V čase, keď úrokové sadzby na hypotékach v bankách klesajú a klienti pozorne sledujú každú príležitosť na úsporu, prišla Prima banka s prekvapivým krokom, ktorý do istej miery mení pravidlá hry.
Bez toho, aby o zmenu úrokovej sadzby pri hypotéke existujúci klienti požiadali, im banka proaktívne zaslala cez internet banking a e-mail ponuku, v ktorej im navrhuje úrokovú sadzbu znížiť.
Je to pomerne nová stratégia, ktorou sa Prima banka snaží v tichosti a na svojom pieskovisku ovplyvniť konkurenčný boj na hypotekárnom trhu. Ponukou sa snaží klientov proaktívne presvedčiť, aby nad odchodom ku konkurencii ani nemuseli uvažovať.
Prima banka je známa agresívnou politikou pri získavaní nových klientov. Dlhodobo im ponúka nižšie úrokové sadzby ako veľké banky typu Slovenská sporiteľňa, Tatra banka a VÚB.
To však neplatí pre už existujúcich klientov, ktorým po skončení viazanosti ponúka často vyššie sadzby ako konkurencia a odmieta s klientom vyjednávať. To, že poslala súčasným klientom z vlastnej iniciatívy výhodnejšiu ponuku, môže znamenať, že nechce ďalej strácať podiel na trhu.
Zníženie sadzby pre vybraných
Prima banka zaslala ponuku v polovici júna klientom, ktorí u nej čerpajú hypotéky s úrokovou sadzbou nad štyrmi percentami.
Ponúkla im zníženie úrokovej sadzby na 3,6 percenta, čo je aktuálne sadzba banky pri trojročnej fixácii. Ide o úroveň, ktorá poteší, ale neohúri, pretože na trhu sú pri trojročnom fixe dostupné aj nižšie sadzby.
Klient, ktorý dostal ponuku, musel podpísať dodatok k úverovej zmluvy cez internet banking a na rozhodnutie mal týždeň do 23. júna. Kto nereagoval alebo si e-mail nevšimol, či v tom čase nenavštívil internet banking, mal smolu.
Banka si podmienila zníženie úrokovej sadzby okrem dodatku aj zaplatením poplatku za zmenu zmluvných podmienok vo výške sto eur. Bola to zvýhodnená pokuta, pretože štandardne podľa cenníka je vo výške 150 eur.
„Ide o poďakovanie a odmenu klientom, ktorí s nami aktívne bankujú,“ zdôvodnila rozhodnutie banky hovorkyňa Eva Čonková. Na otázku, či banka poslala ponuku plošne všetkým klientom, alebo len vybranej skupine perspektívnych, Prima banka neodpovedala.
Ide o neštandardnú ponuku banky, ktorá je z pohľadu klienta výhodná. Ak má niekto hypotéku vo výške 90-tisíc eur na 20 rokov, pri sadzbe štyri percentá platí mesačnú splátku 545 eur. Po úprave sadzby na 3,6 percenta sa mu splátka zníži na 526 eur. To znamená úsporu 19 eur. Po zaplatení stoeurového poplatku sa mu zníženie splátky vráti o šesť mesiacov.
Podstatnou výhodou ponuky je to, že klientovi sa viazanosť z úverovej zmluvy nemení. To znamená, že ak klient platil hypotéku a do konca viazanosti mu ostáva 1,5 roka, podpísaním dodatku sa viazanosť nereštartuje, ale pokračuje.
Tento postup banky je ústretový, pretože si Prima banka dodatkom nezaviaže klienta na nové trojročné obdobie. Je teda otázne, prečo Prima banka urobila na prvý pohľad tento veľkodušný krok.
Banka nemá retenčné oddelenie
Krok Prima banky bližšie nechcela rozpitvávať, ale zrejme ide o reakciu na rastúcu kritiku klientov, pretože Prima banka nemá retenčné oddelenie.