BRATISLAVA. Pri posielaní peňazí bankovým prevodom bude od októbra 2025 možné overiť si, či zadaný IBAN patrí správnej osobe alebo firme.
Podľa európskeho nariadenia budú banky od jesene povinne poskytovať službu overenia príjemcu. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť a spoľahlivosť realizovaných platieb. Informovala o tom hovorkyňa Tatra banky Simona Miklošovičová.
Banka priblížila, že ak klienti pri SEPA štandardných aj okamžitých platbách zadajú názov príjemcu, banka platiteľa v spolupráci s bankou príjemcu potvrdí, či zadaný názov skutočne prislúcha k danému IBAN.
Pri overení názvu príjemcu pri platbe na účet fyzickej osoby bude potrebné uviesť jej meno a priezvisko, pri právnickej osobe názov spoločnosti.
„Overenie prebehne v banke príjemcu okamžite, čas spracovania platby sa nepredĺži. Následne klient - odosielateľ platby pred autorizovaním platobného príkazu obdrží informáciu s výsledkom overenia. Novú službu budú môcť využiť všetci klienti - fyzické osoby, živnostníci aj právnické osoby - ktorí realizujú SEPA štandardné či okamžité platby,“ uviedla Tatra banka.
Banky by mali rozlišovať drobné preklepy od zásadnej chyby. Pri drobnej chybe systém automaticky opraví názov príjemcu na ten, ktorý eviduje banka príjemcu a klient bude môcť pokračovať v platbe bez potreby opravy príjemcu.
Ak sa názov príjemcu nebude dostatočne zhodovať, banka klienta upozorní na možné riziko prevodu peňazí na účet, ktorý nevlastní ním uvedený príjemca. „Aj v tomto prípade sa bude môcť klient rozhodnúť, že si želá pokračovať v realizácii platby. Odporúčame však, aby si predtým opätovne overil platobné údaje s príjemcom platby,“ upozornila Tatra banka.
Pri nevyplnení názvu príjemcu pri platbe na účet vedený na Slovensku banka klienta upozorní, že bez uvedenia tejto informácie nebude možné príjemcu overiť.
„Klient napriek tomu môže platbu autorizovať, avšak s rizikom, že finančné prostriedky môžu byť zaslané na účet, ktorý nevlastní ním zadaný príjemca,“ uviedla banka.
Tatra banka podnikateľom radí, aby pri vystavovaní faktúr a posielaní platobných inštrukcií, napríklad cez QR kódy, nezabudli uviesť názov firmy, teda majiteľa účtu.
Prípadnú zmenu názvu spoločnosti banka odporúča čo najskôr nahlásiť a predložiť aj aktuálny výpis z obchodného registra. Podľa Tatra banky sa tak predíde problémom pri overovaní názvu príjemcu.