SME

Zmeny v plánoch ministra dopravy Ráža: dokončiť sa idú najmä „viditeľné diaľnice“

Z harmonogramu vypadli aj niektoré obchvaty miest.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)

Tunel Karpaty na bratislavskom obchvate bude prioritou fakticky už len na papieri, na diaľnicu na Zemplíne nepôjde do roku 2027 ani euro, spomalí sa aj príprava obchvatov niektorých okresných miest.

Vyplýva to z najnovšej verzie harmonogramu výstavby ciest, ktorú v stredu na zasadaní vlády predstavil minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smer).

Na druhej strane, štedro bude podľa nej financovaná druhá etapa severného obchvatu Prešova, ktorá na nadviazať na budúcu rýchlostnú cestu R4 do Poľska. Veľa peňazí pôjde aj na obchvat Ružomberka a dokončenie úseku R2 medzi Kriváňom a Mýtnou.

SkryťVypnúť reklamu

Najviac peňazí pôjde na dokončovacie práce, ktoré sú najlepšie viditeľné a tiež vo volebnom roku 2027. Kým v tomto roku plánuje rezort dopravy do diaľnic naliať pol miliardy eur, o dva roky to má byť 1,4 miliardy.

Mesto má dotiahnuť projekt obchvatu

Z harmonogramu vypadli obchvaty niektorých okresných miest ako Holíč, Kežmarok, Strážske, Levice a tiež Senica, kde naň čakajú už dvadsať rokov.

Ich vyradenie vysvetľuje hovorkyňa rezortu dopravy Petra Poláčiková tým, že zreálnili plány na základe dostupných zdrojov z EÚ. Brusel už dlhšie avizuje, že v budúcnosti nechce z eurofondov dotovať cesty, ale skôr železnice ako zelenší spôsob dopravy.

„Neznamená to, že sa na spomínaných obchvatoch práce úplne zastavia, projektová príprava pokračuje,“ dodáva Poláčiková.

SkryťVypnúť reklamu

Ráž sa k vyradeniu obchvatoch vyjadril o niečo priamejšie s tým, že obchvaty skrátka nie sú prioritou a nie sú na ne ani peniaze v rozpočte.

„Mesto Senica by mohlo mať šťastie s vybudovaním obchvatu v prípade, ak bude pripravené a Slovenskej správe ciest by vypadol niektorý z prioritizovaných projektov,“ povedal minulý týždeň na tlačovej konferencii v Senici.

Ráž tiež naznačil, že obchvaty ešte nemajú ani krajské mestá, a tak je ťažké budovať ich pri menších mestách. Senica má podľa neho iniciatívne dotiahnuť prípravu projektu.

Dopravný analytik Patrik Turzák považuje za nešťastné nechať prípravu cestných projektov na okresné mestá. Mala by to robiť Slovenská správa ciest (SSC), ktorá má na starosti cesty prvej triedy, kde patria aj tieto obchvaty.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Poláčikovej však samosprávy môžu čerpať eurofondy na dopravné projekty, preto by mali na obchvatoch spolupracovať s cestármi.

Podľa Turzáka nie je vyradenie obchvatov o nedostatku peňazí, ale o zmenených prioritách. Ilustruje to na novom harmonograme, podľa ktorého na cesty a diaľnice pôjde v období 2025 až 2031 o 1,3 miliardy eur viac, ako sa plánovalo minulý rok.

„Ak projekty vypadli, nebolo to preto, že sa bude robiť menej, ale preto, že sa bude pracovať na niečom novom,“ dodáva.

Na porovnanie, štedro financovaný bude obchvat Ružomberka, teda úsek diaľnice D1 Hubová - Ivachnová. Hotový má byť už v tomto roku, keď naň štát vynaloží 66,5 milióna eur, ku ktorým v budúcom roku „prihodí“ ešte 88,5 milióna eur.

Tunel Karpaty je priorita, ale peniaze naň nepôjdu

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CBD46 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Diaľnice

Súvisiace témy: Slovenské tunely
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  4. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  5. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  6. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  8. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  1. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  4. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  5. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  6. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  8. Precvičte si mozog s Tréningom pamäti. Predplatné sa oplatí
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 10 408
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 8 170
  3. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 623
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 6 962
  5. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 5 350
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 620
  7. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 4 165
  8. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň? 3 264
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Prima banka

Môže ísť o stratégiu, ako nestrácať podiel na trhu.


1
Diskusia o novom úseku diaľnice je otvorená.

Z harmonogramu vypadli aj niektoré obchvaty miest.


25
Igor Matovič a Július Jakab, poslanci z hnutia Slovensko.

Slovenské firmy a veľkoodberatelia nakupujú plyn na Slovensku najdrahšie v Európe.


TASR 5
Ilustračné foto

Revidovaný údaj naznačuje, že ekonomiku zasiahli obchodné vojny prezidenta Trumpa.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 191 016
  2. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 7 580
  3. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 7 003
  4. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 6 583
  5. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 5 793
  6. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 5 740
  7. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 531
  8. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 551
  1. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  2. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  3. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  4. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  5. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  6. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  7. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  8. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
SkryťZatvoriť reklamu