BRATISLAVA. Leto je obdobím oddychu, cestovania a vyšších výdavkov, ktoré znamenajú silnú sezónu pre viaceré firmy.
„Pochopenie správania spotrebiteľov počas trhových cyklov či sezónnych výkyvov môže byť pre aktívnych investorov jednou z kľúčových zložiek k dlhodobému úspechu na finančných trhoch. Investovať sa dá aj v 'šľapkách', avšak bez toho, že si investor spraví svoju 'domácu úlohu', to nepôjde,“ hovorí analytik finančných trhov XTB Matej Bajzík.
Medzi najväčších letných víťazov patria letecké spoločnosti, najmä Ryanair, ktorá v treťom kvartáli minulého roka štvornásobne zvýšila zisk a jej akcie v auguste vzrástli o 10,31 percenta.
V letnej móde dominuje španielsky Inditex, zastrešujúci značky Zara, Bershka, či Pull&Bear, ktorého predaje v treťom štvrťroku 2024 stúpli o 6,8 percenta a akcie v auguste o 9,14 percenta.
Pri ubytovaní vedie v Európe Booking.com so 48-percentným podielom na trhu, pričom v letných mesiacoch dosahuje rekordnú návštevnosť a jeho akcie minulý august vzrástli o 6,69 percenta.
V USA dominuje Airbnb. Leto je tiež silnou sezónou pre Unilever, ktorý predáva milióny nanukov Magnum. Kategória zmrzlín narástla v treťom kvartáli minulého roka takmer o 10 percent, akcie firmy stúpli o 2,59 percenta.
Voľnejší letný režim praje aj streamingovým platformám. Netflix v auguste minulého roka zaznamenal rast akcií o 12,24 percenta, pričom seriály ako Adolescence, Squid Game či Legacy pritiahli milióny divákov.
Pochopenie sezónnych výkyvov a výber správnych firiem môže byť pre investorov cenným kompasom aj počas dovolenkového obdobia.