V pondelok (21. júla) otvorili na Orave päťkilometrový obchvat Tvrdošína. Je to ďalší dielik rýchlostnej cesty R3 na hornej Orave, ktorá by mala zmierniť dopravné zápchy v regióne.
Cez Tvrdošín prechádzalo množstvo kamiónov z Poľska a do Poľska. Diaľničiari sľubujú, že nový obchvat z mesta odkloní 6500 vozidiel denne.
Obchvat otvorili o niečo skôr, ako sa písalo v zmene zmluvy s dodávateľom z apríla 2025, kde sa ako termín dokončenia prác spomína 30. september.
„Vďaka efektívnym procesom a určeniu priorít sme mohli pristúpiť k letnému otvoreniu úseku, pretože boli kompletne ukončené všetky práce,“ vysvetľuje hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Tomáš Ferenčák.
V skutočnosti v okolí obchvatu ešte budú dobiehať isté práce ako úprava okolia či povrchov miestnych vozoviek, no podľa NDS nebránia jeho užívaniu motoristami.
V článku sa dočítate:
- Ako pomôže obchvat Tvrdošínu a celej hornej Orave,
- prečo mesto čakalo na obchvat pätnásť rokov,
- koľko bude vo finále stáť,
- ako sú na tom ostatné úseky R3 na Orave?
Odkloní nákladiaky aj osobné autá
Doteraz Tvrdošínom podľa NDS denne prešlo takmer 17-tisíc vozidiel, z toho viac než 2500 nákladných.
„Analýzy ukazujú, že nová diaľnica absorbuje tisíc až 1500 nákladných vozidiel denne, takže ich mestom prejde zhruba o polovicu menej než pred otvorením úseku,“ tvrdí generálny riaditeľ NDS Filip Macháček. Podľa neho obchvat odkloní z mesta aj päťtisíc osobných vozidiel denne.
Odhady úbytku nákladných vozidiel v desiatkach percent zakladajú diaľničiari na skúsenostiach z iných lokalít, kde obchvaty spustili dávnejšie.
Napríklad už krátko po otvorení úseku R2 Mýtna – Lovinobaňa klesol počet kamiónov prechádzajúcich oboma obcami o 94 percent. Na východnom Slovensku zasa úsek D1 Prešov/západ – Prešov/juh podľa NDS odklonil 89 percent kamiónov z Prešova.