SME

Zmeny v plánoch ministra dopravy Ráža: dokončiť sa idú najmä „viditeľné diaľnice“

Z harmonogramu vypadli aj niektoré obchvaty miest.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tunel Karpaty na bratislavskom obchvate bude prioritou fakticky už len na papieri, na diaľnicu na Zemplíne nepôjde do roku 2027 ani euro, spomalí sa aj príprava obchvatov niektorých okresných miest.

Vyplýva to z najnovšej verzie harmonogramu výstavby ciest, ktorú v stredu na zasadaní vlády predstavil minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smer).

Na druhej strane, štedro bude podľa nej financovaná druhá etapa severného obchvatu Prešova, ktorá má nadviazať na budúcu rýchlostnú cestu R4 do Poľska. Veľa peňazí pôjde aj na obchvat Ružomberka a dokončenie úseku R2 medzi Kriváňom a Mýtnou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Najviac peňazí pôjde na dokončovacie práce, ktoré sú najlepšie viditeľné a tiež vo volebnom roku 2027. Kým v tomto roku plánuje rezort dopravy do diaľnic naliať pol miliardy eur, o dva roky to má byť 1,4 miliardy.

Mesto má dotiahnuť projekt obchvatu

Z harmonogramu vypadli obchvaty niektorých okresných miest ako Holíč, Kežmarok, Strážske, Levice a tiež Senica, kde naň čakajú už dvadsať rokov.

Ich vyradenie vysvetľuje hovorkyňa rezortu dopravy Petra Poláčiková tým, že zreálnili plány na základe dostupných zdrojov z EÚ. Brusel už dlhšie avizuje, že v budúcnosti nechce z eurofondov dotovať cesty, ale skôr železnice ako zelenší spôsob dopravy.

„Neznamená to, že sa na spomínaných obchvatoch práce úplne zastavia, projektová príprava pokračuje,“ dodáva Poláčiková.

SkryťVypnúť reklamu

Ráž sa k vyradeniu obchvatoch vyjadril o niečo priamejšie s tým, že obchvaty skrátka nie sú prioritou a nie sú na ne ani peniaze v rozpočte.

„Mesto Senica by mohlo mať šťastie s vybudovaním obchvatu v prípade, ak bude pripravené a Slovenskej správe ciest by vypadol niektorý z prioritizovaných projektov,“ povedal minulý týždeň na tlačovej konferencii v Senici.

Primátor Senice Martin Džačovský hovorí, že ho mrzí, že sa opätovne obchvat mesta nenachádza v aktualizovanom harmonograme výstavby ciest. Pripomína však, že Útvar hodnoty za peniaze odporučil pozastaviť prípravu tejto stavby už v roku 2022 dovtedy, kým nebude aktualizovaná štúdia uskutočniteľnosti.

Ráž tiež naznačil, že obchvaty ešte nemajú ani krajské mestá, a tak je ťažké budovať ich pri menších mestách. Senica má podľa neho iniciatívne dotiahnuť prípravu projektu.

SkryťVypnúť reklamu

Dopravný analytik Patrik Turzák považuje za nešťastné nechať prípravu cestných projektov na okresné mestá. Mala by to robiť Slovenská správa ciest (SSC), ktorá má na starosti cesty prvej triedy, kde patria aj tieto obchvaty.

Džačovský tiež dodáva, že samospráva nemá zákonné právomoci ani kompetencie na to, aby suplovala túto úlohu štátu.

Podľa Poláčikovej však samosprávy môžu čerpať eurofondy na dopravné projekty, preto by mali na obchvatoch spolupracovať s cestármi.

Podľa Turzáka nie je vyradenie obchvatov o nedostatku peňazí, ale o zmenených prioritách. Ilustruje to na novom harmonograme, podľa ktorého na cesty a diaľnice pôjde v období 2025 až 2031 o 1,3 miliardy eur viac, ako sa plánovalo minulý rok.

„Ak projekty vypadli, nebolo to preto, že sa bude robiť menej, ale preto, že sa bude pracovať na niečom novom,“ dodáva.

SkryťVypnúť reklamu

Na porovnanie, štedro financovaný bude obchvat Ružomberka, teda úsek diaľnice D1 Hubová - Ivachnová. Hotový má byť už v tomto roku, keď naň štát vynaloží 66,5 milióna eur, ku ktorým v budúcom roku „prihodí“ ešte 88,5 milióna eur.

Tunel Karpaty je priorita, ale peniaze naň nepôjdu

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CBD46 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Diaľnice

Súvisiace témy: Slovenské tunely
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  2. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  2. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  3. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  4. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  8. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 14 195
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 9 949
  3. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 7 586
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 889
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 4 237
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 3 763
  7. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 3 002
  8. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 2 746
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Minister financií Ladislav Kamenický (Smer) a vpravo poslanec parlamentu SR Marián Viskupič (SaS).

Predpokladá, že slovenská ekonomika v tomto roku porastie o 0,8 percenta.


TASR 4
Montáž hodiniek Prim v roku 1965.

Prežitie značky skomplikovala privatizácia.


2
Ilustračné foto.

Všetkým hráčom z top desiatky vlani rástli tržby.


2
Ministerka hospodárstva Denisa Saková.

Systém má odbremeniť ľudí od zdĺhavých žiadostí a návštevy úradov.


TASR 8
  1. Marián Viskupič: Rozpočet 2026: Podvod roka, nie zákon roka
  2. INESS: Zdravotná starostlivosť v USA: Mýtus voľného trhu
  3. Juraj Jevin: Kde je minister financií?
  4. Teodor Dlužanský: Ako Fico suverénne konsoliduje?
  5. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  8. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  1. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 14 400
  2. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 11 711
  3. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria? 6 749
  4. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 5 967
  5. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 5 425
  6. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 5 423
  7. Juraj Sališ: Klasický dôchodcovský systém nie je nič iné ako šikovný podvod. 4 740
  8. Ján Valchár: Základný stavebný kameň každej ideológie: STRACH 4 459
  1. Radko Mačuha: Herné automaty do každej tradičnej rodiny.
  2. Radko Mačuha: Desať prikázaní Glücka.
  3. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  4. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  5. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  6. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  7. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  8. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
SkryťZatvoriť reklamu