Luxusný zaoceánsky parník Titanic je dnes známy najmä tým, že sa potopil na svojej prvej plavbe v roku 1912. No vtedajší svet táto lodná katastrofa zaujala aj preto, lebo pri nej zahynulo veľa cestujúcich a medzi nimi viacerí doboví milionári.
Menej známe je, že Titanic vlastnila firma, za ktorou stál americký milionár John Pierpont (J. P.) Morgan, zakladateľ banky J. P. Morgan. Aký bol jeho biznisový model?
V článku sa dočítate:
- prečo bol postavený Titanic,
- kto financoval jeho výstavbu a koľko stála,
- koľko milionárov bolo na palube,
- prečo sa z plavby odhlásil J. P. Morgan,
- koľko dostala firma za potopený parník od poisťovne?
Väčší a luxusnejší
Investícia do Titanicu sa rodila niekoľko rokov a firme White Star Line, ktorá si jeho výstavbu objednala, mala zabezpečiť stabilné postavenie v silnej konkurencii spoločností ako Cunard Line a Hamburg America, pôsobiacich na trhu zaoceánskych plavieb.
Keďže vyrovnať sa konkurencii rýchlosťou plavby bolo finančne náročné, pretože rýchla loď spotrebovala viac uhlia, White Star Line stavil na veľkosť, luxus a bezpečnosť.
Titanic mal byť „plávajúci palác“ s veľkými salónmi, hrubými stenami, ťažkou konštrukciou a vysokou nosnosťou, čo, prirodzene, znižovalo jeho rýchlosť. Nepotopiteľným sa mal stať vďaka systému uzatvárateľných vodotesných komôr v podpalubí a výkonných čerpadiel.
Titanic cielil na bohatú klientelu, ktorá na začiatku 20. storočia rada pendlovala medzi Európou a Severnou Amerikou. Zamerať sa mal na sezónne plavby od jari do jesene. Už od začiatku však čelil obavám, či priláka dostatok zámožných pasažierov.
Parník mal obrovskú kapacitu, dokázal previezť až 2600 ľudí (vrátane posádky). White Star Line preto počítal s tým, že namiesto štyroch lodí, ktoré na týždňovej báze brázdili Atlantik z Európy do Ameriky, bude potrebovať len tri.
Okrem cestujúcich mal Titanic prevážať cez Atlantik aj poštu (preto do názvu dostal skratku RMS - Royal Mail Ship ) a iný náklad ako zlato či obrazy v objeme 760 kubických metrov.
Tretia trieda už za 15 dolárov
So stavbou Titanicu sa začalo na jar roku 1909 a dokončený bol o dva roky neskôr. Investori doň naliali 1,5 milióna britských libier, čo v súčasných cenách predstavuje okolo 120 miliónov libier.
Titanic bol na vtedajšie pomery naozaj obrovský. Na dĺžku meral 269 metrov, na šírku 28 metrov a vysoký bol 53 metrov. Na porovnanie, Lusitania konkurenčnej firmy Cunard Line merala na dĺžku „len“ 240 metrov, bola však rýchlejšia.