Spoločnosť Saytech je nominovaná na ocenenie FéliX Business Award v kategórii Biznis príbeh roka – Technológie.
Tento rok v júni sa na Slovensku konali majstrovstvá Európy vo futbale do 21 rokov. Hralo sa v ôsmich mestách a cieľom organizátorov bolo, aby všetko prebehlo hladko. Inými slovami, aby bol vstup na štadión plynulý, ale aby sa zároveň nepodcenila bezpečnosť a overovanie pravosti lístkov.
Pomohli im v tom turnikety, vybavené modernými technológiami so senzormi a s čítačkami, ktoré zabezpečovali rýchlu kontrolu každého fanúšika vstupujúceho na štadión.
„Turniketmi sme stihli dostať fanúšikov na vypredanú City Arenu v Trnave päť minút pred výkopom. To znamenalo, že sa stihli pohodlne usadiť a mali dosť času na kúpu občerstvenia, čo ocenili aj bufetári,“ vraví Ondrej Petrenka.
Je riaditeľom bratislavskej softvérovej firmy Saytech, ktorá predáva, inštaluje a servisuje pokročilé prístupové systémy od rakúskej spoločnosti Skidata. Ich produkty našli uplatnenie v špecifickom segmente - na štadiónoch a letiskách, v lyžiarskych strediskách, obchodných centrách či parkovacích domoch.
Saytech dokáže štandardizované produkty softvérovo prispôsobiť podľa požiadaviek zákazníkov. Firme sa finančne darí a má toľko zákaziek, že niektoré si dovolí odmietať.
FéliX Business Award
je biznisová cena, ktorú vyhlasuje INDEX a Slovenská sporiteľňa v spolupráci s partnermi. Získať ju môžu inšpiratívne a spoločensky zodpovedné firmy za aktivity, ktoré prispievajú k prosperite a modernosti krajiny.
Vyhlasovatelia FéliX Business Award
Odborný partner
Prebrali biznis Kollárovmu bratovi
Saytech založil v roku 2012 Ondrej Petrenka spolu s Petrom Stráskym a Martinom Čmelkom. Predtým pracovali ako technici vo firme Snowtech, ktorá bola v tom čase obchodným zástupcom spoločnosti Skidata na slovenskom trhu a v lyžiarskych strediskách inštalovala turniketové systémy.
Majiteľom Snowtechu bol Ľudovít Goga, brat podnikateľa a neskôr politika Borisa Kollára. Firma podľa Petrenku vinou manažmentu nahromadila veľké dlhy: „Snažil sa ich riešiť tým, že nás prepustí a urobí z nás externistov. To znamená, že ak firma získa novú zákazku, oni sa nám ozvú a zaplatia nám za konkrétny projekt.“
Pre trojicu technikov to nebolo ideálne riešenie. Keďže mali rodiny a hypotéky, a vedeniu Snowtechu nedôverovali, jeho návrh neakceptovali.
Snowtech po ich odchode nemal technických špecialistov pre nové zákazky a sťažovať sa na kvalitu servisu začali aj existujúci klienti.
„Vtedy sme si povedali, že do toho pôjdeme. Oslovili sme priamo Skidatu a pokračovali v tom, čo sme vedeli, ale už pod vlastnou firmou," vysvetľuje Petrenka.
Zákazky na štadiónoch
Rakúska firma Skidata vznikla v roku 1977 a v súčasnosti je globálnym lídrom v turniketových a parkovacích systémoch. Ide o prvú firmu na svete, ktorá priniesla na trh skipasy pre lyžiarske strediská.
Prostredníctvom obchodných zástupcov pokrýva sto krajín sveta. Jedným z nich je Saytech, zabezpečuje slovenský a český trh.
„Začiatky neboli ľahké, pretože, a musím to úprimne povedať, sme boli drahí. Klienti dali prednosť lacnejším riešeniam, no vo viacerých prípadoch to oľutovali a neskôr sme im inštalovali naše riešenia,“ tvrdí Petrenka.
Kým spočiatku urputne hľadali zákazníkov, dnes už majú podľa neho takú reputáciu, že nepotrebujú žiadne výrazné marketingové ani obchodné aktivity. Keďže pôsobia v relatívne malom špecifickom sektore, vystačia si referenciami.