SME

Aerolinkám vojny na Blízkom východe a Ukrajine zvyšujú náklady

Presmerovanie letov je finančne náročné.

Letisko v cyperskej Larnake.Letisko v cyperskej Larnake. (Zdroj: TASR/AP)

WASHINGTON. Kvôli súčasnému konfliktu na Blízkom východe, ale aj pokračujúcej vojne na Ukrajine musia aerolinky smerovať svoje lietadlá mimo uzavretých vzdušných priestorov.

Rušenie a presmerovanie spojov ale podľa expertov na letectvo stojí čas a peniaze, píše server CNN.

"Uzatváranie vzdušného priestoru je dnes úplne bežný jav," uviedol letecký konzultant Brendan Sebe. Po sérii konfliktov odštartovanej ruskou inváziou na Ukrajinu si naň aerolinky museli zvyknúť, doplnil.

Aerolinkám stúpajú výdavky

Podľa máp, ktoré umožňujú živé sledovanie letovej prevádzky, je priestor nad Izraelom, Iránom, Irakom a Ukrajinou úplne prázdny a okolité lety sú odkláňané do úzkych koridorov po stranách uzavretých zón.

SkryťVypnúť reklamu

Nad Ruskom stále niektoré lietadlá lietajú, ide ale väčšinou o spoje čínskych aerolínií, ktoré sa držia na severe krajiny.

Nech už ide ale o akúkoľvek spoločnosť, rušenie a presmerovanie letov je podľa riaditeľa austrálskej konzultačnej spoločnosti Strategic Air Tonyho Stantona finančne náročné.

Kvôli súčasnému konfliktu medzi Iránom a Izraelom trvá let na linke medzi Londýnom a Hongkongom o dve hodiny dlhšie ako zvyčajne.

Aj pre relatívne efektívne diaľkové lietadlá to znamená veľký nárast spotreby paliva. Priemerne takéto lietadlo spotrebuje podľa Stantona za hodinu palivo v hodnote 7000 dolárov.

Okrem vyšších výdavkov za pohonné hmoty musia letecké spoločnosti počítať aj s vyššími nákladmi kvôli dlhšej pracovnej dobe posádok, novými poplatkami za využitie náhradných letových trás či ušlými príjmami kvôli meškaniu a zrušeniu letov.

SkryťVypnúť reklamu

Tieto straty pritom nemožno ľahko vykompenzovať, pretože väčšina cestujúcich si letenky kupuje s predstihom, často dávno pred udalosťou, ktorá spôsobila narušenie.

Podľa analytikov navyše nie je isté, či bude možné tieto dodatočné náklady premietnuť do budúcich cien leteniek, pretože ponuka a dopyt na jednotlivých linkách sa môže výrazne zmeniť.

Presmerovanie letov okolo konfliktných zón znamená tiež, že sa v úzkych bezpečných koridoroch pohybuje zrazu väčšie množstvo lietadiel. Kvôli tomu musia dispečeri upravovať napríklad letové výšky alebo časy odletov.

Lietadiel je navyše v súčasnosti viac ako kedykoľvek predtým, napríklad v Perzskom zálive sa počet spojov podľa Sobeho za posledných niekoľko rokov strojnásobil.

Tragický let MH17

Tragické následky toho, keď lietadlo vletí do problémového vzdušného priestoru, sa ukázali v júli 2014, keď spoj spoločnosti Malaysia Airlines smerujúci z Amsterdamu do Kuala Lumpuru zostrelila raketa z ukrajinskej oblasti obsadenej proruskými separatistami. Nikto z 298 ľudí na palube incident neprežil.

SkryťVypnúť reklamu

Stanton však dodal, že aj napriek vojnovej neistote robia leteckým spoločnostiam väčšie starosti iné udalosti, ako sú napríklad erupcie sopiek, ktoré môžu mať oveľa väčšie dopady ako konfliktná zóna.

Mraky sopečného popola obsahujú oxid kremičitý, ktorý sa môže pri vysokých teplotách prichytiť na súčiastky tryskových motorov a spôsobiť vážne poškodenie.

Popol sa navyše môže kvôli silnému vetru vo vysokých hladinách šíriť na veľké vzdialenosti.

Stanton upozornil na erupciu sopky Eyjafjallajökull na Islande v roku 2010, ktorá spôsobila, že obloha nad severným Atlantikom - jednou z najrušnejších leteckých trás na svete - utíchla a letecká doprava klesla na úroveň, ktorá sa opakovala až pri pandémii covidu-19 o desať rokov neskôr.

Lietadlá

Smútočný sprievod obete pádu lietadla v Indii.

Príbuzní obetí úradom poskytujú vzorky DNA na identifikáciu.


TASR
Pátracie práce na mieste nehody lietadla v meste Ahmedabad.

Údaje z oboch čiernych skriniek zvýšia šance na určenie príčin nehody.


TASR
Trosky havarovaného lietadla v indickom Ahmadábád.

Príčina je naďalej predmetom vyšetrovania.


TASR
Súvisiace témy: Blízky východ
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Finančná gramotnosť? Väčšina netuší, čo by sa stalo, keby zomrel ich partner
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  2. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  6. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  8. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 20 181
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 10 631
  3. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 9 604
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 8 949
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 7 649
  6. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 5 858
  7. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 5 299
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 5 044
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Farma v Gaboltove zmenila meno, koncept však zostáva rovnaký.

Osud turistického lákadla má zaujímavý zvrat.


1
Ilustračné foto.

Investičná banka vyhlásila bankrot, pretože nedokázala uhrádzať záväzky.


Výroba Apple v USA.

V USA sa vyrába menej než päť percent komponentov jablkového smartfónu.


Šéf FED-u Jerome Powel.

Trump Powella opakovane kritizuje za jeho neochotu znížiť úrokové sadzby.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 20 430
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 11 781
  3. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 8 435
  4. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 8 102
  5. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 7 416
  6. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 6 407
  7. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 4 236
  8. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 4 122
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  2. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
  3. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
  4. Marian Nanias: Jadrová energia – pozor na (nerozumných) politikov.
  5. Radko Mačuha: Tiso získal vďaka kolaborácii s Hitlerom Slovenskú štátnosť.
  6. Marcel Rebro: Ruské útoky na civilné ciele: Zámerné barbarstvo 21. storočia
  7. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  8. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
SkryťZatvoriť reklamu