Autorka pracuje v Nadácii Zastavme korupciu.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) na prelome rokov nakupovala autá na letnú a zimnú údržbu ciest. Na 50 strojov vyčlenila 33 miliónov eur, napokon zaplatí o tri milióny viac.
O zdanlivo atraktívnu súťaž bol malý záujem. Prihlásili sa len dve firmy a aj z nich diaľničiari tú s nižšou cenou vylúčili. Ďalších záujemcov odradili veľmi špecifické podmienky, akoby šité na mieru vybraným vozidlám.
Zákazku za takmer 36 miliónov eur bez DPH získal slovenský distribútor značky Mercedes-Benz, firma MB Servis. Jej zástupcovia majú blízke kontakty s otcom súčasného šéfa NDS Filipom Macháčkom.

Posuvný volant aj otočné sedadlo spolujazdca
NDS podľa podmienok tendra od dodávateľa okrem iného požadovala „dvojmiestnu kabínu s presuvným riadením s možnosťou ovládania všetkých funkcií vozidla z ľavej a pravej strany z miesta vodiča a spolujazdca“.
Z informácií od viacerých slovenských dodávateľov áut pre údržbu vyplýva, že touto funkciou disponujú len autá značky Mercedes-Benz. Tento výrobca má presuvné riadenie registrované pod ochrannou značkou VarioPilot.

Vozidlá Mercedes-Benz zrejme ako jediné spĺňajú všetky technické požiadavky NDS, teda aj na výkon motora (minimálne 250 kW), prepravnú rýchlosť v nezaťaženom stave, rázvor či otočné sedadlo spolujazdca o minimálne 100 stupňov do pravej strany vozidla.
Tieto funkcionality pritom podľa dodávateľov, ktorí sa do súťaže nezapojili, pre vozidlá zabezpečujúce zimnú a letnú údržbu ciest nie sú nevyhnutné.
Na obmedzujúce podmienky počas súťaže upozornili aj NDS. Tá ich poznámku odmietla s vysvetlením, že ju „považuje za ničím nepodloženú a teda irelevantnú“, pričom pri určovaní predbežnej hodnoty zákazky vraj dostala od uchádzačov viaceré ponuky, ktoré jej parametre spĺňali.

Veľmi konkrétne podmienky sa spomínajú aj pri prídavných zariadeniach, ako je napríklad odhŕňací pluh.
Špecificky nastavené technické nároky môžu byť diskriminačné, obmedzujúce súťaž a nezákonné. Nadácia Zastavme korupciu sa preto obrátila s podnetom na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO).
Otec šéfa NDS je osobný kamarát dodávateľa
Vlastníkom víťaznej firmy MB Servis je Miroslav Benka a jeho otec, tiež Miroslav Benka, je vo firme konateľom. Majú dlhoročné osobné kontakty na Ľubomíra Macháčka, ktorý je otcom súčasného šéfa NDS Filipa Macháčka.
Prípadný nedovolený konflikt záujmov ale MB Servis odmieta. „Pána Filipa Macháčka poznám ako generálneho riaditeľa NDS. V minulosti, v horizonte 10 – 15 rokov som mal možnosť stretnúť sa s ním ako so synom Ing. Ľudovíta Macháčka. Žiadne osobné vzťahy medzi nami neboli a ani neexistujú,“ uviedol Benka starší.
Ako dodal, Ľudovíta Macháčka spoznal v roku 2003 ako svojho vtedajšieho priameho nadriadeného v Slovenskej správe ciest (SSC). Benka tam pracoval ako riaditeľ jednej z pobočiek v Trnavskom okrese.
„Stretávali sme sa pracovne a neskôr aj súkromne na rôznych športových aktivitách ako bicykel, lyže. Približne od roku 2021 sa naše kontakty prerušili a doteraz sa neobnovili,“ tvrdí Benka.

Sám Ľudovít Macháček pôsobil vo vedení NDS, a to v rokoch 2005 až 2010, naposledy ako podpredseda predstavenstva. Bol to v čase prvej vlády Roberta Fica (Smer), počas ktorej premiér sľuboval diaľničné prepojenie Košíc s hlavným mestom. Macháčkov syn Filip vedie NDS od nástupu súčasnej štvrtej Ficovej vlády.

Na margo možného vplyvu osobných kontaktov na Macháčkovcov konateľ MB Servis uviedol, že je to „absolútne irelevantné“. Podľa neho bol Ľudovít Macháček „vždy priamy človek a nikdy nedovolil spájať osobné a pracovné vzťahy a už vôbec nie v takom duchu, aby to malo vplyv na čokoľvek pracovné“.
NDS na otázky ohľadom kontaktov oboch rodín a ich možného vplyvu na zákazku priamo nereagovala.
„Obnova vozového parku prebieha v zmysle dodržania zákonných povinností a pri dodržaní maximálnej hospodárnosti a efektívnosti. Na zabezpečenie obstarania využíva svoje dlhoročné skúsenosti s používaním vozového parku a proces zabezpečujú vysoko kvalifikovaní špecialisti. Vedenie spoločnosti do súťaží nevstupuje, ani ich nevyhodnocuje,“ uviedla NDS.
Pre úplnosť treba dodať, že MB Servis nie je na diaľniciach neznáma. Tak za Matovičovej ako aj Pellegriniho vlády dodávala Národnej diaľničnej za milióny eur vozidlá na zber a odvoz odpadu a vyhrala aj ďalšie menšie tendre.

Nakupovali počas sviatkov
Naposledy diaľničiari nakupovali stroje pre letnú a zimnú údržbu v roku 2018. Aj vtedy zákazku získala firma MB Servis. Bola však rádovo nižšia.
NDS pri nej predpokladala kúpnu cenu 5,5 milióna eur. Víťaz ponúkol takmer 5,9 milióna eur bez DPH, pričom oproti druhému záujemcovi bol lacnejší len o necelých 12-tisíc eur.

NDS vtedy nakupovala osem nosičov. Oveľa väčší aktuálny nákup 50 strojov vysvetlila štátna firma tým, že „zabezpečuje celoročnú údržbu na 1200 km diaľnic, rýchlostných ciest, ciest prvej triedy, s tunelmi, mostami, odpočívadlami, križovatkami a ostatnými súčasťami cestnej siete“.
Okrem toho, pri obstarávaní techniky diaľničiari podľa vlastných slov uvažovali s novootvorenými úsekmi: ,,Tento rok pribudnú do správy NDS nové neraz na údržbu extrémne náročné úseky. Napríklad estakáda Kriváň – Mýtna, pričom dodanie nových strojov trvá dlhé obdobie.“
NDS od MB Servis nakupovala nové nosiče aj cez súťaž v roku 2014.
Pre veľmi špecifické podmienky súťaže, ktoré boli akoby šité na mieru konkrétnych áut, ako aj pre rodinné prepojenie vedenia NDS na dodávateľa podá Nadácia podnet na prešetrenie zákonnosti zákaziek Úradu pre verejné obstarávanie.