SME

Európsky automobilový priemysel vníma dohodu s USA ako úľavu, no aj tvrdý zásah

Spojené štáty sú pre európskych výrobcov kľúčovým trhom.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SITA/AP)

FRANKFURT NAD MOHANOM. Automobilový priemysel v Európskej únii v pondelok privítal obchodnú dohodu s USA ako zmiernenie napätia, no zároveň upozorňuje, že 15-percentné clá na európske autá budú mať na sektor výrazne negatívny dopad.

Najmä nemecké automobilky pocítili dôsledky okamžite - akcie Porsche, Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz v pondelok klesli o viac ako tri percentá.

USA sú kľúčovým trhom

Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) v stanovisku uviedlo, že dohoda „zmierňuje intenzívnu neistotu v transatlantických obchodných vzťahoch z ostatných mesiacoch“, no zároveň varuje, že nové clá „budú mať negatívny vplyv nielen na priemysel v EÚ, ale aj v USA“.

SkryťVypnúť reklamu

Nemecký kancelár Friedrich Merz priznal, že nemecká ekonomika, najväčšia v Európe, utrpí v dôsledku dohodnutých ciel „výrazné škody“, no dodal: „Nemohli sme očakávať viac.“

Súvisiaci článok Trump a von der Leyenová sa dohodli na clách medzi EÚ a USA Čítajte 

Spojené štáty sú pre európskych výrobcov kľúčovým trhom. Vlani tam vyviezli takmer 750-tisíc áut, čo predstavuje takmer štvrtinu celkového exportu sektora. Hoci 15-percentné clo je nižšie ako 27,5 percenta, ktoré zaviedol prezident Donald Trump v apríli, naďalej je výrazne vyššie než pôvodných 2,5 percenta pred jeho návratom do Bieleho domu.

Nemecký analytik Stefan Bratzel odhaduje, že dve tretiny zvýšených nákladov prenesú výrobcovia na amerických zákazníkov, zvyšok budú musieť absorbovať exportéri. „Bude potrebné hľadať úspory inde,“ dodal.

Pre nemecké automobilky predstavuje americký trh približne 13 percent exportu. Podľa šéfky nemeckého združenia výrobcov áut VDA Hildegard Müllerovej budú 15-percentné clá znamenať „miliardové straty ročne“. Všetky automobilky už znížili prognózy zisku na rok 2025 a hľadajú spôsoby, ako zmierniť tlak.

SkryťVypnúť reklamu

Šéf BMW Oliver Zipse už v júni navrhol, aby Európa zrušila vlastné clá na dovoz áut z USA, čo by mohlo pomôcť jeho firme, ktorá vlani vyviezla z Ameriky 153-tisíc vozidiel a do Európy doviezla 92-tisíc áut vyrobených v USA.

Žiadajú podporu

Mercedes tiež žiada podporu na národnej či európskej úrovni. „Dohoda medzi EÚ a USA je prvým dôležitým krokom, ktorý musia nasledovať ďalšie opatrenia," uviedla hovorkyňa spoločnosti.

Volkswagen čelí problémom aj pri výrobe v Mexiku pre americký trh. V prvom štvrťroku mu clá znížili výsledky o 1,3 miliardy eur. Porsche a Audi sú vystavené riziku, keďže nemajú výrobné závody v USA.

Audi v pondelok znížilo odhady tržieb a zisku na tento rok, hoci očakáva zlepšenie v budúcom roku. Šéf Volkswagenu Oliver Blume navrhuje uzavrieť s USA osobitnú dohodu, ktorá by zohľadnila investície firmy v krajine.

SkryťVypnúť reklamu

Volvo Cars, patriace čínskej skupine Geely, oznámilo prudké straty v druhom štvrťroku práve pre clá. Európsky automobilový sektor teraz lobuje za odklad termínu prechodu na plne elektrický trh a za stimuly pre odvetvie.

Bez ďalšej pomoci budú musieť európske automobilky „znížiť výrobu“, varuje Ferdinand Dudenhöffer z Centra pre automobilový výskum. Podľa neho by to mohlo ohroziť až 70-tisíc pracovných miest v Nemecku.

Európska únia

Nákup školských potrieb.

Očakávania spotrebiteľov v prípade vývoja inflácie v eurozóne vklesli.


TASR
Súvisiace témy: Obchodná vojna, Európa
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  2. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  3. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  4. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  5. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  6. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  7. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  8. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  1. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  2. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  3. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  4. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  5. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  6. Vzducholoď aj koncert Kaliho? Takto Kaufland oslavuje narodeniny
  7. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  8. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  1. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 7 593
  2. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 7 115
  3. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 6 564
  4. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 6 334
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 4 329
  6. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 3 530
  7. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 2 385
  8. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach 1 716
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Po skončení viazanosti termínovaného vkladu možno úspory vybrať  alebo v sporení pokračovať.

Ak priemerný Slovák zarobil za rok sumu 10-tisíc eur, ušetril z nej 720 eur.


SITA
Ilustračné foto.

Temu vstúpila na európsky trh v roku 2023.


SITA
Nemecký minister financií Lars Klingbeil (vľavo) a kancelár Friedrich Merz.

Na obyvateľa to predstavuje vyše 30 062 eur.


TASR 1
Štátny tajomník Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR a prvý splnomocnenec vlády pre umelú inteligenciu (AI) Radoslav Štefánek a minister investícií regionálneho rozvoja a informatizácie Samuel Migaľ.

Má umožniť novelizáciu iných zákonov podľa vývoja umelej inteligencie.


TASR
  1. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  2. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  5. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  6. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  7. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  8. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  1. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 38 748
  2. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 32 244
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 15 191
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 11 112
  5. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 6 588
  6. Monika Albertiová: Kritika nie je útok: PS versus Hnutie Slovensko. Zas do seba kopú - a Fico sa smeje 6 266
  7. Ján Šeďo: Myslel som si, že v Tatrách konečne parkujeme za rozumné ceny... 6 008
  8. Ľudmila Križanovská: Ukrajinský taxikár zažíva každý deň šikanu 5 227
  1. Marcel Rebro: Pellegriniho sestra: Colombova žena slovenskej politiky
  2. Pavel Macko: Nemecká vs. ruská ekonomika: Fakty proti mýtom, ktoré šíri Fico
  3. Pavel Macko: Prečo rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom nikam nevedú?
  4. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  5. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  6. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  7. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  8. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
SkryťZatvoriť reklamu