Tunel Karpaty na bratislavskom obchvate bude prioritou fakticky už len na papieri, na diaľnicu na Zemplíne nepôjde do roku 2027 ani euro, spomalí sa aj príprava obchvatov niektorých okresných miest.
Vyplýva to z najnovšej verzie harmonogramu výstavby ciest, ktorú v stredu na zasadaní vlády predstavil minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smer).
Na druhej strane, štedro bude podľa nej financovaná druhá etapa severného obchvatu Prešova, ktorá na nadviazať na budúcu rýchlostnú cestu R4 do Poľska. Veľa peňazí pôjde aj na obchvat Ružomberka a dokončenie úseku R2 medzi Kriváňom a Mýtnou.
Najviac peňazí pôjde na dokončovacie práce, ktoré sú najlepšie viditeľné a tiež vo volebnom roku 2027. Kým v tomto roku plánuje rezort dopravy do diaľnic naliať pol miliardy eur, o dva roky to má byť 1,4 miliardy.
V článku sa dočítate:
- Prečo sa nebudú stavať obchvaty niektorých miest,
- prečo pôjde málo peňazí na strategický tunel Karpaty,
- ako v harmonograme ciest dopadla diaľnica na Zemplíne,
- ako sa pohne výstavba R4 do Poľska?
Mesto má dotiahnuť projekt obchvatu
Z harmonogramu vypadli obchvaty niektorých okresných miest ako Holíč, Kežmarok, Strážske, Levice a tiež Senica, kde naň čakajú už dvadsať rokov.
Ich vyradenie vysvetľuje hovorkyňa rezortu dopravy Petra Poláčiková tým, že zreálnili plány na základe dostupných zdrojov z EÚ. Brusel už dlhšie avizuje, že v budúcnosti nechce z eurofondov dotovať cesty, ale skôr železnice ako zelenší spôsob dopravy.
„Neznamená to, že sa na spomínaných obchvatoch práce úplne zastavia, projektová príprava pokračuje,“ dodáva Poláčiková.
Ráž sa k vyradeniu obchvatoch vyjadril o niečo priamejšie s tým, že obchvaty skrátka nie sú prioritou a nie sú na ne ani peniaze v rozpočte.
„Mesto Senica by mohlo mať šťastie s vybudovaním obchvatu v prípade, ak bude pripravené a Slovenskej správe ciest by vypadol niektorý z prioritizovaných projektov,“ povedal minulý týždeň na tlačovej konferencii v Senici.
Ráž tiež naznačil, že obchvaty ešte nemajú ani krajské mestá, a tak je ťažké budovať ich pri menších mestách. Senica má podľa neho iniciatívne dotiahnuť prípravu projektu.
Dopravný analytik Patrik Turzák považuje za nešťastné nechať prípravu cestných projektov na okresné mestá. Mala by to robiť Slovenská správa ciest (SSC), ktorá má na starosti cesty prvej triedy, kde patria aj tieto obchvaty.
Podľa Poláčikovej však samosprávy môžu čerpať eurofondy na dopravné projekty, preto by mali na obchvatoch spolupracovať s cestármi.
Podľa Turzáka nie je vyradenie obchvatov o nedostatku peňazí, ale o zmenených prioritách. Ilustruje to na novom harmonograme, podľa ktorého na cesty a diaľnice pôjde v období 2025 až 2031 o 1,3 miliardy eur viac, ako sa plánovalo minulý rok.
„Ak projekty vypadli, nebolo to preto, že sa bude robiť menej, ale preto, že sa bude pracovať na niečom novom,“ dodáva.
Na porovnanie, štedro financovaný bude obchvat Ružomberka, teda úsek diaľnice D1 Hubová - Ivachnová. Hotový má byť už v tomto roku, keď naň štát vynaloží 66,5 milióna eur, ku ktorým v budúcom roku „prihodí“ ešte 88,5 milióna eur.