Spoločnosť Stavmat stavebniny je nominovaná na ocenenie FéliX Business Award v kategórii Excelentný biznis príbeh.
Predaj stavebného materiálu je vysoko konkurenčný trh. Stavebniny nájdete v každom slovenskom meste či vo väčšej obci. Neoficiálne sa hovorí, že v krajine pôsobí až sedemsto predajní so stavebným materiálom.
Uspieť na takom saturovanom trhu je obchodné umenie, za ktorým je prepracovaná stratégia, ako ukazuje jeden z najväčších hráčov v brandži, spoločnosť Stavmat stavebniny z Malaciek.
So svojimi 36 predajňami pokrýva desať percent slovenského trhu, čo ju stavia do pozície lídra. Firma, ktorá tento rok oslávi tridsiate výročie vzniku, sa primárne zameriava na remeselníkov a stavebné podniky.
Okrem Slovenska si vybudovala silné postavenie v Česku, kde je trojkou na trhu. K tejto pozícii jej v roku 2015 pomohla akvizícia siete Raab Karcher. Tridsiatku predajní má firma aj v Maďarsku. Celkovo ich na všetkých troch trhoch prevádzkuje 145.
Reťazec rastie i trpí adekvátne tomu, ako sa darí stavebnému sektoru. A ten už tretí rok za sebou pociťuje ochladenie.
FéliX Business Award
je biznisová cena, ktorú vyhlasujú INDEX a Slovenská sporiteľňa v spolupráci s partnermi. Získať ju môžu inšpiratívne a spoločensky zodpovedné firmy za aktivity, ktoré prispievajú k prosperite a modernosti krajiny.
„Stavebníctvo je na Slovensku jedným z pilierov ekonomiky, ale na číslach z ostatných dvoch rokoch vidieť, že sa brodí v kríze. Vidíte to zrejme aj voľným okom, keďže sa málo stavia,“ vysvetľuje konateľ spoločnosti Stavmat stavebniny Ivan Bako.
Vyhlasovatelia FéliX Business Award
Odborný partner
Najúspešnejší a najznámejší
Firma vznikla v roku 1995 pod názvom Stavmat Plus, jej súčasný majiteľ do nej prišiel o šesť rokov neskôr. Okrem aktuálneho obchodného mena jej Pavol Kollár dal jasný biznis plán a kapitál na expanziu.
Kollár ovláda Stavmat stavebniny cez holdingovú spoločnosť In Group, ktorá pokrýva výrobu, recykláciu a predaj stavebnín, ako aj výstavbu nehnuteľností.
Jeho súčasťou je napríklad stavebná firma In Vest, ktorá má na konte Obchodné centrum Mlyny v Nitre, obytný dom Mondrian v slovenskom hlavnom meste, rezidenciu Agát pod bratislavským Slavínom či showroom Jaguar Land Rover.
Spoločnosť City Stone Design sa zasa zaoberá výrobou betónovej dlažby a betónových plotových prvkov a GreenCon Internation produkuje dosky na podlahy a priečky.
Stavmat stavebniny sú Kollárovým najúspešnejším a najznámejším biznisom. Firma vlani utŕžila vyše 148 miliónov eur, pričom sa dlhodobo pohybuje v ziskových číslach.
V rekordnom roku 2022 dosiahla profit na úrovni 12,8 milióna eur. Dopomohla jej k tomu inflácia cien stavebných materiálov a horúčkovité nakupovanie, keď sa stavebné firmy obávali nedostatku tovaru.
Odvtedy sa zisky pozvoľne znižujú. Súvisí to s klesajúcou investičnou aktivitou v ekonomike a neistotou z budúcnosti. Pod ochladenie stavebníctva sa to podpísalo nielen na Slovensku, ale aj v Česku a Maďarsku, tvrdí Bako, ktorý je vo vedení spoločnosti Stavmat stavebniny od roku 2011.
Cieli na B2B segment
Výraznými hráčmi v stavebnom retailovom biznise sú hobbymarkety sietí Hornbach, Obi a Bauhaus. Pre Stavmat stavebniny však podľa Baka nie sú priamou konkurenciou.
Hobbymarkety cielia na inú sortu zákazníkov. Zameriavajú sa na domácich majstrov či záhradkárov, ktorým ponúkajú široké portfólio produktov a otváracie hodiny do neskorého večera.
Biznisový model Stavmat stavebnín je iný. Cielia predovšetkým na remeselníkov a stavebné firmy (teda B2B segment), prípadne na ľudí, ktorí svojpomocne stavajú hrubú stavbu svojej nehnuteľnosti.
Reťazec tomu prispôsobuje aj sortiment, ktorého základom sú tehly, pórobetón, betonárska oceľ, tepelné izolácie, hydroizolácie lepidlá, omietky, malty či náradie.
Rozdiel vidí Bako aj v poradenstve pri výstavbe domu, kalkuláciách cien a doprave. „To je najväčšia pridaná hodnota, ktorú v hobbymarketoch do takej miery nenájdete,“ tvrdí.
Konkurentmi Stavmat stavebnín sú tak skôr firmy ako Woodcote Slovakia a Stavebniny DEK.
Prví na stavbe
Základom úspechu Stavmat stavebnín je podľa Baka to, že sú proaktívni a dokážu zákazníkom pripravovať ponuky na mieru.