Klesajúca pôrodnosť, predlžujúca sa dĺžka života a odlev mladých ľudí do zahraničia menia štruktúru populácie Slovenska, v ktorej narastá podiel seniorov. Tento ťažko zvrátiteľný trend prináša problémy pre daňový, odvodový a dôchodkový systém.
Aspoň čiastočným riešením môže byť príchod vzdelaných cudzincov a premyslená migračná stratégia, čo je však téma, na ktorú sú Slováci kvôli populistickým politikom alergickí.
Ako píšeme v titulkovej téme júnového INDEXU, Slovensko je tragicky nepripravené na demografickú megakrízu, ktorá ho v nasledujúcich dekádach zaručene postihne.
Pokiaľ ide o cudzincov, nefungujúci systém prideľovania termínov na cudzineckej polícii, ktorý ovládli špekulanti, je len špičkou ľadovca. Úrady akoby robili všetko preto, aby záujemcov o prácu a podnikanie na Slovensku odradili.
Ak INDEX radi čítate, no nepatríte ešte do klubu predplatiteľov, využite výhodnú ponuku na predplatné a získajte ho so zľavou na index.sme.sk/predplatne. Vopred ďakujeme za priazeň.
„Výsledkom je, že v posledných rokoch klesá kvalita cudzincov z tretích krajín, ktorí prídu na Slovensko. Čoraz menej k nám chce prísť podnikateľov alebo ľudí, ktorí by pracovali v činnostiach s vyššou pridanou hodnotou, a naopak, čoraz väčšia je ponuka lacnej pracovnej sily,“ hovorí pre INDEX šéf poradenskej firmy SlovakiaInvest Milan Kurota.
V júnovom INDEXE nájdete aj poslednú časť seriálu o slovenských „magnátoch“. Opisujeme v nej príbeh Martina Fedora, ktorý je dnes jedným z najväčších agropodnikateľov na Slovensku (okrem iného).
Fedor sa vyšvihol vďaka pôsobeniu vo finančnej skupine J&T, do ktorej ho zavolali jeho bývalí spolužiaci z gymnázia. Stál pri nich aj počas viacerých kontroverzných káuz J&T, hoci spomedzi jej partnerov patril medzi najmenej viditeľných.
A pri svojich niekdajších partneroch ostal aj po tom, čo z J&T formálne odišiel. Založil síce vlastnú investičnú spoločnosť, ale spravuje v nej peniaze majiteľov J&T, ktoré vkladá do projektov v oblasti technológií, retailu a, samozrejme, pôdohospodárstva.

Do júnového INDEXU sme pripravili aj sériu praktických článkov o sporení a poistení. Poradíme, na čo pred dovolenkou myslieť pri výbere cestovného poistenia, inšpirujeme vás investičnými ťahmi známych investorov z Wall Street a upozorníme na riziká špekulácií s úsporami v druhom pilieri.
V novom INDEXE si môžete prečítať aj niekoľko príbehov zo slovenského biznisového prostredia. Napríklad ten o spoločnosti 123Kurier, ktorá evidentne prepálila svoj rast a ktorej manažéri nezvládli jej riadenie, takže skončila v konkurze.
Škody, ktoré za sebou firma zanechala, sú enormné, atakujú hranicu 30 miliónov eur. A konkurzné spisy ukázali aj zúfalstvo zamestnancov, ktorí vzali spravodlivosť do vlastných rúk.
Vybrali sme pre vás však aj príbeh z iného súdka. Píše ho Jakub Liška, zakladateľ značky modranska. Ako napovedá názov, venuje sa výrobe keramiky, ktorá je známa špecifickými motívmi, a tak zdobí nejednu slovenskú poličku.
V minulosti plnila keramika v prvom rade úžitkovú funkciu. Až v 20. storočí sa z modranskej majoliky stala dekorácia. Jakub Liška sa to rozhodol zmeniť a tradičný výrobok vrátiť na stôl.
„Chcel som, aby mal človek v práci obľúbenú šálku z modranskej keramiky, z ktorej by každý deň pil kávu,“ hovorí.
Z ďalších tém v júnovom INDEXE vyberáme:
- Nemecký zázrak je kaput: Kniha ekonomického novinára opisuje, prečo líder Európy stratil náskok
- Nový majiteľ, pôvodná chuť: Horčicu vyrábajú v Liptovskom Mikuláši od polovice minulého storočia
- Ako vyučovať ekonómiu: Recept zanechal škótsky filozof Adam Smith
- Kto stavia najviac bytov mimo Bratislavy: Rebríčku kraľuje developer zo Žiliny
Vážení čitatelia, ak nás radi čítate, no nepatríte ešte do klubu predplatiteľov, využite výhodnú ponuku na predplatné a získajte ho so zľavou na index.sme.sk/predplatne. Vopred ďakujeme za priazeň.