FRANKFURT NAD MOHANOM. Automobilový priemysel v Európskej únii v pondelok privítal obchodnú dohodu s USA ako zmiernenie napätia, no zároveň upozorňuje, že 15-percentné clá na európske autá budú mať na sektor výrazne negatívny dopad.
Najmä nemecké automobilky pocítili dôsledky okamžite - akcie Porsche, Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz v pondelok klesli o viac ako tri percentá.
USA sú kľúčovým trhom
Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) v stanovisku uviedlo, že dohoda „zmierňuje intenzívnu neistotu v transatlantických obchodných vzťahoch z ostatných mesiacoch“, no zároveň varuje, že nové clá „budú mať negatívny vplyv nielen na priemysel v EÚ, ale aj v USA“.
Nemecký kancelár Friedrich Merz priznal, že nemecká ekonomika, najväčšia v Európe, utrpí v dôsledku dohodnutých ciel „výrazné škody“, no dodal: „Nemohli sme očakávať viac.“

Spojené štáty sú pre európskych výrobcov kľúčovým trhom. Vlani tam vyviezli takmer 750-tisíc áut, čo predstavuje takmer štvrtinu celkového exportu sektora. Hoci 15-percentné clo je nižšie ako 27,5 percenta, ktoré zaviedol prezident Donald Trump v apríli, naďalej je výrazne vyššie než pôvodných 2,5 percenta pred jeho návratom do Bieleho domu.
Nemecký analytik Stefan Bratzel odhaduje, že dve tretiny zvýšených nákladov prenesú výrobcovia na amerických zákazníkov, zvyšok budú musieť absorbovať exportéri. „Bude potrebné hľadať úspory inde,“ dodal.
Pre nemecké automobilky predstavuje americký trh približne 13 percent exportu. Podľa šéfky nemeckého združenia výrobcov áut VDA Hildegard Müllerovej budú 15-percentné clá znamenať „miliardové straty ročne“. Všetky automobilky už znížili prognózy zisku na rok 2025 a hľadajú spôsoby, ako zmierniť tlak.
Šéf BMW Oliver Zipse už v júni navrhol, aby Európa zrušila vlastné clá na dovoz áut z USA, čo by mohlo pomôcť jeho firme, ktorá vlani vyviezla z Ameriky 153-tisíc vozidiel a do Európy doviezla 92-tisíc áut vyrobených v USA.
Žiadajú podporu
Mercedes tiež žiada podporu na národnej či európskej úrovni. „Dohoda medzi EÚ a USA je prvým dôležitým krokom, ktorý musia nasledovať ďalšie opatrenia," uviedla hovorkyňa spoločnosti.
Volkswagen čelí problémom aj pri výrobe v Mexiku pre americký trh. V prvom štvrťroku mu clá znížili výsledky o 1,3 miliardy eur. Porsche a Audi sú vystavené riziku, keďže nemajú výrobné závody v USA.
Audi v pondelok znížilo odhady tržieb a zisku na tento rok, hoci očakáva zlepšenie v budúcom roku. Šéf Volkswagenu Oliver Blume navrhuje uzavrieť s USA osobitnú dohodu, ktorá by zohľadnila investície firmy v krajine.
Volvo Cars, patriace čínskej skupine Geely, oznámilo prudké straty v druhom štvrťroku práve pre clá. Európsky automobilový sektor teraz lobuje za odklad termínu prechodu na plne elektrický trh a za stimuly pre odvetvie.
Bez ďalšej pomoci budú musieť európske automobilky „znížiť výrobu“, varuje Ferdinand Dudenhöffer z Centra pre automobilový výskum. Podľa neho by to mohlo ohroziť až 70-tisíc pracovných miest v Nemecku.