Spoločnosť Irisimo je nominovaná na ocenenie FéliX Business Award v kategórii Biznis príbeh roka – Maloobchod.
Podnikateľov, ktorí sa k biznisu dostali zhodou okolností, je mnoho. Sú nimi aj Juraj Bednár a Matej Likavec, bývalí spolužiaci z vysokej školy, ktorý stoja za spoločnosťou Irisimo z Ružomberka.
Za dvadsať rokov v biznise vybudovali e-shop, ktorý predáva luxusné hodinky do osemnástich krajín Európskej únie. Najnovšie plánujú spustiť jazykovú mutáciu e-shopu pre taliansky trh.
Na rozdiel od iných e-commerce projektov, ktoré sú zvyčajne zamerané na prudký rast, sú zakladatelia Irisima v biznise konzervatívni. Chcú, aby každý ich krok dával finančný zmysel. Tempo expanzie nastavujú tak, aby neprepálili dlhodobú udržateľnosť, ako sa to stalo napríklad e-shopu Dedoles.
Irisimo vybaví ročne 40-tisíc objednávok a tržby mu kontinuálne stúpajú. Vlani presiahli 4,2 milióna eur a tento rok by podľa očakávaní mali narásť o ďalších 15 percent. Firma generuje solídne zisky, vlani to bolo rekordných 330-tisíc eur.
Zakladatelia razia teóriu, že investujú len toľko, na koľko dokážu biznisom zarobiť. „Jediný cudzí kapitál sme si požičali na stavbu našej budovy, v ktorej máme sklad, centrálu a showroom. Úver sme už splatili,“ vysvetľuje Juraj Bednár.
FéliX Business Award
je biznisová cena, ktorú vyhlasuje INDEX a Slovenská sporiteľňa v spolupráci s partnermi. Získať ju môžu inšpiratívne a spoločensky zodpovedné firmy za aktivity, ktoré prispievajú k prosperite a modernosti krajiny.
Vyhlasovatelia FéliX Business Award
Odborný partner
Školský projekt
Juraj Bednár a Matej Likavec sa poznajú zo strednej školy, ale viac ich spojilo štúdium na Materiálovo-technologickej fakulte Slovenskej technickej univerzity v Trnave, kde absolvovali odbor aplikovaná informatika a automatizácia.
V roku 2005 ešte ako študenti naprogramovali svoj prvý e-shop. Pôvodne fungoval na doméne eHodinky.sk, neskôr prešli na Hodinky.sk, až sa napokon rebrandovali na Irisimo.
To, že budú predávať hodinky, im spočiatku ani nenapadlo. „Pravdu povediac, nemali sme k nim žiadny vzťah,“ priznáva Bednár. Bola to skôr podnikateľská príležitosť, ktorá sa im vyskytla.
Matejov ujo im odporučil kontakt na slovenského distribútora hodiniek Casio, čoho sa vtedy mladí študenti chopili.
Podmienkou distribútora bol prvý nákup v sume zhruba 700 eur. „Ledva sme tú sumu ako študenti naškrabali, no nakoniec sa nad nami zľutoval. Nemuseli sme mu nič platiť a dovolil nám hodinky Casio dať na náš e-shop. Neveril, že nám to bude fungovať, no dal nám šancu,“ spomína Juraj Bednár. S týmto distribútorom spolupracujú dodnes.
Ako študenti považovali e-shop skôr za brigádu, ktorej sa venovali najmä cez víkendy, keď pricestovali zo školy domov do Ružomberka. Učili sa na ňom programovať, zavádzať zlepšenia a komunikovať so zákazníkmi. Keď prišla objednávka, kontaktovali distribútora, ktorý im hodinky poslal, oni ich prebalili do vlastnej škatuľky a poslali zákazníkovi.
Nebol problém zvládnuť zopár objednávok do týždňa, ale biznis sa rozbehol, keď si zaplatili prvú online reklamu na portáli Zoznam.sk. „Bolo to asi rok po spustení e-shopu a extrémne nám to pomohlo. Nebolo toľko e-shopov, v súčasnosti by už nebolo možné za vtedy vynaložené peniaze dosiahnuť taký efekt z reklamy,“ podotýka Matej Likavec.
Neskôr prišla reklamná sieť Etarget a oni v plnej miere pochopili, v čom spočíva sila marketingu pre ich biznis.
Centrála v Ružomberku
Irisimo obsluhuje väčšinu európskych krajín a ich cieľom je obsadiť celú EÚ. Lokalizované e-shopy má zatiaľ na osemnástich trhoch vrátane pobaltských krajín, strednej a východnej Európy až po Balkán. Hodinky predávajú aj do Západnej Európy.
„V Rumunsku, Bulharsku, Slovinsku, Chorvátsku či Maďarsku máme aj lokálnu zákaznícku podporu, ktorú nám zabezpečuje externá firma,“ vysvetľuje Bednár. V ostatných im stačí jazyková mutácia e-shopu a zabezpečenie logistiky cez kuriérov až k zákazníkovi.
Všetky európske trhy obsluhuje Irisimo centrálne z Ružomberka, kde má sklad. Napriek tomu aj zákazník z Francúzska dostane objednaný tovar do rúk do dvoch, maximálne troch dní. Rýchlosť dodania zabezpečuje najmä letecká doprava.
Z príjmov im najviac ukrojí marketing, mzdové náklady a najmä logistika, ktorú čiastočne platia zákazníci pri objednávke. Ak je tovar vyššej hodnoty, dovoz je zadarmo.
Hoci sa snažia, aby systém fungoval hladko a rýchlo, narážajú na ťažkosti, ktoré nedokážu ovplyvniť. „Ak chce zákazník napríklad vrátiť alebo reklamovať tovar, my zaplatíme na naše náklady kuriéra, ktorý má balík vyzdvihnúť. A niekedy sa stáva, že k stretnutiu so zákazníkom nedôjde alebo kuriér mešká,“ opisuje Bednár.
Ďalším problémom je miera neprevzatých balíkov. Najhoršie je to v Bulharsku či Rumunsku, kde sa hýbe okolo desiatich percent. To znamená, že každý desiaty odoslaný balík si zákazník, ktorý si ho objednal, neprevezme. Súvisí to s dobierkou, teda platbou pri prevzatí balíka, ktorá je špecialitou východnej Európy. Najlepšiu zákaznícku disciplínu eviduje Irisimo v pobaltských krajinách, kde sa platí kartou alebo okamžitým prevodom.
„S podvodmi sa stretávame najmä v Západnej Európe ako Spojené kráľovstvo, kde sa na nákup využíva odcudzená karta. Alebo sú prípady, keď zákazník tvrdí, že tovar nedostal a žiada banku, aby mu vrátila peniaze,“ konštatuje Bednár. Za roky v biznise si už všimli podvodné taktiky, preto pri podozrivých transakciách hlásia prípady kartovým spoločnostiam.
Plný sklad ako pilier reputácie
Irisimo má v portfóliu desiatky známych značiek ako Certina, Mondaine, Casio, Seiko, Festina či Timex, luxusné hodinky Frederique Constant, Tissot či Edox. Predávajú tiež fashion značky ako Michael Kors, Tommy Hilfiger či Guess. Podľa Bednára sú však práve módne značky na ústupe, pretože ich nahrádzajú smart hodinky.