BRATISLAVA. Viac ako polovicu nákupov v kamenných obchodoch na Slovensku dnes zákazníci uhrádzajú digitálne. A to kartou, mobilom alebo iným inteligentným zariadením.
Podľa reprezentatívneho prieskumu Mastercard tvoria digitálne platby už 55 percent bežných nákupov.
Ľudia by pritom platili digitálne ešte častejšie, no v necelej pätine prípadov sa stretávajú s obchodníkmi alebo poskytovateľmi služieb, ktorí tieto možnosti stále neponúkajú. Najčastejšie ide o lekárov, vonkajšie trhy a služby remeselníkov.
Možnosť platiť kartou, mobilom alebo iným digitálnym spôsobom najviac chýba u lekárov a zubárov (39 percent) a na vonkajších trhoch (26 percent). Situácia sa však zlepšila na obecných úradoch, polícii, parkoviskách či v reštauráciách a kaviarňach, kde je dnes digitálna platba bežná.
„Ľudia si dnes miesta, kam idú nakupovať alebo služby, ktoré chcú využiť, často vyberajú podľa toho, či tam majú moderné platobné metódy k dispozícii. A ak môžu, nielenže im dávajú prednosť, ale zároveň tam aj viac minú,“ uvádza generálna riaditeľka spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku Jana Lvová.
Dlhodobé dáta ukazujú, že obchodníkom, ktorí začnú prijímať platobné karty, narastú tržby v priemere o 18 percent.
Podľa prieskumu Mastercard 17 percent ľudí utráca v hotovosti menej ako s kartou a 40 percent opýtaných si na ďalší nákup zvolí iného obchodníka, ak sa u aktuálneho nedá platiť kartou.
Viac ako tretina ľudí si myslí, že miest, kde sa dá platiť digitálne, neustále pribúda. Počet terminálov na bezhotovostné platby na Slovensku od minulého roka stúpol takmer o 8 percent na 69-tisíc, no v prepočte na obyvateľa je Slovensko stále pod európskym priemerom.
Podľa prieskumu Mastercard 83 percent ľudí používa najmenej jednu platobnú kartu, pričom priemer na osobu je 1,38 karty.
Digitálne platby sú bežné aj pri drobných výdavkoch, 52 percent ľudí zaplatí kartou aj sumu pod 1 euro a 78 percent používa kartu pri nákupe do 9 eur.