Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vyhlásila súťaž na vypracovanie štúdie realizovateľnosti pre rýchlostnú cestu R1 v úseku Most pri Bratislave - Vlčkovce.
Štúdia by mala dať odpoveď aj na to, či vôbec túto rýchlocestu treba stavať, alebo či nie je vhodnejšie rozšíriť paralelne vedúcu diaľnicu D1 na tri plnohodnotné pruhy v každom smere, prípadne rozšíriť súbežnú cestu 1. triedy (stará senecká).
Odborníci na dopravu síce tender na štúdiu nespochybňujú, ale naznačujú, že očakávaná cena je vysoká v porovnaní so staršími štúdiami na iných úsekoch diaľnic.
Otázka tiež je, prečo NDS rozbieha prípravu tejto rýchlostnej cesty, keď iné úseky autostrád, ako napríklad R4 z Prešova k poľským hraniciam alebo predĺženie D1 na Zemplín, sú stále iba na papieri.
V článku sa dočítate:
- prečo sa robí štúdia na cestu, ktorá možno ani nie je nutná,
- koľko stoja štúdie realizovateľnosti a či sa musia prerábať,
- čo na novú diaľnicu na západe Slovenska hovoria východniari?
Jedna z najdrahších za posledné roky
Zo štúdie by malo vzísť rozhodnutie, či je nová rýchlostná cesta s dĺžkou viac 42 kilometrov vôbec potrebná, v akej forme a kadiaľ by mala viesť.
„Cieľom je komplexné preskúmanie a vyhodnotenie trasovania ťahu R1 Most pri Bratislave – Vlčkovce na základe aktuálnych údajov dopravného modelu,“ píše sa v podkladoch pre tender.
V nedávno aktualizovanom harmonograme výstavby diaľnic ministerstva dopravy sa táto rýchlostná cesta nenachádza.
Prečo teda Národná diaľničná pre ňu vypísala súťaž na štúdiu uskutočniteľnosti? „Považujeme za dôležité mať výhľadovo pripravené projekty v štádiu, aby NDS bez väčších zdržaní mohla pristúpiť k ďalším fázam prípravy a následne výstavby,“ reaguje hovorca diaľničiarov Tomáš Ferenčák.
Štúdia na nový úsek erjednotky za 727-tisíc eur (bez DPH) je jednou z najdrahších za posledné roky. Naposledy sa vlani dokončila podobne nákladná štúdia za 750-tisíc eur, išlo v nej o pokračovanie diaľnice D1 na Zemplíne.
Bola pritom rozsiahlejšia a posudzovala až 72-kilometrový úsek. Naopak, štúdia na 60-kilometrovú autostrádu R4 z Prešova do Poľska má stáť len 337-tisíc eur.