TRNAVA. Železničná spoločnosť Slovensko vyslala na trať nový vlak typu Panter.
Ide o štvorčlánkovú jednotku s kapacitou 343 miest na sedenie, moderným vybavením a nízkopodlažným nástupom. Je prvým z piatich dodaných Panterov, ktoré sú financované z Plánu obnovy a odolnosti.
Tieto vlaky budú nasadzované na regionálnych tratiach v Trnavskom a Banskobystrickom kraji.
ZSSK má vo svojom portfóliu už 35 jednotiek tohto typu.
Do konca tohto roku ich má premávať na tratiach 39, v roku 2026 je naplánovaná dodávka ďalších šiestich súprav. Ide o najväčší a najmodernejší rad elektrických regionálnych vlakov v histórii osobnej železničnej dopravy na Slovensku.
„Toto je to, čo robí našu dopravu na železnici modernejšou, ekologickejšou a výrazne komfortnejšou. Tieto jednotky sú vybavené klimatizáciou, wifi a vďaka nízkemu nástupu sú vhodné aj pre ľudí so zhoršenou mobilitou,“ povedal pred odchodom nového Pantera z Trnavy do Kútov minister dopravy Jozef Ráž.
Nasadzovanie takýchto vlakov je podľa neho ďalším z krokov k cieľu, ktorým je dostať viac ľudí z áut do vlakov. Po modernizácii tratí by takéto vlaky mali byť nasadené aj na východe Slovenska.
V Trnavskom kraji budú nové jednotky voziť ľudí na linkách Trnava - Galanta a Trnava - Kúty, v Banskobystrickom na linkách Banská Bystrica - Zvolen a Zvolen - Nová Baňa.
Tohtoročných päť nových Panterov bude podľa generálneho riaditeľa ZSSK Petra Helexu stáť približne 42,3 milióna eur, cieľom spoločnosti je dosiahnuť stopercentné financovanie z prostriedkov Plánu obnovy a odolnosti.
Nové jednotky Panter vznikajú v spolupráci Škoda Group a slovenského podniku ŽOS Trnava.
Podľa generálneho riaditeľa ŽOS Miloša Kyselicu v Trnave prebieha finálna montáž a „oživenie“ Panterov. Naspäť do podniku sa vrátia na prvé opravy po ubehnutí milióna kilometrov, čo býva v závislosti od ich nasadenia v doprave po dvoch až štyroch rokoch. Dlhoročná spolupráca slovenského podniku a Škoda Group umožnila zvýšiť zamestnanosť v regióne Trnavy.
Prvých 25 elektrických jednotiek Panter bolo na Slovensko dodaných v rokov 2021 – 2022, financované boli z eurofondov. Ďalších deväť kusov pribudlo v roku 2023. Aktuálna dodávka piatich kusov je súčasťou prvej opcie, súčasťou druhej bude na budúci rok šesť vlakov.