KOLÍN NAD RÝNOM. Výzvy na bojkot amerických výrobkov zatiaľ nemali žiadny viditeľný vplyv na správanie nemeckých spotrebiteľov, informuje agentúra DPA, ktorá sa v piatok 4. júla odvolala na údaje agentúry pre prieskum trhu NIQ.
Analýza 25 potravinových položiek, od čokolády až po whisky, nepreukázala žiadny výrazný pokles záujmu o americké značky v porovnaní s nemeckými, uviedla spoločnosť NIQ.
Hlavným dôvodom je, že tlak na spotrebiteľov je zatiaľ len morálny a nie finančný, keďže ohlásené clá ešte neboli zavedené a americké výrobky nezdraželi, vysvetlil analytik NIQ David Georgi.
V marci mnohí nemeckí spotrebitelia v prieskume inštitútu YouGov uviedli, že vzhľadom na obchodnú politiku USA chcú bojkotovať americké tovary. Až 53 percent z nich oznámilo, že „určite“ alebo „pravdepodobne“ už nebudú kupovať tieto výrobky.

Odborníci poukazujú aj na iné faktory. Mnohých známych amerických výrobkov, ako je napríklad Coca-Cola, by sa clá ani nedotkli, keďže sa vyrábajú v Európe.
Okrem toho spotrebitelia často nevedia, ktoré značky patria americkým spoločnostiam. Silný vplyv na nákupné správanie majú aj zľavové kampane a mimoriadne ponuky.
Americký prezident Donald Trump v máji oznámil, že odloží nové clá na dovoz z Európskej únie, ktoré mali pôvodne nadobudnúť účinnosť začiatkom júna, aby získal viac času na rokovania.
Zavedenie ciel posunul na 9. júla. Únia takisto pozastavila plánované odvetné clá na americké výrobky. Podľa nedávneho prieskumu YouGov veľká väčšina ľudí v Nemecku očakáva, že v dôsledku nových ciel sa zvýšia ceny.