SME

Ako funguje biznis výletných lodí? Ovládajú ho štyri firmy, platia nulové dane

Symboly masového turizmu sú „dojné kravy“.

Icon of the Seas je päťkrát väčšia ako Titanic.Icon of the Seas je päťkrát väčšia ako Titanic. (Zdroj: TASR/AP)

Koncom 70. rokov minulého storočia v amerických televíziách bežal seriál The Love Boat (Loď lásky), ktorý sa natáčal na veľkej výletnej lodi Pacific Princess. Na jej palube sa odohrávali dobrodružstvá, intrigy i romantické momenty.

V USA to bol obrovský hit, na obrazovkách ostal celú dekádu (jeho remake z 90. rokov, ktorý sa dostal aj na Slovensko, už taký úspešný nebol).

Scenárista Michael L. Grace v roku 2022 povedal, že Loď lásky bol najlepším marketingom, aký si prevádzkovatelia výletných lodí mohli priať.

SkryťVypnúť reklamu

Seriál sledovalo 50 miliónov Američanov a nemalá časť z nich zatúžila po vlastnej dovolenke na výletnej lodi. Dve najväčšie firmy v tejto brandži, Royal Caribbean a Carnival, v tom čase len začínali.

Výletné lode boli dlho vnímané posmešne ako niečo pre mladomanželov alebo bonitných seniorov, no seriál tento stereotyp narušil.

Na palubách súčasných výletných lodí sú najmä mladé rodiny zo strednej triedy a aktívni dôchodcovia, ktorí hľadajú finančne dostupnú zábavu a pocit, že sa môžu na pár dní nechať rozmaznávať.

Výstavba nových a čoraz väčších lodí umožnila zvýšiť kapacity pasažierov, čím sa zlepšila prevádzková efektivita a ceny sa dostali na ľudové úrovne.

Článok nájdete v júlovom vydaní magazínu INDEX. Výhodne si ho predplaťte kliknutím na titulku. (zdroj: Adobe Stock)Článok nájdete v júlovom vydaní magazínu INDEX. Výhodne si ho predplaťte kliknutím na titulku. (zdroj: Adobe Stock)

Súčasné lode sú obrovské monštrá, ktoré pripomínajú plávajúce zábavné parky s toboganmi, bazénmi, divadlami a herňami. Keď tieto lode zakotvia v prístavoch, sú neprehliadnuteľné. Stali sa symbolom masového turizmu.

SkryťVypnúť reklamu

V prístave v chorvátskom Dubrovníku každý deň zakotví iná výletná loď. Vystúpia z nej tisícky turistov, ktorí nasadnú do pripravených autobusov a odvezú sa do centra mesta. Zdržia sa tam pár hodín, nakúpia suveníry, odfotia sa na mestských hradbách a večer sú späť na palube pripravení na ďalšiu destináciu.

Záujem prudko rastie

Sektor výletných lodí zažil od 80. rokov divokú jazdu, ktorú zastavil až covid. Ich prevádzkovateľom spôsobil veľké finančné problémy, no po odznení pandémie biznis opäť rastie.

Vlani lodné spoločnosti prepravili 34 miliónov ľudí. Za uplynulú dekádu sa ich počet zdvojnásobil a asociácia Cruise Lines International odhaduje, že do roku 2028 sa počet turistov na lodiach zvýši na 42 miliónov.

Po celej planéte sa v súčasnosti plaví viac ako tristo výletných lodí, ktoré ponúkajú miesto pre 650-tisíc pasažierov. Prevádzkovatelia v dôsledku rastúceho dopytu pridávajú do portfólia viac typov lodí, aby si každý záujemca mohol vybrať to, čo mu vyhovuje.

SkryťVypnúť reklamu

Kým v leteckej doprave došlo v ostatných rokoch k ústupu od obrovských jumbo lietadiel, v prípade výletných lodí je viditeľný opačný trend. Vlani sa dostala do prevádzky vôbec najväčšia výletná loď na svete.

Icon of the Seas prevádzkovaná spoločnosťou Royal Caribbean International pojme 7600 turistov a 2350 členov posádky. Jej hrubá tonáž, teda celkový vnútorný priestor od kajút, cez reštaurácie a bazény až po spoločenské priestory, je 250 800 ton. Na porovnanie, slávny Titanic mal hrubú tonáž 52-tisíc ton a bol teda päťkrát menší ako Icon of the Seas.

Trh ovládli štyri firmy

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CBDFG na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  2. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  7. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  2. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  5. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  6. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  1. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 12 069
  2. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 4 943
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 4 487
  4. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 4 153
  5. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 3 192
  6. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 801
  7. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 1 762
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 1 726
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Stredisko na Plejsoch túto zimnú sezónu otvorené nebolo a ohlásilo koniec. Nakoniec to tak byť nemusí.

Plejsy patrili medzi vyhľadávané rezorty.


10
Ilustračné foto.

Európsky blok by mal prehodnotiť ciele pre nové vozidlá.


TASR 9
Ilustračné foto

Vývoj na trhu ovplyvnilo zavedenie vysokých ciel v USA na dovoz z Indie.


TASR
Výkonný riaditeľ spoločnosti Aliter Technologies Ján Grujbár.

V Aliter Technologies nechceli robiť to, čo ostatní.


  1. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  2. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  5. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  6. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  7. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  8. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  1. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 58 423
  2. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 24 475
  3. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 21 174
  4. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 9 531
  5. Ivan Mlynár: Rozhovor medzi Robertom Ficom a Ursulou von der Leyen, ktorý sa nikdy neuskutočnil. 8 097
  6. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 7 546
  7. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch! 7 536
  8. Ján Valchár: O profesionálnych kresťanoch a o mŕtvych nielen dobre 5 385
  1. Marcel Rebro: Druhý život obrancov zo 106. bataliónu
  2. Věra Tepličková: Vláda prstom: ty-ty-ty a Šaško robí audity
  3. Marcel Rebro: Rusko: veľmoc latrín a tankodrómov
  4. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  5. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  6. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  7. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
  8. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
SkryťZatvoriť reklamu