SME

Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké

Do obchodu a späť? Motor z toho nemá radosť, no dá sa to vyriešiť.

(Zdroj: SHELL Slovakia)

Krátke jazdy po meste a jeho okolí sa stali neoddeliteľnou súčasťou každodenného života. Cesty do práce, do školy, na nákup alebo tréning detí – všetko musíme zvládnuť v tempu dnešnej doby. Auto tak často používame na trasy kratšie ako 10 kilometrov. Táto bežná potreba, ktorá však môže škodiť spaľovacím motorom je realitou pre 37 % slovenských vodičov či vodičiek. Zmierniť jeho dopady je pritom jednoduché – stačí tankovať aditivované palivá s čistiacimi účinkami, akými sú napríklad palivá Shell V-Power.

Pri krátkych jazdách sa motor nestihne dostatočne zahriať, spaľovanie je neefektívne a dochádza k tvorbe a hromadeniu karbónových usadenín. Tie negatívne ovplyvňujú výkon motora, zvyšujú jeho spotrebu a dlhodobo skracujú jeho životnosť. Tento proces je často neviditeľný, ale o to závažnejší – problémy sa prejavia až s odstupom času, keď už môže byť zanesenie motora rozsiahle.

Mnohí motoristi o rizikách nevedia

Podľa aktuálneho prieskumu spoločnosti Shell* jazdí až 37 % slovenských vodičov najčastejšie práve na krátke vzdialenosti do 10 kilometrov. Ak do štatistiky započítame aj trasy do 30 kilometrov, ide až o 80 % respondentov. Nie je prekvapivé, že krátke jazdy sa týkajú viac vodičov vo veľkých mestách. Najčastejšie ide o cestu na nákupy (76 %), na voľnočasové aktivity (62 %) a do práce (55 %). Krátke jazdy sú častejšie typické pre ženy (45 %) ako pre mužov (31 %).

Takmer štvrtina vodičov si nemyslí, že by krátke jazdy mohli mať negatívny vplyv na technický stav ich auta. Rozdiely vo vnímaní rizík sú viditeľné aj medzi mužmi a ženami. Prieskum ukázal, že muži častejšie považujú za hlavný dôsledok krátkych jázd karbónové usadeniny (28 % mužov vs. 16 % žien), zatiaľ čo ženy sa viac obávajú zvýšenej spotreby paliva (26 % ženy vs. 19 % mužov). Tento rozdiel sa ešte viac prejavuje s vekom – starší vodiči častejšie uviedli ako ukazovateľ dopadu krátkych jázd práve vyššiu spotrebu (vo veku 60-69 rokov je to 30 %, zatiaľ čo u mladších vodičov do 30 rokov len 16 %). V skutočnosti ide o prepojené javy: tvorba usadenín spôsobuje nedokonalejšie spaľovanie, čo vedie aj k rastúcej spotrebe.

Riešením je výber správneho paliva

„Usadeniny sa tvoria najmä pri neefektívnom, respektíve nedokonalom spaľovaní, teda práve pri krátkych jazdách. Kvalitné palivo s čistiacimi aditívami, akým je Shell V-Power, pomáha nielen odstraňovať existujúce usadeniny, ale aj zabraňovať ich ďalšiemu vzniku,“ hovorí Markéta Jakoubková, expertka na kvalitu palív zo spoločnosti Shell Slovakia, s.r.o.

Prémiové palivá Shell V-Power obsahujú pokročilé aditíva, ktoré 100 % čistia kľúčové časti motora, napríklad vstrekovače a ventily, od karbónových usadenín**. Ich dlhodobé používanie prispieva k nižšej spotrebe paliva a lepšiemu výkonu vozidla. Shell vyvíja svoje palivá viac ako sto rokov a posledná generácia Shell V-Power je výsledkom viac ako piatich rokov výskumu a tisícok testovacích hodín v reálnej prevádzke. V rámci testovania sa sleduje nielen výkonnosť a účinnosť čistiacich technológií, ale aj ich vplyv na zníženie emisií a ochranu jednotlivých komponentov motora.

Podľa prieskumu vodiči uvádzajú ako najčastejšie spôsoby ochrany motora plynulú jazdu (55 %), zaradenie dlhších trás (51 %) a pravidelnú výmenu filtrov (47 %). Prémiové palivá s aditívami však spomenula iba tretina respondentov (38 %), napriek tomu, že práve tie môžu byť účinným riešením proti karbónovým usadeninám. Tieto čísla naznačujú, že veľa motoristov si stále neuvedomuje prínos kvalitného paliva pre dlhodobú kondíciu motora.

Negatívne dôsledky krátkych jázd možno zmierniť

Na krátke jazdy dnes už nemusíme pozerať ako na nutné zlo – s rozumným prístupom sa ich negatívne dopady dajú zmierniť. Skúste napríklad naplánovať trasy tak, aby sa viac zastávok spojilo do jednej dlhšej cesty. Dôležité je vyhnúť sa zbytočnému zahrievaniu motora na voľnobeh, jazdiť plynulo a pravidelne dopriať autu dlhšiu jazdu mimo mesta. Mnohé odporúčania sú jednoduché, ale ich dodržiavanie má významný efekt. Najlepšia prevencia je spojenie správnych jazdných návykov s kvalitným aditivovaným palivom. Aj bežné mestské auto tak môže zostať v dobrej kondícii.

* O prieskume:
Prieskum pre spoločnosť Shell realizovala prieskumná agentúra Median na reprezentatívnej vzorke vodičov v SR vo veku 18-79 rokov v období 22.4. až 30.4. 2025. Veľkosť vzorky bola 1006 vodičov.

**Viac informácií nájdete na https://www.shell.sk/paliva-oleje-a-maziva/paliva/v-power.html.

Tento článok vám prináša SHELL Slovakia.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  2. S týmto smartfónom ti frajer na dovolenke urobí dokonalé fotky
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  4. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  5. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  6. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel
  7. Odborník na reštaurovanie: Lacné úpravy ničia kamenné pamiatky
  8. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy?
  1. TIPOS spustil novú kampaň
  2. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  3. S týmto smartfónom ti frajer na dovolenke urobí dokonalé fotky
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  6. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  7. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave
  8. Ku kybernetickej bezpečnosti prispejú aj dobrovoľné hlásenia
  1. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 11 343
  2. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 6 784
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 5 655
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 533
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 866
  6. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 4 491
  7. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu? 3 267
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone 3 135
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Trenčiansky hrad.

V Indexe prosperity sú za nami len tri krajiny.


Ilustračné foto

Vláda schválila návrh na úpravu mechanizmu valorizácie dôchodkov a penzií.


TASR
Minister zdravotníctva Kamil Šaško.

O novele by mal parlament rokovať v septembri.


TASR 1
Ilustračné foto.

Únia sa stane atraktívnejšou pre zahraničných a cezhraničných investorov.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  6. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 110 677
  2. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 36 009
  3. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 16 706
  4. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu. 13 067
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 10 400
  6. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode? 9 277
  7. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 9 252
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 8 964
  1. Radko Mačuha: Blahova lampáreň.
  2. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?
  3. Marcel Rebro: Taxík do zóny smrti
  4. Radko Mačuha: Alojz Hlina má niečo čo Fico nikdy nebude mať.
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman
  6. Radko Mačuha: Slovenská "Hospoda na Mýtince".
  7. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  8. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
SkryťZatvoriť reklamu