BRATISLAVA. Nový stavebný zákon nepriniesol sľubované skrátenie a zrýchlenie stavebných konaní, ale len chaos a viac byrokracie. Upozornilo na to v pondelok opozičné Progresívne Slovensko. Nový stavebný zákon je účinný od 1. apríla.
„Zo sľubovaných rýchlych konaní sa pre stavebníkov a zamestnancov stavebných úradov stala doslova byrokratická nočná mora. My sme sa pýtali stavebných úradov naprieč celým Slovenskom, čo priniesol nový stavebný zákon v praxi. Odpovede sú však viac ako alarmujúce. Viac ako tri štvrtiny stavebných úradov odpovedalo, že konania a procesy sa predĺžili. Ani jeden úrad neuviedol, že by sa procesy reálne urýchlili a skrátili. Viac ako polovica stavebných úradníkov hovorí, že školenia boli nedostatočné, veľa informácií si museli zisťovať sami a len sedem percent uviedlo, že tieto informácie im postačovali,“ uviedla poslankyňa PS Darina Luščíková.
Podľa PS problémy sú aj s aplikáciou zákona. Úradníci stavebných úradov podľa hnutia nevedia, ako majú postupovať, nemá im kto poradiť, chýbajú im metodické pokyny i opora u nadriadeného orgánu. Prácu stavebných úradov podľa hnutia komplikujú aj náročné a nezrozumiteľné tlačivá, ktoré stavebníci bez pomoci úradníkov nevedia vyplniť.

PS preto vyzvalo ministra dopravy Jozefa Ráža (nominant Smeru-SD), aby rezort úradom poskytol jednoznačnú a odbornú metodickú pomoc a vytvoril jasné a jednoduché tlačivá. Ministerstvo tiež vyzvali, aby zabezpečilo efektívne a praktické školenia pre úradníkov.
„Chceme poradiť ministrovi, aby vydal praktickú príručku k drobným stavbám tak, aby bežný stavebník, ale aj zamestnanci stavebného úradu vedeli, čo sa môže a čo nemôže stavať a považovať za drobnú stavbu. Pretože len málokedy nastávajú prípady, že nie je potrebné drobnú stavbu ohlásiť a ľudia v obciach často nadobudli pocit, že nič nie je problém a postaviť si môžu takmer všetko,“ doplnila poslankyňa s tým, že je nevyhnutná revízia stavebného zákona.
Poslanec PS Štefan Kišš kritizoval, že vláda nestavia a nedokončuje sľubované projekty. Podotkol, že Slovensko sa stalo najhoršou krajinou na podnikanie v EÚ.
„Všetci naši susedia, všetky okolité krajiny dnes z verejných zdrojov, aj súkromných, investujú viac ako my a tieto investície na Slovensku ešte výrazne klesajú za posledné takmer dva roky tejto vlády. Podľa Európskej komisie, podľa jej najnovšej správy, sme dnes najhoršia krajina na podnikanie a v skutočnosti nám to dnes hovorí každý investor,“ zhodnotil Kišš.
Ministerstvo dopravy pripomenulo, že o novej stavebnej legislatíve rezort rokoval so všetkými relevantnými odborníkmi, profesionálnymi združeniami zoskupujúcimi všetky oblasti výstavby a aj so zástupcami samospráv. „Tieto organizácie zákon pripomienkovali a nakoniec aj jeho vznik verejne podporili,“ reagoval rezort dopravy.
„Rozumieme, že prechod na nové pravidlá po 50 rokoch môže byť komplikovaný. Ministerstvo preto zorganizovalo odborné semináre po celom Slovensku, na ktorých sa zúčastnili stovky zamestnancov stavebných úradov a ďalšie tisícky ich sledovali naživo online. Na týchto konferenciách zástupcovia ministerstva a Úradu pre územné plánovanie a výstavbu SR odpovedali na všetky relevantné otázky. Tieto konferencie sú navyše stále dostupné online a zamestnanci stavebných úradov sa k nim môžu kedykoľvek vrátiť,“ dodal odbor komunikácie ministerstva dopravy.