SME

Ako funguje biznis výletných lodí? Ovládajú ho štyri firmy, platia nulové dane

Symboly masového turizmu sú „dojné kravy“ na zisky.

Icon of the Seas je päťkrát väčšia ako Titanic.Icon of the Seas je päťkrát väčšia ako Titanic. (Zdroj: TASR/AP)

Koncom 70. rokov minulého storočia v amerických televíziách bežal seriál The Love Boat (Loď lásky), ktorý sa natáčal na veľkej výletnej lodi Pacific Princess. Na jej palube sa odohrávali dobrodružstvá, intrigy i romantické momenty.

V USA to bol obrovský hit, na obrazovkách ostal celú dekádu (jeho remake z 90. rokov, ktorý sa dostal aj na Slovensko, už taký úspešný nebol). Scenárista Michael L. Grace v roku 2022 povedal, že Loď lásky bol najlepším marketingom, aký si prevádzkovatelia výletných lodí mohli priať.

SkryťVypnúť reklamu

Seriál sledovalo 50 miliónov Američanov a nemalá časť z nich zatúžila po vlastnej dovolenke na výletnej lodi. Dve najväčšie firmy v tejto brandži, Royal Caribbean a Carnival, v tom čase len začínali.

Výletné lode boli dlho vnímané posmešne ako niečo pre mladomanželov alebo bonitných seniorov, no seriál tento stereotyp narušil. Na palubách súčasných výletných lodí sú najmä mladé rodiny zo strednej triedy a aktívni dôchodcovia, ktorí hľadajú finančne dostupnú zábavu a pocit, že sa môžu na pár dní nechať rozmaznávať.

Výstavba nových a čoraz väčších lodí umožnila zvýšiť kapacity pasažierov, čím sa zlepšila prevádzková efektivita a ceny sa dostali na ľudové úrovne.

Článok nájdete v júlovom vydaní magazínu INDEX. Výhodne si ho predplaťte kliknutím na titulku. (zdroj: Adobe Stock)Článok nájdete v júlovom vydaní magazínu INDEX. Výhodne si ho predplaťte kliknutím na titulku. (zdroj: Adobe Stock)

Súčasné lode sú obrovské monštrá, ktoré pripomínajú plávajúce zábavné parky s toboganmi, bazénmi, divadlami a herňami. Keď tieto lode zakotvia v prístavoch, sú neprehliadnuteľné. Stali sa symbolom masového turizmu.

SkryťVypnúť reklamu

V prístave v chorvátskom Dubrovníku každý deň zakotví iná výletná loď. Vystúpia z nej tisícky turistov, ktorí nasadnú do pripravených autobusov a odvezú sa do centra mesta. Zdržia sa tam pár hodín, nakúpia suveníry, odfotia sa na mestských hradbách a večer sú späť na palube pripravení na ďalšiu destináciu.

Záujem prudko rastie

Sektor výletných lodí zažil od 80. rokov divokú jazdu, ktorú zastavil až covid. Ich prevádzkovateľom spôsobil veľké finančné problémy, no po odznení pandémie biznis opäť rastie.

Vlani lodné spoločnosti prepravili 34 miliónov ľudí. Za uplynulú dekádu sa ich počet zdvojnásobil a asociácia Cruise Lines International odhaduje, že do roku 2028 sa počet turistov na lodiach zvýši na 42 miliónov.

Po celej planéte sa v súčasnosti plaví viac ako tristo výletných lodí, ktoré ponúkajú miesto pre 650-tisíc pasažierov. Prevádzkovatelia v dôsledku rastúceho dopytu pridávajú do portfólia viac typov lodí, aby si každý záujemca mohol vybrať to, čo mu vyhovuje.

SkryťVypnúť reklamu

Kým v leteckej doprave došlo v ostatných rokoch k ústupu od obrovských jumbo lietadiel, v prípade výletných lodí je viditeľný opačný trend. Vlani sa dostala do prevádzky vôbec najväčšia výletná loď na svete.

Icon of the Seas prevádzkovaná spoločnosťou Royal Caribbean International pojme 7600 turistov a 2350 členov posádky. Jej hrubá tonáž, teda celkový vnútorný priestor od kajút, cez reštaurácie a bazény až po spoločenské priestory, je 250 800 ton. Na porovnanie, slávny Titanic mal hrubú tonáž 52-tisíc ton a bol teda päťkrát menší ako Icon of the Seas.

Trh ovládli štyri firmy

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CBDFG na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Zvládli by ste za volantom šmyk? Inštruktor hovorí, čo chýba dnešným vodičom
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  2. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 20 217
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 101
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 372
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 4 039
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 749
  6. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 2 700
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 482
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 051
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 535
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 15 563
  3. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 13 274
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 376
  5. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 9 228
  6. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 8 661
  7. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 958
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 081
  1. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  2. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  3. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  4. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  5. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  6. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  7. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  8. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
SkryťZatvoriť reklamu