SME

Nový šéf ŽSR: Česi presmerovali peniaze z asfaltu na koľaje. Sú tri kroky pred nami

Optimalizácia zamestnancov je nevyhnutná, hovorí Ivan Bednárik.

Ivan Bednárik. Ivan Bednárik. (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo)

V polovici mája sa z horúcej stoličky šéfa Železníc SR (ŽSR) porúčal Alexander Sako, ktorý tam nevydržal ani dva roky. Nahradil ho Ivan Bednárik, ktorý do štátneho podniku prináša skúsenosti z riadenia železničnej dopravy v Česku.

Ako vraví, zlomový moment prišiel v roku 2014, keď Česi zistili, že nestíhajú vyčerpať eurofondy na cesty. „Otvorili preto zásuvky so železničnými projektmi a začali liať viac peňazí do koľají,“ spomína s tým, že odvtedy sa objem investícií do železníc zdvojnásobil.

Vo funkcii generálneho riaditeľa ŽSR má Ivan Bednárik veľké plány. Chce opraviť a modernizovať desiatky kilometrov tratí, čiastočne zrekonštruovať Hlavnú stanicu v Bratislave a riešiť aj prezamestnanosť štátneho podniku.

SkryťVypnúť reklamu

„Optimalizácia zamestnancov je nevyhnutná. Budeme to robiť, a nie o tom iba rozprávať. Ja nie som politický nominant, ale manažér, ktorý má túto situáciu vyriešiť,“ hovorí Ivan BEDNÁRIK pre INDEX.

Prečo zaostávame v kvalite koľajovej dopravy za Českom?

Sú medzi nami dva zásadné rozdiely. Hoci sme po rozdelení Česko-Slovenska začínali na rovnakej štartovacej čiare, Česi z Českých dráh vyčlenili nákladnú dopravu (do spoločnosti ČD Cargo, pozn. red.) a správu železníc.

Splnili tak podmienku, aby osobná doprava nekanibalizovala nákladnú, aby sa krížovo nefinancovali. Teda aby nákladná neprispievala na osobnú, ktorá je vždy stratová a musí byť dotovaná.

Keď v Česku meškali cesty, prehodili výhybku

Takéto oddelenie prebehlo predsa aj na Slovensku. Zo Železníc SR, ktoré zastrešujú správu trate, sa vyčlenila osobná doprava do spoločnosti ZSSK a nákladná doprava do ZS Cargo.

SkryťVypnúť reklamu

Áno, ale s tým rozdielom, že v Česku je ČD Cargo stopercentnou dcérskou spoločnosťou Českých dráh, ktoré naďalej zabezpečujú osobnú dopravu. Pri čerpaní cudzích zdrojov mohla preto ČD Cargo pomôcť v tom čase stratovým Českým dráham, napríklad ručením svojím majetkom. Na Slovensku sú ŽSR, ZSSK a ZS Cargo samostatné akciovky.

V čom spočíva druhý rozdiel?

V Česku inak obstarávajú osobnú dopravu. Diaľkové trate objednáva ministerstvo dopravy a regionálne trate objednávajú kraje. Na Slovensku všetko objednáva centrálne ministerstvo dopravy.

Prečo má Slovensko menej peňazí na modernizáciu koľají ako Česko?

V Česku majú Štátny fond dopravnej infraštruktúry, cez ktorý sa železnice financujú, napríklad aj zo spotrebnej dane z palív či z výberu mýta. Na Slovensku fungoval podobný fond len dva roky na začiatku milénia, ale nebol krytý zdrojmi a zanikol. Dnes jeho funkciu supluje ministerstvo dopravy. To dostane peniaze od rezortu financií, ktoré prerozdeľuje dane súvisiace s dopravou.

SkryťVypnúť reklamu

V čom je český model lepší?

Česi vedia na pár rokov dopredu, aké peniaze môžu čakať a na čo ich použiť. Ešte lepší model majú Rakúšania, ktorí vedia, koľko peňazí používajú aj na dlhodobejšie projekty.

Práve v železničnej doprave je predvídateľnosť financovania kľúčová, lebo projekty sú dlhodobé. Aj v Nemecku majú zoznam priorít a trate modernizujú bez ohľadu na to, kto je pri vláde.

Kedy Česi pochopili, že musia viac peňazí dávať aj na koľajnice a nielen na cesty?

Už v roku 2014. Vtedy som pracoval v Česku a bol som pri tom. Zistili, že nestíhajú vyčerpať eurofondy na cesty, aj pre nevyrovnané pozemky. Otvorili preto zásuvky so železničnými projektmi a začali liať viac peňazí do koľají, kde sa pozemky usporiadať nemuseli.

To výrazne zrýchlilo opravu koľají v Česku. Odvtedy sa objem peňazí do železníc zvyšoval a postupne narástol na dvojnásobok. Česi sú v tomto pred nami o tri kroky.

SkryťVypnúť reklamu

V Česku najmodernejší bezpečnostný systém železníc ETCS (European Train Control System) pokrýva už 1200 kilometrov tratí, na Slovensku len 200 kilometrov. Prečo je tam taký rozdiel?

Česi sú premiantom v zavádzaní ETCS v rámci celej Európy. Nakupovali moderné „čítačky“ aj do starších lokomotív už od roku 2015. Na Slovensku sme začali neskôr, a to primárne na mašinách, ktoré zachádzajú do Čiech, a vo všetkom novom, čo sa obstaráva.

Dnes už nie je možné dať na koľaje novú techniku bez „čítačky“ ETCS. Máme tento bezpečnostný systém na všetkých modernizovaných tratiach nielen medzi Bratislavou a Žilinou, ale na každej koridorovej trati, ktorá sa modernizuje. Hotových je 216 kilometrov tratí, rozrobených máme ďalších 118 kilometrov.

Po južnej trase sa pôjde aspoň 120 km/h

Zástupcovia železničnej nákladnej dopravy sa sťažujú, že mnohí dopravcovia obchádzajú Slovensko cez Maďarsko a Rakúsko. Je to pre zlý stav koľají?

SkryťVypnúť reklamu

Aj preto, ale najmä preto, lebo chcú po železniciach ťahať veľmi dlhé súpravy, napríklad aj viac ako 700-metrové. Lenže v našich staniciach má už 680-metrový vlak problém prejsť, lebo blokuje stanicu aj priecestia.

Na dlhé vlaky nemáme pripravené ani hlavné trate. Ale keďže som v nákladnej doprave pôsobil už pred tridsiatimi rokmi, viem, čo dopravcovia potrebujú a budeme im vychádzať v ústrety.

Minister dopravy nedávno ohlásil veľké investície do ôsmich tratí z Plánu obnovy. Ako ste ich vyberali?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CBDJA na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Vlaky

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre. Chcú pravdu
  2. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  2. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  3. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  4. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  5. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  6. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  7. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  8. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 21 844
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 7 682
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 109
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 076
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 494
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 271
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 965
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 879
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

NDS vyhlásila tender na štúdiu za 727-tisíc eur.


44
Peter Tkačenko.

Rada pre rozpočtovú zodpovednosť prichádza so žánrom fiškálneho hororu.


45
Pohoda otvorila svoj 29. ročník a už na prvý pohľad si získala svojich návštevníkov.

Najsilnejšou podporou je to, že sa tu stretávame, povedal Kaščák.


2
Krátko po podpálení jeho vinotéky skončil Adam M. na poste riaditeľa gelnickej nemocnice.

Po nátlaku nasledovali zmeny v orgánoch.


6

Neprehliadnite tiež

Produkt značky Kellogg.

Pre Ferrero Group to predstavuje najväčšiu akvizíciu za posledné roky.


TASR 1
Ilustračné foto

Generálny tajomník OPEC tiež vyjadril dôveru v rastúci dopyt po rope.


TASR
Ilustračné foto.

Dôvodom je zhoršenie vzťahov medzi krajinami a americké clá.


TASR 1
Ilustračné foto

NDS vyhlásila tender na štúdiu za 727-tisíc eur.


44
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 872
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 451
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 11 935
  4. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 505
  5. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 771
  6. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 382
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 006
  8. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 4 189
  1. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  2. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  3. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  4. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  5. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  6. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  7. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  8. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
SkryťZatvoriť reklamu