Mesto Bratislava si v roku 2018 pod vedením nového primátora Matúša Valla stanovilo ambiciózny cieľ postaviť do štyroch rokov 25 kilometrov bezpečných a oddelených cyklotrás a do roku 2026 ďalších 50 kilometrov. Pred štyrmi rokmi dokonca na magistráte vzniklo oddelenie cyklodopravy, ktoré má nové projekty zastrešovať.
Sľubované desiatky kilometrov nových ciest pre cyklistov sa však nepodarilo vybudovať. Podľa údajov občianskeho združenia Cyklokoalícia sa cyklocesty stavajú pomaly, a tak ďalších 50 kilometrov do konca druhého Vallovho volebného obdobia nevyzerá realisticky.
„Pohybujeme sa v jednotkách kilometrov cyklociest ročne, čo je ďaleko od deklarovaných sľubov,“ hodnotí predseda Cyklokoalície Dan Kollár.
V článku sa dočítate:
- koľko kilometrov cyklotrás stavia mesto ročne,
- koľko z nich je oddelených od áut,
- prečo sa stavajú cesty pre cyklistov pomaly,
- aké sú plány mesta na tento rok?
Pomalé tempo výstavby
Vlani hlavné mesto postavilo necelé štyri kilometre cyklotrás. Z toho len 645 metrov oddelených od áut, 850 metrov zmiešaných chodníkov pre chodcov a cyklistov a 2,4 kilometra pruhov namaľovaných na bežných cestách.
Najviac cyklociest pribudlo v mestských častiach Ružinov, Karlova Ves a Lamač, zväčša išlo o pruhy na cestách. Separované cyklotrasy vznikli len tri, najdlhšia na Košickej ulici má len 227 metrov.
Vo svetle týchto čísel Kollár hovorí, že cyklodoprava je prioritou magistrátu Bratislavy už len na papieri. I keď dodáva, že podmienky pre cyklodopravu v hlavnom meste sa za posledných šesť rokov v mnohom zlepšili.
Ako príklad uvádza cyklotrasu na Vajanského ulici a Rázusovom nábreží, ktorá prispela k upokojeniu dopravy v centre. Lenže táto trasa má len 1,5 kilometra a aj okolo nej vznikli problémy ohľadom jej šírky a výšky obrubníkov.
Napriek tomu ju magistrát považuje za úspech, keďže sa stala jednou z najpoužívanejších cyklotrás v meste s vyše 40-tisíc cykloprejazdmi mesačne počas sezóny.
Nejde len o dĺžku
Magistrát Bratislavy ponúka optimistickejší pohľad na dĺžku cyklotrás, ktoré vznikli za uplynulých šesť rokov. Po spočítaní všetkých nových trás vrátane zmiešaných ciest s chodcami mu vyšlo, že v meste pribudlo 78 kilometrov cyklotrás.
Oddelených cyklotrás je však len necelých 13 kilometrov. Najviac, 25 kilometrov, pribudlo ochranných pruhov pre cyklistov, ktoré sú súčasťou jazdných pruhov pre autá.