MILÁNO. Nadnárodná automobilová skupina Stellantis zvažuje okrem iných možností aj predaj svojej luxusnej značky Maserati, ktorá zápasí s problémami.
Uviedli to dva zdroje oboznámené so situáciou.
Informovala o tom agentúra Reuters.
Diskusie o budúcnosti Maserati
Automobilová skupina sa snaží prepracovať svoje rozsiahle portfólio 14 značiek. Diskusie o budúcnosti Maserati sa začali predtým, ako bol minulý mesiac vymenovaný za nového generálneho riaditeľa Antonio Filosa, ktorý nastupuje do funkcie v pondelok (23. 6.).
Filosa nahradí Carlosa Tavaresa, ktorý náhle odstúpil začiatkom decembra po tom, čo prudký pokles ziskov a tržieb vyvolal otázky o jeho manažmente. Stellantis zatiaľ viedol predseda predstavenstva John Elkann.
Skupina Stellantis, ktorá vznikla v roku 2021 fúziou výrobcu áut Fiat Chrysler a francúzskej automobilky PSA Peugeot Citroën, rovnako ako ostatní európski výrobcovia automobilov čelí vysokým dovozným clám v USA a tvrdej konkurencii čínskych rivalov inde vo svete.
Stellantis si začiatkom apríla najal poradenskú spoločnosť McKinseyho, aby mu pomohla vyhodnotiť vplyv ciel na Maserati a Alfa Romeo, keďže pripravuje plány pre obe značky. Predaj Maserati, jedinej luxusnej značky skupiny, je pritom jednou z možností, uviedli dva zdroje. Dodali, že analýza poradenskej spoločnosti je stále v počiatočnom štádiu.
Niektorí investori a analytici sa domnievajú, že zjednodušené portfólio by zvýšilo ziskové marže Stellantisu. Akcie Stellantis od marca minulého roka stratili dve tretiny svojej hodnoty.
Čaká na podnikateľský plán
Predaj Maserati v roku 2024 klesol o viac ako polovicu na iba 11 300 kusov a spoločnosť vykázala v minulom roku upravenú prevádzkovú stratu 260 miliónov eur. Luxusná značka v súčasnosti nemá naplánované uvedenie nových modelov na trh, pretože čaká na podnikateľský plán.
Podľa jedného zo zdrojov sa Stellantis zmieruje s tým, že má príliš veľa značiek, čo mu sťažuje správne investovanie do všetkých. Automobilka si musí „stanoviť priority“, povedal.
Predstavenstvo Stellantisu je údajne rozdelené v otázke plánov pre Maserati. Niektorí členovia si myslia, že Stellantis nie je schopný udržateľne viesť Maserati a navrhujú jeho predaj ako najlepšiu možnosť. Podľa iných má Maserati stále hodnotu a predaj jedinej luxusnej značky by negatívne ovplyvnil reputáciu skupiny.
Čínske automobilky ako napríklad Chery môžu byť medzi záujemcami o kúpu európskych značiek automobilov, aby podporili svoju expanziu v regióne. Išlo by o podobný krok, ako keď SAIC v roku 2007 kúpila britský MG Motor alebo Geely kúpila švédsku Volvo Cars v roku 2010.