Keď vlak z Česka prejde štátnu hranicu, cestujúci hneď zistia, že sú na Slovensku. Výrazne totiž spomalí a začne viac natriasať. Môže za to stav železničnej trate na Záhorí, ktorá sa už takmer päť rokov opravuje.
Zákazku za bezmála 275 miliónov eur bez DPH ešte koncom roka 2020 získalo združenie talianskej firmy JV ICM a slovenského Váhostavu-SK. Podľa zmluvy mali modernizovať úseky od Devínskej Novej Vsi do Malaciek a od Kútov po hranice s Českom tak, aby sa po nich dalo jazdiť rýchlosťou 200 kilometrov za hodinu.
Pôvodná zmluva hovorila o ukončení prác do novembra 2023. Ani takmer dva roky po tomto termíne však stavbári ešte nie sú hotoví. A pre úplnosť, posúvajú sa aj plány pre stredný úsek trate z Malaciek po Kúty.
Naopak, medzičasom sa zvýšil účet za modernizáciu tohto dôležitého úseku slovenskej železničnej infraštruktúry.
V článku sa dočítate:
- aký je stav opráv na jednotlivých úsekoch na Záhorí,
- prečo a o koľko sa zatiaľ zvýšila cena diela,
- kedy bude hotová modernizácia trate z Devínskej Novej Vsi do Marcheggu?
Na čom sa teraz robí
Už začiatok práce sprevádzalo oneskorenie. Na niektorých úsekoch chýbali územné rozhodnutia a stavebné povolenia, niekde sa ešte ani nevykúpili pozemky, prípadne sa dokončovalo posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA).
Problémový úsek bol najmä pri Plaveckom Štvrtku, kde tamojší obyvatelia protestovali proti železničnému podchodu, keďže preferovali obchvat obce s nadjazdom. Prekážalo im aj to, že v projekte nebol chodník pre peších a cyklistov.
Ministerstvo životného prostredia napokon v júni tohto roku námietky obyvateľov zamietlo a EIA ukončilo s tým, že v dedine bude podjazd pod železnicou. Bežné železničné priecestia už na trati nemôžu byť pre vysokú jazdnú rýchlosť.
Podľa aktuálnych plánov by modernizácia úseku od štátnych hraníc po Kúty mala finišovať koncom tohto roka a úseku Malacky - Devínska Nová Ves do roku 2027.
Aktuálne sa okrem Plaveckého Štvrtka stavia na úseku Devínska Nová Ves – Zohor, kde bola odstránená druhá koľaj, na zastávke Devínske jazero zasa prebieha výstavba základov pre novú lávku pre cestujúcich a nástupišťa pri druhej koľaji.