BRATISLAVA. Obchodné reťazce predávajú z roka na rok menej slovenských výrobkov.
Pokles slovenských potravín eviduje Potravinárska komora Slovenska už tretí rok po sebe.
Ako informoval na tlačovej besede prezident Potravinárskej komory Slovenska Daniel Poturnay, v tomto roku sa podľa prieskumu nachádzalo na pultoch obchodných reťazcov 40 percent slovenských výrobkov. V medziročnom porovnaní to predstavuje pokles o 0,8 percentuálneho bodu.
„Žiaľ situácia na Slovensku je taká, že podporujeme prvovýrobu na Slovensku, každý rok tam ide jedna miliarda eur, ale výsledok potravinovej sebestačnosti Slovenska sa nedostavuje. Pre nás je dôležité, aby slovenský zákazník mal predovšetkým slovenské výrobky,“ povedal Poturnay, ktorý je presvedčený, že slovenské výrobky sú cenovo konkurencieschopné tým zahraničným.
Najviac slovenských výrobkov, vyše 50 percent, mali obchodné reťazce COOP Jednota, Fresh a CBA. Je to dané aj tým, že prevádzkujú menšie formy obchodov, kde je dlhodobo najviac slovenských výrobkov. Najmenej slovenských výrobkov mal vystavených obchodný reťazec Lidl, a to 32 percent.
Obchodný reťazec Kaufland mal v tomto roku vo svojich predajniach podľa prieskumu 40-percentný podiel slovenských výrobkov, Billa 41 percent, Tesco 42 percent, a Terno a Biedronka zhodne 44 percent.
„Je to predovšetkým otázka obchodnej politiky toho ktorého reťazca,“ doplnil Poturnay.
Najviac bolo na pultoch obchodných reťazcov slovenských výrobkov z kategórie mlieko, minerálne vody a víno. Najmenej ich bolo pri cukrovinkách, olejoch a konzervovaných produktov.
Dlhodobo je najmenej slovenských výrokov na pultoch reťazcov na západe Slovenska, špeciálne v Bratislave, najviac je ich v Banskobystrickom kraji.
„Je potrebné, aby vláda viac podporila slovenský potravinársky priemysel,“ konštatoval Poturnay.
Prieskum bol urobený na základe návštevy 334 rôznych predajní, rôznych veľkostí.