SME

Za prvú plavbu dali v dnešných cenách státisíce. Na Titanicu sa utopili aj milionári

Poisťovňa zaplatila expresne rýchlo, súdy o odškodné s pozostalými sa ťahali roky.

Parník Titanic na fotke z 10. apríla 1912.Parník Titanic na fotke z 10. apríla 1912. (Zdroj: TASR/AP)

Luxusný zaoceánsky parník Titanic je dnes známy najmä tým, že sa potopil na svojej prvej plavbe v roku 1912. No vtedajší svet táto lodná katastrofa zaujala aj preto, lebo pri nej zahynulo veľa cestujúcich a medzi nimi viacerí doboví milionári.

Menej známe je, že Titanic vlastnila firma, za ktorou stál americký milionár John Pierpont (J. P.) Morgan, zakladateľ banky J. P. Morgan. Aký bol jeho biznisový model?

Článok nájdete v júlovom vydaní magazína INDEX. Výhodne si ho predplaťte kliknutím na titulku. (zdroj: Adobe Stock)Článok nájdete v júlovom vydaní magazína INDEX. Výhodne si ho predplaťte kliknutím na titulku. (zdroj: Adobe Stock)

Väčší a luxusnejší

Investícia do Titanicu sa rodila niekoľko rokov a firme White Star Line, ktorá si jeho výstavbu objednala, mala zabezpečiť stabilné postavenie v silnej konkurencii spoločností ako Cunard Line a Hamburg America, pôsobiacich na trhu zaoceánskych plavieb.

SkryťVypnúť reklamu

Keďže vyrovnať sa konkurencii rýchlosťou plavby bolo finančne náročné, pretože rýchla loď spotrebovala viac uhlia, White Star Line stavil na veľkosť, luxus a bezpečnosť.

Titanic mal byť „plávajúci palác“ s veľkými salónmi, hrubými stenami, ťažkou konštrukciou a vysokou nosnosťou, čo, prirodzene, znižovalo jeho rýchlosť. Nepotopiteľným sa mal stať vďaka systému uzatvárateľných vodotesných komôr v podpalubí a výkonných čerpadiel.

Titanic cielil na bohatú klientelu, ktorá na začiatku 20. storočia rada pendlovala medzi Európou a Severnou Amerikou. Zamerať sa mal na sezónne plavby od jari do jesene. Už od začiatku však čelil obavám, či priláka dostatok zámožných pasažierov.

Parník mal obrovskú kapacitu, dokázal previezť až 2600 ľudí (vrátane posádky). White Star Line preto počítal s tým, že namiesto štyroch lodí, ktoré na týždňovej báze brázdili Atlantik z Európy do Ameriky, bude potrebovať len tri.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem cestujúcich mal Titanic prevážať cez Atlantik aj poštu (preto do názvu dostal skratku RMS - Royal Mail Ship ) a iný náklad ako zlato či obrazy v objeme 760 kubických metrov.

Tretia trieda už za 15 dolárov

So stavbou Titanicu sa začalo na jar roku 1909 a dokončený bol o dva roky neskôr. Investori doň naliali 1,5 milióna britských libier, čo v súčasných cenách predstavuje okolo 120 miliónov libier.

Titanic bol na vtedajšie pomery naozaj obrovský. Na dĺžku meral 269 metrov, na šírku 28 metrov a vysoký bol 53 metrov. Na porovnanie, Lusitania konkurenčnej firmy Cunard Line merala na dĺžku „len“ 240 metrov, bola však rýchlejšia.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CBDFJ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Zvládli by ste za volantom šmyk? Inštruktor hovorí, čo chýba dnešným vodičom
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  2. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 20 090
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 087
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 323
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 977
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 838
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 544
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 2 225
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 1 887
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Budova niekdajšej diskotéky Bajkal je v žalostnom stave.

Bajkal Office získal ďalšie povolenie.


Minister životného prostredia Tomáš Taraba.

Podporiť môžu vyše päťtisíc žiadateľov.


TASR
Ilustračné foto.

Vlani odviedli firmy do štátneho rozpočtu celkovo 3,5 miliardy eur dane z príjmu.


TASR
Mnohí občania sa obávajú, že prijatie eura povedie k explózii cien.

Bulharsko sa môže pripravovať na zmenu svojej meny.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  6. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 327
  2. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 15 436
  3. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 15 252
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 349
  5. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 9 577
  6. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 8 634
  7. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 929
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 017
  1. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  2. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  3. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  4. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  5. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  6. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  7. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  8. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
SkryťZatvoriť reklamu