri eurá.
Minimálne cestovné pritom platí len pre štandardných cestujúcich. Na tých, ktorí jazdia bezplatne, sa nevzťahuje.
ZSSK zrušila tiež bezplatné miestenky k lístku do 2. triedy s cenou nad desať eur. Po novom si miestenku treba prikúpiť a stojí jedno euro.
Vlakový dopravca zdôvodňoval novinky tým, že ceny cestovného sa nemenili už 14 rokov: „Úprava cien je preto nevyhnutná pre zachovanie kvality služieb.“
„Vlaky zadarmo“ sú nedotknuteľné
Zdražovanie prepravného je pre ZSSK spôsob, ako zvýšiť príjmy a pokryť rastúce náklady, pre ktoré vlani skončila v päťmiliónovej strate. Prerába však na bezplatnej preprave dôchodcov a študentov, ku ktorým od nového roka 2025 pribudli policajti.
Pribúda preto hlasov, ktoré volajú po zrušení alebo aspoň obmedzení bezplatného cestovania vlakom. Napríklad Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení v rámci návrhov opatrení pre ďalší konsolidačný balík spomína zníženie zľavy na 50 percent. Štátu by to podľa nej ušetrilo 34 miliónov eur.

Vládni politici, vrátane premiéra Roberta Fica, však opakujú, že vlaky „zadarmo“ sa rušiť nebudú, pretože je to benefit, ktorý nestojí štát veľa.
Odborník na železničnú dopravu Jiří Kubáček odhaduje, že neplatiaci cestujúci stoja ZSSK ročne 30 až 40 miliónov eur. Podľa dopravcu tvoria až tretinu všetkých jeho pasažierov.