Maloobchodný trh na Slovensku po príchode ambicióznej poľskej Biedronky opäť ožíva. Výsledkom je, že aj konkurenčné potravinové reťazce intenzívnejšie hľadajú vhodné priestory pre nové predajne.
Ukážkou môže byť projekt, ktorý sa pripravuje na Poštovej ulici v centre Bratislavy. Po dlhých rokoch tam v jednej z budov skončí kníhkupectvo Panta Rhei. Nahradí ho „široko sortimentná predajňa potravín“.
Zmena pomerov
Na Slovensku sa v segmente super- a hypermarketov dlhé roky v podstate nič dramatické nedialo. Kurz udávala štvorica zahraničných reťazcov Tesco, Lidl, Kaufland a Billa, ktorým sekundovali domáce siete Terno (Kraj), Coop Jednota či Fresh.
Situáciu by sme mohli charakterizovať ako stabilizovanú bez toho, aby medzi jednotlivými reťazcami panovala nevraživosť. Obdobie pokoja sa skončilo na jar 2023, keď skupina Jeronimo Martins, majiteľ poľskej Biedronky, potvrdila, že chce expandovať na slovenský trh.
V nasledujúcich mesiacoch sme mohli vidieť vzrastajúcu aktivita akvizičných tímov. Netýkalo sa to len Biedronky, aktivity zvýšili aj zavedené reťazce v snahe udržať si podiel na trhu a zabezpečiť si potenciál v nových lokalitách.
Napríklad Lidl začal na jeseň 2023 hľadať priestory aj v obciach s dvetisíc obyvateľmi, hoci dovtedy mal ako spodnú hranicu päťtisíc obyvateľov. „Hľadáme nájomné priestory od osemsto do 2300 štvorcových metrov a pozemky od 3500 do osemtisíc štvorcových metrov,“ uviedol vtedy pre INDEX hovorca Lidla Tomáš Bezák.