Na slovenskom trhu s nákladnou železničnou dopravou dochádza k turbulenciám, krachuje jeden z najväčších hráčov. Retrack Slovakia pritom za minulý rok vykázal obrat takmer 33 miliónov eur.
V nezávideniahodnej situácii je vyše stovka zamestnancov firmy. Výpovede síce nedostali, no nedostali ani výplaty za jún a rovnaké sú aj júlové vyhliadky. Všetky účty podniku sú totiž zablokované.
Nemci priniesli zlom
Na trhu s nákladnou železničnou dopravou sú karty roky rozdané. Podľa veľkosti tržieb je najväčším hráčom štátna Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, na ktorú sa doťahuje Budamar Logistics.
Retrack Slovakia patrí do desiatky, presnejšie šestice najväčších nákladných dopravcov. Vznikol v roku 2010 pod názvom Rail Sped, o šesť rokov neskôr sa premenoval na Carbo Rail. Služby na železničných dráhach na Slovensku začal poskytovať od roku 2017.
Vo firme sa medzičasom vymenilo niekoľko majiteľov. Zlom v jej smerovaní mal priniesť a aj priniesol rok 2020. Väčšinový podiel v nej získala nemecká skupina VTG Rail Logistics.
Tá vznikla v roku 1951 a zameriava sa na železničnú logistiku a prenájom vagónov v celej Európe. Na webstránke sa chváli, že v portfóliu má 84 800 vagónov.
„Carbo Rail týmto získava silného sektorového investora s celoeurópskym pokrytím a významným potenciálom rozvoja cezhraničnej interoperabilnej prevádzky v rámci Českej republiky, Slovenskej republiky a Maďarska a s prevádzkovým centrom na Slovensku,“ uviedol v čase akvizície konateľ Carbo Railu Ján Simčo.
Slovenská firma mala zabezpečovať dopravné služby po železnici v rámci koridorov v Maďarsku, Slovensku a v Českej republike.
„VTG Rail Logistics bude môcť ponúknuť zákazníkom v celej Európe nepretržité dopravné služby po železnici a rozsiahle zasielateľské riešenia z jedného zdroja a najdôležitejšie prepravné spojenia. Cieľom je ponúkať dopravné služby po železnici bez výmeny lokomotívy na celej prepravnej trase a s maximálnym využitím personálu v cezhraničnej prevádzke,“ naznačoval Simčo.
Firma sa vtedy pochválila, že sa stala trojkou na slovenskom a sedmičkou na maďarskom trhu, a to s prepravou tovarov viac ako dva milióny ton na Slovensku a takmer jeden milión ton v Maďarsku.
Rástol na ukrajinskom obilí
Po príchode nemeckého majiteľa sa firma premenovala na Retrack Slovakia a expandovala aj do Česka, kde založila dcérsku spoločnosť. V roku 2020 mal dopravca približne 150 zamestnancov a 25 lokomotív elektrickej a dieselovej trakcie.